شناسهٔ خبر: 67321677 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کشف سیاه‌چاله‌ای با جرمی یک‌میلیارد برابر خورشید

تهران- ایرنا- تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب سیاه‌چاله‌ای را نشان داده که به اندازه بیش از یک میلیارد جرم خورشید، جرم دارد و سازوکار تغذیه آن نیز مشخص نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، وبگاه فیز در گزارشی آورده است: تلسکوپ فضایی جیمز وب یک کهکشان را در مرحله جوانی کیهان رصد کرد. بررسی‌ها نشان داد مدت زمانی که طول کشیده نور این کهکشان به نام J۱۱۲۰+۰۶۴۱ به زمین برسد، اندازه تاریخ تشکیل جهان تا امروز است.

همان‌طور که اندازه‌گیری‌های دیگر نشان داده‌اند، توضیح‌دادنی نیست که چگونه سیاه‌چاله در مرکز آن کهکشان احتمالاً دارای بیش از یک میلیارد جرم خورشیدی است.

اخترشناسان قصد داشتند در مشاهدات اخیر خود، در مجاورت این سیاه‌چاله ماده‌ای را بیابند تا سازوکار (مکانیسم) تغذیه آن را آشکار کنند؛ اما چیز خاصی پیدا نکردند.

این نتیجه بسیار خارق‌العاده است؛ زیرا احتمالاً به این معنا است که اخترفیزیکدانان کمتر از آنچه تصور می‌کردند درباره توسعه کهکشان‌ها اطلاع دارند. اولین میلیارد سال تاریخ کیهانی یک چالش سخت را مطرح می‌کند: جرم اولین سیاه‌چاله‌های شناخته‌شده در مراکز کهکشان‌ها به صورت شگفت‌انگیزی زیاد است.

ستارگان و کهکشان‌ها در طول ۱۳.۸ میلیارد سال گذشته، یعنی طول عمر جهان، به شدت تغییر کردند. کهکشان‌ها با مصرف گاز اطراف خود یا گاهی با ادغام با یکدیگر بزرگ‌تر شده‌اند و جرم بیشتری به دست آورده‌اند. اخترشناسان از مدت ها پیش تصور می‌کردند سیاه‌چاله‌های عظیم در مراکز کهکشان‌ها به تدریج همراه با خود کهکشان‌ها رشد کرده‌اند؛ اما ممکن نیست رشد سیاه‌چاله خودبخود سریع باشد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که دسامبر ۲۰۲۱ (آذر- دی ۱۴۰۰) و بعد از تحقیقاتی ۲۰ ساله پرتاب شد، قوی‌ترین تلسکوپ فضایی است که تاکنون ساخته شده و در فضا قرار گرفته است. این پروژه برخلاف پیش‌بینی‌های اولیه از هزینه ۵۴۰ میلیون دلاری، سرانجام با هزینه بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای اداره ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) به فضا پرتاب شد و پس از یک ماه با موفقیت در جایی از فضا یعنی منطقه لاگرانژی قرار گرفت.

این تلسکوپ که به نام جیمز وب (مدیر ناسا ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸) نامگذاری شد، حدود ۶ ماه بعد از پرتاب و قرارگیری در نقطه لاگرانژی ۲ نخستین تصاویر خود را در تاریخ ۱۱ ژوئیه (۲۰ تیر ۱۴۰۱) به زمین ارسال و نه‌ فقط جامعه علمی، بلکه مردم عادی را نیز متعجب کرد.

نظر شما