شناسهٔ خبر: 67273388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

جلیلی: مذاکره‌ای که منافع ملی را تامین نکند، دفاع از حقوق ملت نیست

 تهران - ایرنا - «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مذاکره یک وسیله است و حتما باید از آن استفاده کرد ولی اصل هدف است بلکه هدف دفاع از حقوق ملت ایران، حفظ منافع مردم و عدم عقب نشینی در مسیر پیشرفت کشور است و اگر توافق، منافع ملت را تأمین نکند، حتما دفاع از حقوق ملت نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شامگاه چهارشنبه -۳۰خرداد- در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه مردم در آستانه یک انتخاب بزرگ هستند، افزود: در آستانه انتخابات هستیم، هر قدر بحث‌ها روشن تر و نظرات بیان شود، این مردم هستند که قضاوت می کنند و در عرصه انتخابات نسبت به آن چیزی که داریم و برنامه ای که باور داریم، باید مردم را اقناع کرد.

وی ادامه داد: ما ۱۰ - ۱۱ سال روی  برنامه هایمان کار کردیم و باید در آستانه انتخابات به مردم توضیح بدهیم. هر چقدر انتخاب با بصیرت و آگاهی بیشتری باشد، مردم نسبت به آینده می‌توانند  نگاه دقیق‌تری داشته باشند.

جلیلی با اشاره به برگزاری گردهمایی زنان حامی این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که عصر امروز برگزار شد، اظهارداشت: نیمی از جمعیت ما را خانم ها تشکیل می دهند و اگر به یک جهان فرصت یک ایران جهش اعتقاد داریم، بخش عمده‌ای از این فرصت ها، در اختیار خانم قرار دارد و باید برای این فرصت‌ها برنامه داشته  باشیم.

اعتقاد دارم یکی از گفتمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه دینی این است که زنان در جایگاه واقعی خود قرار گیرند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره مهمترین مطالبه بانوان، گفت: اینکه نقش‌شان دیده شود تا این ظرفیت بزرگ به حرکت درآید؛ باید نقش پرشکوه برای خانم ها تعریف شود؛ خانم‌ها نقش‌های مختلف دختری، همسری، مادری، خواهری و نقش های مهم اجتماعی دارند. اعتقاد دارم یکی از گفتمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه دینی این است که زنان در جایگاه واقعی خود قرار گیرند و آن ظرفیت وقتی میتواند به حرکت درآید که خانواده به عنوان یک کانون محیط امن و پرآرامش باشد.  زن کانون خانواده است و باید محیط آرامش را به گونه‌ای فراهم کند که همسر و فرزندان و خود خانم بتوانند نقش موثر اجتماعی داشته باشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که درباره اظهار نظر یکی از کاندیدا درباره وی و دولت شهید رئیسی گفت:  وقتی تحریم فروش نفت ایران شکل گرفت، عده‌ای می گفتند نمی توانیم نفت بفروشیم و تلاشی که داشتند یا نداشتند این بود که فروش نفت یک دفعه کاهش پیدا کرد. آن زمان ما گفتیم می توانیم نفت را بفروشیم و ما قدرت داریم و می توانیم این کارها را از طریق جوانان و راهکارهایی که داریم، پیش ببریم.

جلیلی با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی کارهای خوبی انجام شد، افزود: نقشه‌های دشمن، نقش بر آب شود و اتفاقا دیدید که در مجلس سنا از وزیر خارجه آمریکا سوال کردند که ایران دو میلیون بشکه نفت می‌فروشد و پاسخ داد که بله آنها می توانند و تحریم ها را دورزده‌اند.

وی تصریح کرد: این اقدام رویکردی است که به تبع آن دو عملکرد حاصل شده است؛ اینجا مردم می توانند قضاوت کنند. حالا که این کار در حال انجام است، شنیدم که گفتند آمریکا خودش و مشخصا بایدن نخواسته است که جلوی فروش نفت را بگیرد.

جلیلی اضافه کرد: اگر آمریکا نخواسته جلوی فروش نفت ایران را بگیرد و ایران توانسته نفت بفروشد، نشانه خود تحقیری است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: دشمن به توان ایران اعتراف کرده است و گفته شده بعد از اقدامات دولت رئیسی و اینکه این حرکت موفق شکل گرفت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا رسما اعلام کرد که راهبرد فشار حداکثری که از این راهبردها جلوگیری از فروش نفت در ایران بود، شکست فاحش خورده است و در واقع خود دشمن به این موضوع اذعان دارد.

اگر آمریکا نخواسته جلوی فروش نفت ایران را بگیرد و ایران توانسته نفت بفروشد، نشانه خود تحقیری است.

