شناسهٔ خبر: 67281445 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

بررسی جزئیات مناظره‌های باقی مانده چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

دومین مناظره نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری، امشب ساعت ۲۰ از تلویزیون پخش می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره دومین مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری و سه مناظره باقی مانده گفت: مناظره دوم مانند مناظره اول محور اصلی اش اقتصادی است، البته اقتصادی صرف نیست، حوزه اجتماعی را هم شامل می شود و عنوان کلی خدمت عدالت محور دولت است که دولت چه خدماتی را به مردم ارائه می‌کند.

وی افزود: سه زیرعنوان کلی دارد، اول سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و فقر، دوم ارتقای نظام سلامت و سوم ارتقای نظام آموزشی که امروز درباره این موضوعات گفتگو می‌شود.

وی گفت: محور‌های اصلی و محور‌های فرعی در اختیار نامزد‌ها قرار گرفته است که بتوانند با آمادگی در مناظره‌ها حاضر شوند. در مناظره اول ایده ما بر این بود که فرصت جدی قرار بدهیم که اولا ایده خود را بیان کنند و ثانیا بتوانند با همدیگر گفتگو کنند. فرصت ها کوتاه نیست و سوالات در لحظه نخواهیم داشت، سوالات و محور‌ها را نامزدها مطلع هستند و می‌توانند محتوا را از قبل آماده کنند.

وی گفت: در تحلیل کلی برنامه‌های انتخاباتی صداوسیما برای اینکه بفهمیم چگونه ما یک نامزد ریاست جمهوری را ارزیابی می‌کنیم، باید همه برنامه‌ها در کنار هم دیده شود،  یعنی برنامه میزگرد یک ویژگی‌هایی از نامزد‌ها را بررسی می‌کند، اولا دو مشاور همراه نامزدها هستند، بنابراین تیم آن‌ها را نشان می‌دهد که چه کسانی در کنارشان هستند و یک بخشی را به پرسش و پاسخ کارشناسان می‌پردازند که حضور کارشناس و مشاورین نامزدها وجود ندارد بلکه توانمندی خودشان در پاسخ گویی را سنجش می‌کنیم و در نهایت اینکه این برنامه‌ها کمک میکند به دغدغه های مخاطبان نخبه و مردم که حرفهایشان شنیده شود.

دبیر ستاد انتخابات سازمان صداوسیما گفت: تا پایان انتخابات، ۴ مناظره داریم که دو موردش اقتصادی است و دو مناظره میانی؛ یکی حوزه فرهنگی و اجتماعی را پوشش می‌دهد که فردا جمعه است و مناظره بعدی هم موضوع اش حوزه سیاست خارجی است که هفته آینده برگزار می‌شود. از نظر زمان بندی همه مناظره ها از ساعت ۸ تا ۲۴ خواهد بود، به جز مناظره آخر به علت برگزاری جشن‌های غدیر، که از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ برگزار می شود.

وی درباره پخش این مناظره‌ها گفت: برای برنامه اول یک هماهنگی‌ها و تشریفاتی در نظر گرفته بودیم که در برنامه‌های بعدی ضرورتی برای آن‌ها وجود ندارد. برنامه ریزی این است که این تشریفات مانند قبل نباشد و نامزد‌ها به ترتیب قرعه کشی که دیروز انجام شد، وارد می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ستاد‌ها از همه ظرفیت‌ها برای تبلیغات استفاده کردند، گفت: ما از نامزد‌ها خواستیم که برای هر استان ویدئو مجزا تولید کنند، رو به دوریین با مردم آن استان صحبت کنند و این کسری امکان فرصت سفر را بتوانیم از این طریق جبران کنیم که شبکه‌های استانی درگیر این موضوع هستند، در فضای مجازی هم تلوبیون و هم ایرانصدا فرصت‌های مهمی برای نامزد‌ها ایجاد کرده اند. در حوزه صدا و سیما هر دو برنامه‌هایی با حضور نمایندگان نامزد‌ها در حال برگزاری است که فرصت‌هایی خوبی ایجاد کرده است.

وی گفت: برنامه گفتگوی ویژه خبری دور دومش در حال پخش است، دور اول موضوعش بحث سند توسعه هفتم کشور است. در این برنامه به صورت اختصاصی پرداختیم و دور دوم برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات مردم اختصاص دارد که هر روز اعلام می‌شود که کدام یک از نامزد‌ها در برنامه حضور پیدا می‌کنند، از طریق پیامک و فضای مجازی و از طریق صفحه باشگاه خبرنگاران جوان، مردم سوالات خود را مطرح می‌کنند.

وی افزود: برنامه صفحه اول به پایان رسید، دور اول مستند‌ها به پایان رسید، شش مستند پخش شده است و از روز شنبه دوم تیر، دور دوم پخش مستند‌های نامزد‌ها را خواهیم داشت.

در روز پایانی قبل از سکوت انتخاباتی که چهارشنبه ششم تیر است، ما برای همه نامزد‌ها یک فرصت ده دقیقه‌ای در نظر گرفتیم که می‌توانند حضور پیدا کنند و یک ویدئو انتهایی را ضبط کنند، اگر مواری بوده که کمیسیون تشخیص داده که اگر به نامزد‌ی توهین شده، افترا و نشر اکاذیب و حتی انتقاد تندی بدون حضور نامزد بوده، کمیسیون می‌تواند فرصت احقاق حق بدهد به نامزدی که حضور نداشته است، اگر مواردی وجود داشته باشد، برای همان روز پایانی فرصت در اختیار افراد قرار می گیرد که بتوانند از این فرصت استفاده کنند و پاسخ خود را به آن سوالات بدهند.

<div id="video-display-embed-code_11234222"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4264212/11234222?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما