شناسهٔ خبر: 67278369 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

کنایه های تند سعید جلیلی به ظریف با حمله به برجام و دفاع از دولت رئیسی

خبرگزاری فارس

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر مذاکره، توافق منافع ملت را تأمین نکند و باعث شود امکانات و ظرفیت‌هایی که داریم و یا فرصت‌هایی که دانشمندان و نخبگان هسته‌ای ما داشتند نادیده گرفته شود، موجب دفاع از حقوق ملت نخواهد شد.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

 سعید جلیلی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری امشب (چهارشنبه، ۳۰ خرداد) در گفت‌وگوی ویژه خبری، گفت: مردم را در انتخابات باید به برنامه‌های خود و آنچه باور داریم اقناع کنیم.

وی افزود: مردم در آستانه یک انتخاب بزرگ هستند و هر چه این انتخاب با بصیرت بیشتری باشد، مردم نگاه دقیق‌تری به آینده خواهند داشت.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اهمیت بانوان در نگاهش اظهار کرد: نیمی از جمعیت ما بانوان هستند. بخش عمده‌ای از فرصت‌های ما بانوان هستند و باید از این فرصت بزرگ استفاده کرد و برنامه داشت. مهم‌ترین مطالبات بانوان این است که نقش آن‌ها دیده شود.

نیمی از جمعیت ما بانوان هستند؛ نقش پرشکوه بانوان باید تعریف شود

وی ادامه داد: باید نقش پرشکوهی برای بانوان تعریف شود. بانوان عناوین مختلف داشته و نقش خانوادگی و اجتماعی دارند و باید این‌ها دیده شود. یکی از امتیازات گفتمان انقلاب اسلامی این است که زن را در جایگاه خود قرار می‌دهد. وقتی حرکت پیشرفت جامعه آغاز می‌شود که خانوده محیطی امن باشد. 

جلیلی افزود: زن کانون خانواده است و باید محیط آرامش را به گونه‌ای فراهم کند که همسر و فرزندان و خود خانم بتوانند نقش موثر اجتماعی داشته باشند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: معتقدم یکی از امتیاز‌های گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه دینی این است که زن را در جایگاه خود قرار می‌دهد تا زنان در خانواده هم بتوانند جایگاه مؤثر خود را داشته باشند.

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره سخنان مشاور یکی از نامزد‌ها درباره شما و دولت شهید رئیسی عنوان کرد: این بحث از این جهت خوب است که به هر حال دو نگاه وجود دارد، چون ما در آستانه انتخابات هستیم و مردم باید انتخاب کنند، این مباحث از جهتی اهمیت دارند و مفید هستند که نگاه‌ها را به قدری شفاف می‌سازند.

وی ادامه داد: یک نگاه این بود که وقتی که تحریم فروش نفت ایران شکل گرفت عده‌ای می‌گفتند که دیگر قادر به فروش نفت نیستیم تلاشی که داشتند یا نداشتند این بود که می‌گفتند فروش نفت ما یک مرتبه کاهش یافت. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: ما در آن برهه می‌گفتیم که می‌توان نفت را فروخت و این‌گونه نیست که دشمن فعال ما یشاء باشد و هر کاری که بخواهد می‌تواند انجام بدهد.

گفتند الان ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروشیم، چون بایدن نخواسته جلویش را بگیرد؛ این خودتحقیری است

وی ادامه داد: تلاش خوبی در دولت آقای رئیسی صورت گرفت و نقشه دشمن در رابطه با تحریم‌ها نقش بر آب شد و تحریم‌ها را دور زد و نفت فروخته شد و این شکست در سنا نیز مطرح شد. اما یک دیدگاهی وجود دارد که می‌گوید جو بایدن نخواسته است که مانع فروش نفت ایران شود در صورتی که این دیدگاه نشانه خود تحقیر است.

