شناسهٔ خبر: 67326043 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

یک فعال حوزه دانش‌بنیان عنوان کرد:

تصاحب بازار مواد اولیه چاپ منطقه شدنی است/‌سرمایه‌گذاری برای جامعه 500 میلیونی

یک فعال حوزه دانش‌بنیان مواد اولیه چاپ، معتقد است، چشم‌انداز تولیدکنندگان مواد اولیه چاپ باید تصاحب بازار 500 میلیون نفری منطقه باشد.

صاحب‌خبر -

جلال ذکایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره پروژه دانش‌بنیان تولید پلیت (زینک) عنوان کرد: درحال پیگیری هستیم تا با جذب منابع مورد نیاز، هرچه سریع‌تر کارخانه تولید پلیت را تاسیس و طبق وعده‌ای که داده بودیم در نیمه دوم سال ۱۴۰۳ کارخانه را افتتاح و محصولات را تولید کنیم.

وی ادامه داد: کل برآورد، اعم از تاسیسات، تجهیزات و سرمایه در گردش، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که فقط برای ۳۰ درصد آن تسهیلات تقاضا کردیم و مابقی آن از محل درآمد شرکت تامین می‌شود.

ذکایی با بیان اینکه بخش قابل اعتنایی از این منابع باید برای واردات تاسیسات و تجهیزات هزینه شود، گفت: این کار زمان‌بر است؛ نکته مهم اینکه این کار متاثر از قیمت ارز است، هرچه دیرتر اقدام شود، متضرر می‌شویم و هزینه‌های تمام‌شده افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل تاکید داریم منابع را هرچه زودتر جذب و تجهیزات را سفارش دهیم.

وی افزود: علاوه‌براین همزمان می‌خواهیم اقدامات زیربنایی تاسیسات را انجام بدهیم. مجوز دانش‌بنیان صادر شده و همه مراحل مقدماتی برای شروع کار فراهم است؛ به تازگی نیز برای تامین زمین، رایزنی کرده‌ایم تا بتوانیم در پردیس فناوری شهرک صنعتی پردیس، زمینی تهیه کنیم.

این فعال حوزه چاپ با اشاره به استفاده از نیروهای متخصص برای این پروژه، عنوان کرد: با توجه به اینکه نیروهای فوق تخصصی در این طرح مشغول کار هستند، امکان انجام این کار در نقاط دوردست وجود ندارد، به همین دلیل سعی کردیم از اطراف تهران خیلی دور نشویم تا در کوتاه‌ترین زمان، رفت‌وآمد داشته باشند.

ظرفیت‌های تولید مواد اولیه

ذکایی همچنین درباره تولید جوهرهای سابلیمیشن، توضیح داد: تولید این جوهر به‌طور محدود ادامه دارد؛ قرار نیست به بازار شوک وارد کنیم، باید مخاطب و مصرف‌کننده انتخاب کند که چه محصولی را با چه کیفیت و قیمتی استفاده کند اما تلاش این است، محصولی باکیفیت مشخص، ارائه دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه صنعت چاپ در بخش ماشین‌آلات چاپ ۹۵ درصد به خارج از کشور وابسته است، گفت: در حوزه کاغذ، طی سال‌های اخیر اتفاق‌های خوبی رخ داد، در حوزه مرکب نیز کارهای درخورتوجهی انجام شده اما به لحاظ کمّی و کیفی هنوز پاسخگوی نیازهای داخل کشور نیست.

این فعال حوزه چاپ افزود: سلفون‌های حرارتی نیز تا چند سال پیش فقط وارد می‌شد، اما اکنون دو مجموعه خیلی خوب در این عرصه مشغول هستند. در حوزه فیلم و فویل نیز نیازی به واردات نداریم اما در برخی موارد مثل مرکب افست، نتوانستیم از نظر کمّی و کیفی به نیاز کشور پاسخ بدهیم.

ذکایی با بیان اینکه راهکارهای خوبی برای فعال‌سازی مجموعه‌ها در تولید مواد اولیه وجود دارد، عنوان کرد: معتقدم معانت علمی و فناوری رئیس‌جمهور می‌تواند با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فهرستی تهیه کند و در آن حجم واردات محصولات مصرفی کشور تهیه و بخش‌هایی را که می‌شود در داخل تولید داشت در اولویت سرمایه‌گذاری قرار دهند؛ همچنین هر شرکت دانش‌ّنیان که وارد شد از آن حمایت ویژه شود.

به‌گفته وی، با تحقق این حمایت در حوزه مواد مصرفی، بخش زیادی از نیازها را می‌توانیم در داخل کشور تامین کنیم، اگر این کار انجام شود، صنعت چاپ معطل نمی‌ماند. در حوزه پلیت صددرصد وابسته به خارج از کشور هستیم و وقتی نرخ ارز جابه‌جا می‌شود، تمام واردکنندگان این کالا فروش خود را متوقف می‌کنند؛ این موضوع خیلی بد است، درحالی که اگر تولیدکننده مرکب، پلیت و سایر کالاها را داشته باشیم به چنین مشکلاتی برنمی‌خوریم.

ذکایی همچنین بر لزوم سرمایه‌گذاری در کشور تاکید کرد و گفت: اکنون، بازار به‌شدت تشنه‌ای در منطقه داریم، اگر بتوانیم شرکت‌های دانش‌بنیان را ترغیب کنیم که در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری کنند می‌توانیم علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات نیز داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت بازار ۵۰۰ میلیون نفری مواد اولیه حوزه چاپ، توضیح داد: در کشورهای CIS شامل ارمنستان، آذربایجان، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان، تا کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و افغانستان بازار خوبی داریم؛ می‌توانیم با ساده‌ترین روش‌ها با آن‌ها تعامل مالی داشته باشیم، زیرا هیچ‌یک از آن‌ها تولید ندارند و اگر تولید خوبی داشته باشیم ظرفیت خیلی خوبی برای صادرات خواهیم داشت.

نظر شما