شناسهٔ خبر: 67284504 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری خبر داد؛

رونمایی از پرتره و پرده نقالی بی بی مریم بختیاری

شهرکرد-رییس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: در ویژه برنامه روایت بی بی مریم بختیاری از پرتره و پرده نقالی بی بی مریم بختیاری بانوی مبارزه با استعمار رونمایی شد.

صاحب‌خبر -



به گزارش خبرنگار مهر، احسان قائدی در آغاز این آئین فرهنگی و هنری گفت: تلاش ما در حوزه هنری استان این است که با ابزارهای فرهنگی و هنری چهره‌های بزرگ تاریخ معاصر استان را به نسل جوان امروزی معرفی کنیم.

رئیس حوزه هنری افزود: حوزه هنری استان در واحد هنرهای تجسمی خود چهره‌های تأثیر گذار فرهنگی، تاریخی، سیاسی و هنری استان را شناسایی و پرتره این چهره‌های شاخص را طراحی کرده که ششمین رونمایی این آثار هنری رونمایی از پرتره بی بی مریم بختیاری است.

قائدی با اشاره به تأثیر بانو بی بی مریم بختیاری در تاریخ معاصر و مبارزه این بانوی بختیاری با حکومت پهلوی اول و بیگانگان گفت: به جهت معرفی بانو بی بی مریم بختیاری، پرده نقالی نیز از سوی واحد نمایش حوزه هنری تولید و یک نمایش نقالی و پرده خوانی با حضور هنرمندان استان تولید و در این برنامه برای اولین بار رونمایی و اجرا شد.

وی اظهار داشت: توجه به هنرهای سنتی از دیگر اهداف حوزه هنری است که واحد نمایش حوزه هنری نیز یک فراخوان تربیت نقال و پرده خوان با حضور مخاطبان نوجوان طراحی کرده و امروز منتشر می‌شود.

رئیس حوزه هنری چهارمحال و بختیاری گفت: فراخوان تربیت نقال و پرده خوان با محوریت تولید اثر از پرده نقالی بی بی مریم بختیاری است و تلاش خواهد شد دیگر چهره‌های فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی استان نیز اینگونه معرفی شود.


پریچهر سلطانی زراسوند مؤلف کتاب «سردار بی‌بی‌مریم بختیاری سردار آزادگی، به روایت اسناد منتشر نشده» نیز در این آئین به تبیین و تشریح نقش سردار بی‌بی مریم، این بزرگ بانوی بختیاری در راه آزادی و مبارزه با استبداد پرداخته و گفت: بی‌بی مریم در دوران مشروطه یکی از فعالان مشروطه‌خواهی و بعد از آن یکی از شخصیت‌های فعال ملی و آزادیخواه بود و تا آخر عمر به عنوان یک شخصیت ضداستعماری در میدان مبارزه فعالیت کرد.

این پژوهشگر تاریخ افزود: بی‌بی مریم بختیاری، مادر علیمردان‌خان بود. علیمردان‌خان علیه رضاشاه قیام کرد و اعدام شد. پدرش به دست ظل‌السلطان کشته شد. این زن در تاریخ معاصر، منحصر به فرد و نمونه یک زن تحول‌خواه و پیشرو است.

وی درباره تألیف کتاب خود گفت: کتاب بر اساس منابع اصلی مانند دست‌نوشته‌های بی بی مریم بختیاری، مکاتبات، اسناد خطی و خاطرات آزادی‌خواهان، مورخان و سیاحان تألیف شده است و مکاتب این بانوی آزادی خواه با وزیر مختار و مسئولان آلمان و حاج نورالله اصفهانی و نظام‌السلطنه مافی و… آورده شده است.

مؤلف کتاب بی بی مریم بختیاری اظهار داشت: تولید برنامه‌های فرهنگی و هنری با موضوع چهره‌های تأثیر گذار تاریخ معاصر یکی از برنامه‌های فاخر است که حوزه هنری استان با کیفیت مطلوب و با زبان هنر این کار را انجام می‌دهد و امیدوارم در آینده نزدیک دیگر چهره‌های فرهنگی، هنری، تاریخی و سیاسی استان نیز با زبان هنر معرفی شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، این برنامه با حضور فواد عبدالعلی پور مسئول کارگروه تلفیقی حوزه هنری کشور، آقای عظیمی از مسئولین حوزه هنری کودک و نوجوان کشور، فرماندار شهرستان فارسان، شهردار و اعضای شورای شهر جونقان، هنرمندان و مردم شهر جونقان در موزه مشروطه شناسی این شهر برگزار شد.

گفتنی است اجرای موسیقی توسط هنرمند استان علی جمالی، رونمایی و اجرای نقالی و پرده خوانی توسط زوج هنری استان اردوان بیرگانی، مهر انگیز قلاوند و گرد آفرید بیرگانی، رونمایی از پرتره بی بی مریم بختیاری، رونمایی از تندیس شیر سنگی از دیگر برنامه‌های این رویداد هنری بود.

نظر شما