جلیلی اظهار کرد: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد شکست فاحشی در برابر راهبرد فشار حداکثری به ایران خورده‌اند. انتخابات فضایی است که می‌توان رویکرد‌ها را مطرح کرد و مسائل روشن می‌شود و در نهایت مردم قضاوت می‌کنند.

وی افزود: مهم است که مردم بدانند وقتی بایدن روی کار آمد دولت قبل نتوانست نفت بفروشد. واقعیت‌ها را ببینیم و نگاه فانتزی به مسائل نداشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: یک زمانی وعده داده شده بود که در ایران هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژها، در همان زمان تحریم‌ها بیشتر شد و خود این آقایان تحریم شدند و دلار ۳ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شد.

به گفته وی، سال‌های رشد کشور منفی بود و یا صفر بود و در ۳ سال دولت شهید رئیسی رشد اقتصادی محقق شد. هم اکنون بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسانیم و امکان فروش بیشتر نیز داریم. خود طرف گفته بله ایران توانسته تحریم‌های ما را دور بزند، بعد این افراد می‌گویند نه آن‌ها نمی‌دانند.

جلیلی درباره با مسائلی که در مورد مذاکره و مسئولیتی که خودش در دوره‌ای بر عهده داشت عنوان کرد: مذاکره یک وسیله است و عقب نشینی و یا عدم عقب نشینی باید در مسیر پیشرفت کشور باشد و برای حفظ منافع مردم اتفاق بیفتد. 

وی ادامه داد: اگر مذاکره، توافق منافع ملت را تأمین نکند و باعث شود امکانات و ظرفیت‌هایی که داریم و یا فرصت‌هایی که دانشمندان و نخبگان هسته‌ای ما داشتند نادیده گرفته شود، موجب دفاع از حقوق ملت نخواهد شد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: قبلاً هم گفتم دنیا رو نباید کوچک دید و معطل چند کشور باشیم دنیا بزرگ است و ۲۰۰ کشور در آن وجود دارد. شعار من یک جهان فرصت است و لازمه آن این است که بازار‌های بزرگ دنیا را ببینیم و به نظر من شرایط بسیار خوبی برای جهش ایران وجود دارد.

دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از همه حقوق کشور است

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به عملکرد خود در جایگاه مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: آن‌ها می‌گفتند نباید یک سانتریفیوژ داشته باشید و ما وقتی دولت بعد آمد ۱۹ هزار سانتریفیوژ تحویل آن‌ها دادیم. چیز‌هایی که در مورد حقوق هسته ما مطرح می‌شد مربوط به یک میلیون بیماری بود که لازمه تأمین داروی آن‌ها سوخت ۲۰ درصد بود. 

وی ادامه داد: دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از همه حقوق کشور است. همانطور که ما در مقابل اشغال خرمشهر ایستادیم و دشمن را عقب نشاندیم حقوق هسته‌ای هم به همین صورت است.

جلیلی تاکید کرد: قرار بود تحریم‌ها برداشته شود در حالی که بیشتر شد و این بسیار مهم است از حقوق ملت و منافع ملت دفاع کنیم. باید ببینیم که در چه مقطعی از حقوق ملت دفاع شد و در چه دوره‌ای حقوق ملت تضییع شد و باید در نظر بگیریم که ما به ازای این‌ها چه بوده است. 

وی افزود: آژانس ۱۵ بار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده، اما نتیجه آن این بود که طرف مقابل به طور کلی از برجام خارج شد.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: باید دید چه موقع از حقوق ملت دفاع شد و چه زمانی حقوق ملت نادیده گرفته شد؟ بایدن که آمد همه تحریم‌ها را حفظ و آن‌ها را بیشتر کرد. پیشرفت کشور را نباید معطل دو - سه کشور کرد که بیشترین تعارض را با شما دارند. روابط با کشور‌های همسایه را به حداقل و منفی رسانده بودند، ولی شهید رئیسی این‌ها را احیا کرد و صادرات فنی به سریلانکا و پاکستان صادر کرد.

