شناسهٔ خبر: 67321550 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سرمایه‌گذاری «۱۳هزار همتی» چین روی خودروهای برقی / ۶۳ برابر زیان انباشته خودروسازان ایرانی!

چین در چند سال اخیر به کشوری پیشرو در زمینهٔ خودروهای برقی تبدیل شده و حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. پژوهش‌ها و تحلیل‌های جدید درباره خودروهای برقی چینی اطلاعات تازه‌ای را از حجم عظیم سرمایه‌گذاری این کشور در خودروهای برقی ارائه می‌دهد.

صاحب‌خبر -

امیرمسعود عابدین_ ‌تحلیلی جدید از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی نشان می‌دهد که دولت چین بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۳، مبلغ ۲۳۰٫۸ میلیارد دلار (معادل ۱۳ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان، یا ۱۳۶۱۷٫۲ همت) را برای کمک به خودروسازان برقی هزینه کرده است. جالب است بدانید که خودروسازان ایرانی تا اسفند ۱۴۰۲ زیان انباشته ۲۱۶ هزار میلیارد تومانی داشته‌اند؛ این یعنی چینی‌ها ۶۳ برابر ضرر خودروسازان ایرانی سرمایه‌گذاری داشته‌اند!

سرمایه‌گذاری «۱۳هزار همتی» چین روی خودروهای برقی / ۶۳ برابر زیان انباشته خودروسازان ایرانی!

این مرکز تخمین می‌زند که تنها ۶٫۷۴ میلیارد دلار بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ هزینه شده است. با این حال، این رقم در طول سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ تقریباً سه برابر شده و از سال ۲۰۲۱ دوباره به‌شدت افزایش‌یافته است.

در حالی که این اعداد تخمینی است، مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی خاطرنشان کرد که دولت چین از خودروهای برقی به طرق مختلف پشتیبانی می‌کند. این پشتیبانی شامل تخفیف و معافیت مالیات فروش و همچنین تأمین مالی برای زیرساخت‌ها می‌شود. علاوه بر این، دولت خودروهای برقی را برای خود می‌خرد و از برنامه‌های تحقیق و توسعه خودروسازان حمایت می‌کند.

با اینکه سطح حمایت‌ها متفاوت است، اما دولت در چند سال گذشته به میزان قابل‌توجهی هزینه‌های برنامه تحقیق و توسعه را افزایش داده است. بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، تنها ۲ میلیارد دلار برای این امر هزینه شد؛ این رقم در سال ۲۰۱۸ به ۳٫۶ میلیارد دلار و در سال گذشته به ۴٫۳ میلیارد دلار افزایش یافت.

سرمایه‌گذاری «۱۳هزار همتی» چین روی خودروهای برقی / ۶۳ برابر زیان انباشته خودروسازان ایرانی!

سازنده باتری CATL سال گذشته ۸۰۹٫۲ میلیون دلار یارانه دریافت کرده که این مبلغ، بیش از ۱۰ برابر چیزی است که آن‌ها در سال ۲۰۱۸ دریافت کردند و تقریباً دو برابر بیشتر از آنچه در سال ۲۰۲۲ دریافت کردند.

در حالی که چین تنها کشوری است که از خودروسازان و خودروهای الکتریکی حمایت می‌کند، اما این میزان حمایت دولت واقعاً عظیم است. این امر خود مشکلاتی را ایجاد کرده، چرا که گفته می‌شود این کشور بیش از ۲۰۰ شرکت الکتریکی دارد که فقط تعداد کمی از آن‌ها سودآورند.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی بر این باور است که تعدادی از خودروسازان چینی در نهایت سقوط خواهند کرد، اما در این بین برخی از آن‌ها مطمئناً ستون‌های اصلی صنعت جهانی خواهند بود.

منبع: carscoops

۵۴۳۲۲

نظر شما