وی یادآور شد: در سند راهبرد امنیت ملی آمریکا، روسیه را تهدید فوری و راهبردی دانسته است؛ بر همین اساس گفته که نفت روسیه تحریم شود اما روسیه هم دارد نفت می فروشد؛ حالا راجع به روسیه هم بگوییم بایدن خودش نخواست که مانع فروش نفت روسیه شود؟ به نظر می رسد باور نداشتنِ خود، خودتحقیری است یا اینکه فکر می‌کنیم طرف فعال مایشاء است؛ نه.

جلیلی خاطرنشان کرد: همین بایدن وقتی ۹ ماه با دوره شما همزمان بود پس چرا در آن ۹ ماه نفت نفروختید؟ چرا به این میزان فروشی که الان داریم نرساندید؟

وی گفت: شنیدم جسارتی به شهید رئیسی شده بود و ایشان تعبیر خوبی برای وضعیت مردم به کار نبرده بود؛ همان دوره ای که وعده داده شد که هم اقتصاد می چرخد هم سانتریفیوژها؛ چه شد؟ حتی خود این آقایان تحریم شدند.

جلیلی در پاسخ به سوالی درباره نحوه مذاکراتش در دوران مسئولیتش گفت: هر کسی یک نگاهی دارد. مذاکرات یک وسیله است که باید ازآن استفاده کرد. اصل دفاع از حقوق ملت است که از منافع مردم نباید عقب نشینی کرد و پیشرفت مدنظر باشد.

وی افزود: اگر بگوییم مذاکره به تنهایی باید به توافق بینجامد، درست نیست، چراکه اگر منافع مردم را تامین نکند و باعث شود امکانات و ظرفیت دانشمندان هسته ای نادیده گرفته شود، توافق مناسبی نخواهد بود چراکه باید دفاع از ملت در اولویت قرار گیرد و این امر نادیده گرفته نشود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما در دنیا نباید معطل چند کشور شویم زیرا فرصت های بی شماری وجود دارد و در بخش سیاست خارجی این فرصت‌ها با توجه به شعار «یک جهان فرصت، یک ایران جهان، هر ایرانی یک نقش پرشکوه» زیاد هست و در بخش اقتصاد باید از این فرصت ها به نحوی استفاده کنیم که بازارهای جهانی را در اختیار بگیریم.

دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از همه حقوق کشور است

جلیلی رابطه با عملکرد خود در جایگاه مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: آنها می‌گفتند نباید یک سانتریفیوژ داشته باشید و ما وقتی دولت بعد آمد، ۱۹ هزار سانتریفیوژ تحویل آنها دادیم. چیزهایی که در مورد حقوق هسته‌ای ما مطرح می‌شد مربوط به یک میلیون بیماری بود که لازمه تأمین داروی آنها سوخت ۲۰ درصد بود. دفاع از حقوق هسته‌ای دفاع از همه حقوق کشور است. همانطور که ما در مقابل اشغال خرمشهر ایستادیم و دشمن را عقب نشاندیم حقوق هسته‌ای هم به همین صورت است.

زمانی وعده داده شد که در ایران هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژها و دیدیم وقتی که همه دستاوردها را کنار گذاشتند و گفتند که سانتریفیوژ را جمع می‌کنیم و مواد تولید شده را خارج کردیم و بتن می‌ریزیم، طرف از توافق خارج شد و دلار ۳ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: یک زمانی وعده داده شده بود که در ایران هم اقتصاد می‌چرخد هم سانتریفیوژها و دیدیم وقتی که همه دستاوردها را کنار گذاشتند و گفتند که سانتریفیوژ را جمع می‌کنیم و مواد تولید شده را خارج کردیم و بتن می ریزیم طرف از توافق خارج شد و دلار ۳ هزار تومانی ۳۰ هزار تومان شد. سال‌ها رشد کشور منفی یا صفر بود و در سه سال دولت شهید رئیسی رشد اقتصادی محقق شد. اکنون بیش از یک و نیم میلیون بشکه نفت به فروش می‌رسانیم و مهم این است که بتوانید از حقوق ملت دفاع کنید.