دولت سایه یک گفتمان است نه یک تشکیلات

سعید جلیلی در رابطه با دولت سایه گفت: دولت سایه به جای یک تشکیلات و یک دستگاه یک گفتمان است که هر فردی در کشور بتواند متناسب با توانایی و استعدادی که دارد دیدگاه خود را بگوید؛ و اگر جایی خطایی را می‌بیند آن را تصحیح کند و اگر نقصی می‌بیند کمک کند تا جبران شود و معتقدم هر دانشگاه باید یک دولت در سایه باشد. روند تصحیح، تأیید و تکمیل را دنبال کند.

وی افزود: رویکرد دولت‌ها بسیار مهم است ما در دولت یازدهم و دوازدهم موارد را ارائه دادیم، اما توجهی نمی‌کردند، اما در دولت شهید رئیسی بسیار از موارد استقبال می‌کردند و روی آن‌ها دستور می‌داد که به زودی اجرا شود.

خاطره جلیلی از سختی‌های گرفتن وام ازدواج برادرش

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در رابطه با تسهیلات بانکی به آسان شدن اخذ آن‌ها عنوان کرد: شروع قانون بانک مرکزی با دولت چهاردهم خواهد بود و این قانون چند دهه بود که نیاز به اصلاح داشت و چند دهه نیز متوقف شده بود. این قانون قوی است و برای آن‌که بانک مرکزی بتواند نقش خودش را در نظارت بر بانک‌ها انجام دهد. این موضوع را دنبال می‌کنیم که بانک مرکزی این قانون را به صورت جدی عملیاتی کند. در مورد خلق پول باید کاملاً ضابطه‌مند و در جهت منافع مردم بانک‌ها اقدام کنند و بانک مرکزی به این موضوع نظارت جدی داشته باشد.

وی افزود: متأسفانه شاهد تبعیض فراوان در مورد تسهیلات بانکی هستند ۵۰ درصد مردم هرگز تسهیلات دریافت نکردند. برادر من که هم‌اکنون همکار شما در صداوسیما است برای دریافت وام ازدواج خود بار‌ها به بانک مراجعه کرده بود که ۲۰۰ هزار تومان وام بگیرد، اما هرگز موفق نشد. اما، تلخ‌تر از این برای او این موضوع بود که بسیاری از دوستان او در بانک‌ها می‌گفتند چرا پیش ما نیامدی تا وام خود را بگیری؟ فهرست تسهیلات بانک‌ها بسیار مهم است و باید این دیده شود که در جهت تولید است و یا در کدام مسیر‌ها استفاده می‌شود؟

تفاوت‌های تکریم بیماران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

جلیلی درباره تفاوت‌های تکریم بیماران در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی به موضوع پاسخگویی در نظام سلامت اشاره کرد و افزود: در بررسی‌های علمی که در پاسخگوی نظام سلامت وجود دارد این موضوع مطرح است که ۱۰۰ شاخص بررسی می‌شود که آیا این نظام پاسخگو است یا خیر، آیا احترام بیمار حفظ می‌شود و گزینه‌های مختلفی به او ارائه می‌شود یا خیر؟ یکی از شاخصه‌ها این است که به بیمار بگویند شما چند گزینه برای انتخاب دارید. 

وی ادامه داد: اگر تعرفه‌های بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر تفاوت جدی داشت باعث می‌شود تا از بخش دولتی متخصصین به بخش خصوصی مهاجرت کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: سال ۸۳ در دوران وزارت آقای پزشکیان تعرفه‌های پزشکی بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی چند برابر شد و طبیعی است که پزشکان ترجیح دادند در بخش خصوصی خدمات بدهند؛ این سیاست غلطی است که باید حل شود.

