شناسهٔ خبر: 67325964 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

بهادری جهرمی: تبدیل علم به محصول از دستاوردهای دولت سیزدهم است

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه توسعه‌های علمی در مجامع علمی به دستاورد یا محصول و نتیجه قابل بهره‌ر‌داری مبدل نمی‌شود و یکی از رویکردهای اساسی دولت تبدیل این دستاوردهای علمی به محصولاتی قابل استفاده است. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه توسعه‌های علمی در مجامع علمی به دستاورد یا محصول و نتیجه قابل بهره‌ر‌داری مبدل نمی‌شود و یکی از رویکردهای اساسی دولت تبدیل این دستاوردهای علمی به محصولاتی قابل استفاده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، علی بهادری جهرمی در نشست خبری مشترک با رئیس سازمان انرژی اتمی و معاون حقوقی رئیس جمهور به بیان دستاوردهای دولت در این دو سازمان و معاونت پرداخت.

محور اول این است که توسعه‌های علمی در مجامع علمی محقق می‌شود اما این به دستاورد یا محصول و نتیجه قابل بهره‌ر‌داری مبدل نمی‌شود. یکی از رویکردهای اساسی دولت تبدیل این دستاوردهای علمی به محصولاتی قابل استفاده است.

سخنگوی دولت یادآورشد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۲ آیین نامه برای توسعه دانش‌بنیان ها در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، معدن و کشاورزی به تصویب رسید. از دستور کار دولت سیزدهم برای تصویب دو آیین نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» برای حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها در هیات دولت خبرداد.

سخنگوی دولت افزود: این آیین‌نامه‌ها امسال در برنامه تحقق شعار سال که جهش تولید بود و نیز در حوزه دانش بنیان و احکام برنامه توسعه هفتم پیشی بینی شد تا از آن‌ها بیشترین استفاده را داشته باشیم. محور دیگر نگاه به آینده و توسعه علم در حوزه‌های نوظهور بود. مراکز ملی به نوآوری نوظهور مانند هوش مصنوعی و کوانتوم مورد توجه کرد.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به تعبیر رهبری آینده را فدای امروز نکرد و به حوزه‌های مهم و دانش‌محور آینده توجه کرد، تصریح کرد: شورای راهبردی برای توسعه حوزه هوش مصنوعی تشکیل و ساختارهای لازم برای توسعه این حوزه پیش‌بینی شد. بورس شدن نخبگان در ورود به عرصه تجاری و صنعتی که درباره نخبگان غیرایرانی هم این بورس ها اختصاص یافت.

وی بیان کرد: در پی تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب همه آیین نامه های مربوطه در دستور کار دولت قرار گرفت. در دولت سیزدهم دو آیین نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه اندازی بر همین اساس ۱۵ آیین نامه و دستورالعمل در سال اول اجرای قانون به تصویب رسید و جلسات متعددی تشکیل شد. شورای عالی فناوری دانش‌بنیان‌ها در طول دو سال ۳ جلسه با رئیس جمهور تشکیل داد و ۳۵ جلسه نیز در کارگروه‌ها برگزار شد.

بهادرجهرمی از دستور کار دولت سیزدهم برای تصویب دو آیین نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» به منظور حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها در هیات دولت خبرداد.

سخنگوی دولت همچنین یک محور دیگر در دولت سیزدهم مورد تاکید شهید آیت الله رئیسی را نگاه به فناوری های آینده و نوظهور عنوان کرد و افزود: احکامی در برنامه هفتم توسعه برای فناوری های نوظهور همچون کوانتوم، هوش مصنوعی، میکروالکترونیک در نظر گرفته شده است.

بهادری جهرمی ادامه داد: هم اکنون حوزه هوش مصنوعی نیز به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی دولت سیزدهم مطرح است و بر همین اساس شورای ملی هوش مصنوعی تشکیل و کلیات سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.

انتهای پیام/

نظر شما