جلیلی یادآور شد: قرار بود تحریم‌ها برداشته شود؛ در حالی که بیشتر از قبل شد. این مهم است از حقوق ملت و منافع ملت دفاع کنیم. باید ببینیم که در چه مقطعی از حقوق ملت دفاع شد و در چه دوره‌ای حقوق ملت تضییع شد و باید در نظر بگیریم که ما به ازای این‌ها چه بوده است. آژانس ۱۵ بار اعلام کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده اما نتیجه آن این بود که طرف مقابل به طور کلی از برجام خارج شد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی اینها همه دستاوردهای هسته ای را کنار گذاشتند و گفتند در رآکتور بتن می ریزیم، دشمن در مقابل از توافق خارج شد و بعد وارد بحث موشکی شدند و گفتند بیایید راجع به صنعت موشکی‌تان صحبت کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به سفرهای رئیس جمهور شهید به پاکستان و سریلانکا گفت: شهید رئیسی ارتباط با کشورها را توسعه داد و ما نیز  باید راه او را ادامه  بدهیم و به دولتی که روی کار بیاید کمک کنیم. در ۶ جلسه در شورای امنیت ملی تا موارد را با جزئیات در مورد تحریم‌ها و لغو آنها بیان کردم. اگر خطایی می‌بینیم کمک کنیم تا تصحیح شود.

شهید رئیسی روابط با کشورها را احیا کرد

وی با بیان اینکه با شروع دولت سیزدهم و آمدن شهید رئیسی روابط ایران با کشورهای دیگر احیا شد، افزود: صادرات ایران  و صدور خدمات فنی و مهندسی جوانان این مرز و بوم به کشورهای همسایه باعث اشتغال و ارز آوری شد که هم نشان از توانایی ملت است و هم تقویت دوستی با  کشورهای همسایه را به دنبال داشته است.

جلیلی در پاسخ به این سوال که در دولت یازدهم و دوازدهم حضور شما در شورای عالی امنیت ملی تداوم داشت. در مقابل نقدهایی که نسبت به عملکردها مطرح می کردید؛ چه پاسخی می گرفتید؟ گفت: در گفتمان دولت سایه، هر دولتی محترم است و باید به او کمک کرد.

وی یادآور شد: راجع به برجام در ۶ جلسه در شورای عالی امنیت ملی و در مجلس شورای اسلامی همه موارد را کلمه به کلمه و جمله به جمله می‌خواندیم و می‌گفتیم اینکه شما می‌گویید تحریم‌ها در روز اول لغو می شود، اینگونه نیست و برخی تحریم‌ها تا هشت سال می ماند که هشت سال مهر سال قبل بود و دیدید یک روز قبل آن تاریخ کشورهای اروپایی گفتند تحریم‌ها را حفظ می کنیم. قصد ما مشفقانه بود و می‌خواستیم تصحیح کنیم ولی آنها قبول نکردند. وظیفه ما تصحیح خطا بود. همان زمان آنها را مطرح می کردیم ولی آنها عصبانی می‌شدند و فریاد می زدند. ما می گفتیم جواب بدهید چون آنچه شما می گویید با آنچه در توافق هست، تفاوت دارد. چیزی که در متن نوشته با چیزی که به مردم می‌گوید متفاوت است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به  این پرسش که آیا منظور از دولت سایه تشکیلاتی مشابه هیات دولت است و افرادی را در همان جایگاه ها مسئول قرار دادید تا ارزیابی همان دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را داشته باشند؟، گفت: خیر.

دولت سایه تشکیلات و دکان و دستگاه نیست؛ یک گفتمان است یعنی هر فردی در کشور متناسب با استعداد و توانمندی که دارد باید سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند

دولت سایه یک گفتمان است

جلیلی درباره دولت سایه توضیح داد: دولت سایه تشکیلات و دکان و دستگاه نیست؛ یک گفتمان است یعنی هر فردی در کشور متناسب با استعداد و توانمندی که دارد باید سایه به سایه تحولات کشور را دنبال کند و اگر خوبه کمک کند تا تقویت شود و اگر جایی دید خطا وجود دارد،کمک کند و  آن اصلاح شود.

وی اضافه  کرد: هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد؛ اگر من مسئول دولت باشم استقبال می کنم که هر دانشگاه به مثابه یک دولت سایه روند تصحیح، تایید و تکمیل را دنبال کند. کاری که ما شروع کردیم اینگونه بود که افرادی که توانمندی و تخصص داشتند، می گفتیم موضوع را بررسی کنید و جمع و بندی و دنبال کنید.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: نوع رویکرد دولت‌ها مهم است؛ در دولت دوازدهم ما اینها را ارائه می دادیم اما توجهی نمی شود اما در دولت رئیسی هر موردی که ما می گفتیم دولت آن را یک فرصت می دانست و اجرا می کرد.