باید مبادلات بانکی خود را با برخی کشور‌ها افزایش دهیم

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای کنترل قیمت ارز دارد در تحریم‌ها دارید؟ عنوان کرد: من موضوع حاکمیت ریال را مطرح کردم و می‌گویم که باید بر اساس اولویت‌ها منابع و مصارف ارزی مشخص باشد. امروز برای تمامی مصارف اصلی و متعارف کشور به اندازه کافی منابع ارزی داریم فرایند اصلاح شود. ما باید مبادلات بانکی خود را با کشور‌هایی که امکان مبادله با آن‌ها را داریم افزایش دهیم و به این صورت عوارضی که بر قیمت ارز تأثیر می‌گذارد کاهش خواهد یافت.

وی افزود: هم اکنون به دلیل تحریم‌ها فرآیند‌هایی داریم که دچار ایراد‌های جدی است. کند شدن برخی از فرایند‌ها موجب می‌شود که بازار ارز لطمه بخورد. برنامه نوشتیم که هفته اول کار دولت چهاردهم آن را اجرایی می‌کنیم.

نقش فضای مجازی در گسترش بازار‌های محصولات کشاورزان

جلیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای آن که سود محصولات کشاورزی به جیب دلال‌ها نرود چه برنامه‌ای دارید؟ بابیان اینکه ما می‌گوئیم هر روستا یک سلول جهش و ادامه داد: مهم است که محصولات کشاورزی به بازار داخلی و به ویژه بازار صادراتی به سرعت ارسال شود. 

وی افزود: یک ضعف بزرگ این است که هم اکنون در روستا‌ها محصولات فراوان باغی و کشاورزی داریم، اما آن‌ها به بازار وصل نیستند و اگر این اتفاق بیفتد آن‌ها با آرامش در روستای خود زندگی می‌کنند و رشد اقتصادی رخ می‌دهد و درآمد روستاییان ارتقا می‌یابد. 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: با استفاده از فضای مجازی می‌توان به گسترش بازار‌های محصولات کشاورزان و روستاییان کمک کرد و اگر بتوانیم ارزش افزوده برای آن روستا مهیا کنیم درآمد روستاییان بیشتر خواهد شد.

چرا سعید جلیلی در دولت شهید رئیسی مسئولیت نپذیرفت؟

سعید جلیلی درباره ارتباط خودش با دولت شهید رئیسی پرسش که چرا مسئولیتی در دولت شهید رئیسی قبول نکرد، عنوان کرد: همان‌طور که قبلاً هم گفتم من و شهید رئیسی سوابق دوستانه عمیق و دیرینه‌ای داشتیم. من سعی کردم به شهید رئیسی کمک کنم و در مدت سه سال گذشته به طور مرتب با ایشان مکاتبه داشتیم و تمام نکاتی که در جهت تقویت دولت و کمک به آن به نظرمان می‌رسید مرتب بیان می‌کردیم و ۱۲ طرح مهم را به دولت ارائه کردیم که در مسیر پیشرفت و رفع موانع آن مفید باشد.

وی افزود: وقتی مطلبی را به شهید رئیسی ارائه می‌دادیم با روی باز استقبال می‌کرد و دستورات اکیدی بر روی آن صادر می‌کرد و حتی پیگیر اجرای آن بود. من این‌که کسانی دولت من را هم سایه به سایه پیگیری کنند مغتنم می‌شمارم. 

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوریعنوان کرد: معتقدم باید ساختار و فرایند‌های دولت را به گونه‌ای پی‌ریزی کرد که به مردم خدمات ارائه دهند همانطور که در دفاع مقدس موفق عمل کردیم و اداره‌های ما نیز باید به همین شکل عمل کنند. در اداره‌ها به مردم بگویند که چه حقوقی دارند و آن‌ها را راهنمایی کنند تا از حقوق خود بهره‌مند شوند.

