شناسهٔ خبر: 67281827 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روایت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از بی‌بی مریم

شهرکرد- ایرنا- ویژه برنامه "روایت بی‌بی مریم بختیاری" از سوی حوزه هنری چهارمحال و بختیاری در قلعه تاریخی شهر جونقان برگزار و در این آیین از پرتره و پرده نقالی این بانوی مبارزه با استعمار رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سردار بی‌بی مریم بختیاری از زنان مبارز دوران مشروطه‌خواهی بود که پسر وی علیمردان خان بختیاری به جنگ با استبداد رضاخانی پرداخت.

در همین ارتباط پیشتر نیز صدا و سیما با ساخت سریالی با عنوان " بانوی سردار " به معرفی شخصیت بی‌بی مریم پرداخته بود.

از سوی دیگر حوزه هنری انقلاب اسلامی به منظور معرفی شخصیت استکبارستیزی بی‌بی مریم بختیاری چهارشنبه شب اقدام به برگزاری برنامه " روایت بی بی مریم " در قلعه جونقان چهارمحال و بختیاری کرد.

روایت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از بی‌بی مریم

رییس حوزه هنری این استان در این آیین فرهنگی و هنری گفت: تلاش ما در حوزه هنری استان این است که با ابزارهای فرهنگی و هنری چهره‌های بزرگ تاریخ معاصر استان را به نسل جوان امروزی معرفی کنیم.

احسان قائدی افزود: حوزه هنری استان در واحد هنرهای تجسمی خود چهره‌های تاثیرگذار فرهنگی، تاریخی، سیاسی و هنری استان را شناسایی و پرتره این چهره‌های شاخص را طراحی کرد که ششمین رونمایی این آثار هنری رونمایی از پرتره بی‌بی مریم بختیاری است.

وی با اشاره به تاثیر بانو بی‌بی مریم بختیاری در تاریخ معاصر و مبارزه این بانوی بختیاری با حکومت پهلوی اول و بیگانگان، تصریح کرد: به جهت معرفی بانو بی‌بی مریم بختیاری، پرده نقالی نیز از سوی واحد نمایش حوزه هنری تولید و یک نمایش نقالی و پرده‌خوانی با حضور هنرمندان استان تولید و در این برنامه برای نخستین بار رونمایی و اجرا شد.

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: توجه به هنرهای سنتی از دیگر اهداف حوزه هنری است که واحد نمایش حوزه هنری نیز یک فراخوان تربیت نقال و پرده‌خوان با حضور مخاطبان نوجوان طراحی و منتشر کرده است.

قائدی ادامه داد: فراخوان تربیت نقال و پرده‌خوان با محوریت تولید اثر از پرده نقالی بی‌بی مریم بختیاری است و تلاش خواهد شد دیگر چهره های فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی استان نیز به همین ترتیب معرفی شوند.

پریچهر سلطانی زراسوند مولف کتاب «سردار بی‌بی‌مریم بختیاری سردار آزادگی، به روایت اسناد منتشر نشده» نیز در این آیین به تبیین و تشریح نقش سردار بی‌بی مریم پرداخت و گفت: بی‌بی مریم در دوران مشروطه یکی از فعالان مشروطه‌خواهی و بعد از آن یکی از شخصیت‌های فعال ملی و آزادیخواه بود و تا آخر عمر به عنوان یک شخصیت ضداستعماری در میدان مبارزه فعالیت کرد.

این پژوهشگر تاریخ افزود: بی‌بی مریم بختیاری، مادر علیمردان‌خان بود؛ علیمردان‌خان علیه رضاشاه قیام کرد و اعدام شد و پدرش به دست ظل‌السلطان کشته شد و این زن در تاریخ معاصر، منحصر به فرد و نمونه یک زن تحول‌خواه و پیشرو است.

وی درباره تالیف کتاب خود گفت: کتاب بر اساس منابع اصلی مانند دست‌نوشته‌های بی‌بی مریم بختیاری، مکاتبات، اسناد خطی و خاطرات آزادی‌خواهان، مورخان و سیاحان تالیف شده است و مکاتب این بانوی آزادی‌خواه با وزیر مختار و مسوولان آلمان و حاج نورالله اصفهانی و نظام‌السلطنه آورده شده است.

سلطانی تصریح کرد: تولید برنامه‌های فرهنگی و هنری با موضوع چهره‌های تاثیرگذار تاریخ معاصر یکی از برنامه‌های فاخر است که حوزه هنری استان با کیفیت مطلوب و با زبان هنر این کار را انجام می‌دهد و امید می‌رود در آینده نزدیک دیگر چهره‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و سیاسی استان نیز با زبان هنر معرفی شوند.

روایت حوزه هنری چهارمحال و بختیاری از بی‌بی مریم

به گزارش ایرنا،اجرای موسیقی توسط هنرمند استان علی جمالی، رونمایی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی توسط زوج هنری استان اردوان بیرگانی، مهرانگیز قلاوند و گردآفرید بیرگانی، رونمایی از پرتره بی‌بی مریم بختیاری و رونمایی از تندیس شیر سنگی از دیگر برنامه‌های این رویداد هنری بود.

نظر شما