شناسهٔ خبر: 67281858 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

اضافه شدن ۲۱ دستگاه موتورلانس به دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ۱۳ دستگاه موتورلانس در دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعالیت دارند و ۲۱ دستگاه موتورلانس جدید نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی خریداری شده است.

صاحب‌خبر -

محمد علیشاهی مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فعالیت ۱۳ دستگاه موتورلانس در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گفت: ۲۱ دستگاه موتورلانس جدید نیز توسط دانشگاه علوم پزشکی خریداری شده، همچنین تهیه و تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز این موتورلانس‌ها با همکاری مشترک سازمان اورژانس کشور و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال پیگیری و انجام است.

او افزود: علاوه بر این، تامین نیرو برای این ۲۱ دستگاه موتورلانس در دستور کار قرار گرفته که در آینده‌ای نزدیک با جذب نیروی انسانی تخصصی به بهره‌برداری خواهد رسید و این موتورلانس‌ها به مرور به ناوگان اضافه خواهد شد.

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مناطق پرترافیک و شلوغ با دسترسی سخت از مهمترین مناطق هدف استفاده از موتورلانس‌ها بوده است، ادامه داد: موتورلانس‌ها در تمامی نقاط سطح شهر مشهد به ویژه معابر شلوغ و پرترافیک به کارگیری می‌شوند تا خدمت‌رسانی به موقع را در مواقع مورد نیاز داشته باشند.

علیشاهی بیان کرد: نیرو‌های به کارگرفته شده در موتورلانس‌ها از کادر متخصص ما در اورژانس هستند. همچنین پیش از به کارگیری این نیرو‌ها از آنها تست‌های آمادگی جسمانی، علمی و رانندگی با موتورسیکلت گرفته می‌شود. کلیه موتورلانس‌های فعال ما به تجهیزات اورژانسی اولیه که بتوان جان یک انسان را نجات داد، از جمله کیف تجهیزات پزشکی آمبولانس، دستگاه الکتروشوک اتوماتیک، دستگاه مانیتورینگ و... مجهز هستند.

او با اشاره به اینکه فرهنگسازی در خصوص موتورلانس‌ها یکی از مهم‌ترین مباحث ما است، تصریح کرد: یکی از مباحث مورد اهمیت ما فرهنگ شهروندی است که شهروندان در این رابطه نقش موثری دارند. موتورلانس یک واحد پیشرو است و اعزام موتورلانس به محل حادثه به معنای عدم اعزام آمبولانس نیست. موتورلانس‌ها با اعزام به محل حادثه اقدامات اولیه اورژانسی را تا رسیدن آمبولانس انجام می‌دهند.

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: نقش موثر موتورلانس‌ها در تجمعات انبوه و محل‌های شلوغ و پرترافیک، موضوعی انکارناپذیر است. موتورلانس‌ها در روز‌های ویژه مانند ایام خاص شهر مشهد مثل دهه پایانی صفر به راحتی می‌توانند در جمعیت حرکت کنند و خود را به بیمار برسانند تا اقدامات اولیه را انجام دهند.

علیشاهی اظهار کرد: توسعه و افزایش تعداد موتورلانس‌ها از جمله برنامه‌های در دست پیگیری ما برای سال ۱۴۰۳ است. با توجه به اینکه تحریم‌های ظالمانه کار را برای واردات تجهیزات و آمبولانس دشوار کرده، هزینه موتورلانس به مراتب کمتر از پایگاه و آمبولانس بوده و به کارگیری از موتورلانس‌ها آسان‌تر است. در مشهد، تامین زمین و ساخت پایگاه به دلیل هزینه‌های بالا دشوار است. موتورلانس‌ها می‌توانند به کاهش زمان خدمات‌رسانی و بهبود دسترسی به خدمات پزشکی کمک کنند.

او در خصوص بازخورد عمومی مردم افزود: بازخورد عمومی نشان می‌دهد که تاکنون واکنش مردم و کادر پزشکی به موتورلانس‌ها مثبت بوده و در مواردی، جان بیماران نیازمند به احیا به وسیله نیرو‌های اعزامی ما با موتورلانس‌ها نجات یافته است.

مسئول روابط عمومی مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: شهروندان و زائرین و مجاورین این مساله را در نظر داشته باشند که اعزام موتورلانس به محل حادثه، دلیلی بر عدم اعزام آمبولانس نیست. آمبولانس معمولا بلافاصله پس از موتورلانس اعزام می‌شود یا پرسنل موتورلانس در صورت لزوم درخواست به اعزام آمبولانس می‌کنند. این تدابیر باعث می‌شود که آمبولانس، برای ارائه خدمات به بیماران نیازمند به فوریت‌های پزشکی، در دسترس باشد.

نظر شما