دولت فوق هوشمند در دستور کار ما قرار دارد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه دولت فوق هوشمند، موضوعی است که ما به آن می‌پردازیم، خاطرنشان کرد: با توجه به زیرساخت و فرصت فناوری و فضای مجازی این امکان را داریم که اگر دستگاه‌های ما بخواهند به مردم خدماتی بدهند در ارائه آن‌ها دچار وقفه نشوند. 

وی افزود: امروز حتی یک روستایی ما یک گوشی هوشمند در اختیار دارد.

جلیلی درباره راه ارتباطی خود با مردم، گفت: باید فرآیند‌ها به گونه‌ای تعریف شود تا خدمات بیشتری به مردم ارائه شود. ادارات ما باید سراغ مردم برود نه اینکه مردم به سراغ ادارات بروند و پاسخ نگیرند. با توجه به زیرساخت، فرصت فناوری فضای مجازی و نیروی انسانی، باید دنبال دولت فوق هوشمند باشیم و ادارات به مردم اطلاع رسانی کنند.

حفظ قدرت خرید کارمندان و کارگران قانون و یک ضرورت است

جلیلی با اشاره به اهمیت حفظ قدرت خرید مردم اظهار کرد: حفظ قدرت خرید کارمندان و کارگران قانون و یک ضرورت است. در سیاست‌های ابلاغی رهبری حفظ قدرت خرید مردم به ویژه اقشار پایین آمده ست. افزایش حقوق و دستمزد متناسب با تورم بر رونق اقتصادی هم تاثیر دارد و دولت باید به این مساله توجه داشته باشد.

مسکن فقط خوابگاه نیست و ابعاد فرهنگی دارد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره تامین مسکن نیز بیان کرد: قیمت مسکن در تهران خیلی بالاست، ولی قیمت ساخت همان خانه چند برابر کمتر است. یک دلیل آن قیمت زمین است. در برنامه هفتم توسعه اجازه داده شد که دو دهم درصد به سکونت‌گاه‌های کشور افزوده شود. با دادن زمین قدرت خرید مسکن افزوده می‌شود، ولی مسکن فقط خوابگاه نیست و ابعاد فرهنگی دارد.

وی افزود: بنابراین؛ محیط ساخت مسکن هم اهمیت دارد. در کنار مسکن مردم باید شغل هم داشته باشند نه اینکه مسکن ساخته شود، ولی از محل کار فاصله زیاد داشته باشد. همه این موارد باید در کنار هم دیده شود.

دولت ما با بیمۀ سهام از سهام‌داران خُردِ بورس حمایت خواهد کرد

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری درباره راهکار حل مشکل بورس، تصریح کرد: وقتی این مشکل بورس در سال ۹۹ پیش آمد به رئیس جمهور وقت نامه نوشتم و ۲۲ موضوع را بیان کردیم که مردم متضرر شده و این سیاست‌ها اشتباه است. بازار بورس باید نمادی از واقعیت اقتصادی کشور باشد. 

وی افزود: بازار اولیه مهم است و بازار ثانویه برای کمک به بازار اولیه است نه اینکه به بازار سوداگری تبدیل شود. باید دولت از سهامداران خرد حمایت کند. دخالت‌های بی مورد و تصمیمات خلق الساعه مشکل ایجاد می‌کند. باید بیمه سهام وجود داشته باشد.

جلیلی درباره کارنامه عملیاتی خود عنوان کرد: کسی هستم که از پایین‌ترین سطح وارد دولت شدم. از طریق روزنامه وارد دولت شدم یعنی ثبت‌نام کردم، گزینش شدم و وارد شدم. سطح کارشناس، معاون، رئیس اداره، مدیرکل، معاون وزیر را در ۱۸ سال سپری کردم و دبیر شورای عالی امنیت ملی شدم. در آن مقطع دورادور کشور ما تهدید بود، اما ما تهدیدات را دفع کرده و در کاخ صدام، مذاکرات هسته‌ای را انجام دادیم یعنی تهدیدات را تبدیل به فرصت کردیم.

برچسب‌ها:

نظر شما