خلق پول باید ضابطه مند و در راستای منافع مردم باشد 

جلیلی، در پاسخ به این پرسش مردم مبنی بر اینکه برنامه عملی شما برای تمکین بانک ها از دستورالعمل های بانک مرکزی چیست؛ آیا راهکاری برای آسان شدن پرداخت تسهیلات برای مردم دارید؟، گفت: یکی از فرصت های بسیار خوبی که وجود دارد با شروع قانون بانک مرکزی است که سال‌ها قانون آن نیاز به اصلاح داشت و سال قبل این قانون به فرجام رسید که قانون قوی است و براساس آن بانک مرکزی می‌تواند نقش خود را در نظارت بر بانک ها انجام دهد.

وی ادامه داد: یکی از چیزهایی که ما امیدوارم  و دنبال می کنیم این است که بانک مرکزی این قانون را به صورت جدی عمل کند و بانک ها هر کاری که می خواهند؛ نباید انجام دهند. چند کار در بخش بانک‌ها جدی است مثل خلق پول بخصوص در بانک خصوصی خلق پول از جیب مردم است که باید ضابطه مند و در راستای منافع مردم باشد. اینگونه نباشد که بانک بگوید از جیب مردم خلق پول می کند و هر کاری خواست انجام دهد.

در نحوه ارائه تسهیلات بانک‌ها متاسفانه تبعیض فراوانی وجود دارد و  ۵۰ درصد از مردم طبق آمار موجود تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده اند

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نکته دوم مربوط به نحوه ارائه تسهیلات بانک‌ها است که متاسفانه تبعیض فراوانی را در این حوزه شاهدیم؛ ۵۰ درصد از مردم طبق آمار موجود تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده اند و یکی از برادران ما که از همکاران شما در صداوسیما است، زمانی که می خواست وام ازدواج بگیرد و آن زمان ۲۰۰ هزار تومان بود بعد از چندین بار مراجعه به بانک موفق نشد تسهیلات دریافت کند. فهرست تسهیلات بانک ها خیلی مهم است باید دید تسهیلات کجا به کار می رود آیا در جهت تولید، منافع مردم یا رفع مشکلات است.

مهاجرت توانمندی حوزه سلامت به بخش خصوصی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی درباره خدماتی که در حوزه سلامت به مردم باید داده شود و پاسخگویی در این نظام را یکی از موضوعات جدی دانست و گفت: یکی از موضوعات مهم اصلاح نظام سلامت است؛ نظام سلامت ۱۰۰ شاخص از جمله کرامت بیمار وجود دارد و باید بررسی شود تا ببینیم که آیا این نظام پاسخگو است یا خیر. 

جلیلی اضافه کرد: به طور مثال، باید احترام بیمار حفظ و خدمات مورد نظر ارائه می شود و یا اینکه آثار درمانی و اقتصادی به بیمار گزارش شود که از مهم ترین شاخص های نظام سلامت مناسب است. 

به گفته او، علاوه بر این یکی از معضلات نظام سلامت تفاوت معنادار تعرفه دولت و خصوصی است. اگر تعرفه بخش دولتی و خصوصی یک فاصله جدی و معناداری داشته باشد، شاهد مهاجرت بخش قابل توجهی از توانمندی‌ها به سمت بخش خصوصی خواهد شد.

تا سال ۸۲ این تعرفه‌ها یکسان بود ولی از سال ۸۳ این تعرفه‌ها برای بخش خصوصی چند برابر شد که زمان وزارت برادرمان آقای پزشکیان بود

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا سال ۸۲ این تعرفه‌ها یکسان بود ولی از سال ۸۳ این تعرفه‌ها برای بخش خصوصی چند برابر شد که زمان وزارت برادرمان آقای پزشکیان بود. در این شرایط پزشک ترجیح  می‌دهد به بخش خصوصی می رود. این سیاست غلطی بود که باید اصلاح شود.

جلیلی اظهار داشت: برنامه ما بر این است که در نظام سلامت فاصله تعرفه بخش خصوصی و دولتی با یکدیگر نزدیک شوند.

تناسب مزد و تورم ضرورت رونق اقتصادی است

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به مطالبه همسان سازی مزد و تورم گفت: حفظ قدرت به ویژه کارمندان و کارگران هم قانون و هم یک ضرورت برای اقتصاد و جهش اقتصادی کشور است. 

جلیلی افزود: تناسب مزد و تورم حتی در سیاست های ابلاغی رهبری و سیاست تامین اجتماعی ذکر شده است که شامل کارکنان، کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران می شود.  

وی توضیح داد: مهم ترین بخش رونق اقتصادی افزایش تقاضا در مصرف داخلی است و لزوم مصرف نیز رونق اقتصادی است. به همین منظور برای افزایش رونق اقتصادی نیازمند مناسب سازی درآمد هستیم. 

جلیلی تاکید کرد: بنابراین تناسب درآمد و تورم علاوه بر اینکه فشار اقتصادی خانواده را نیز کاهش می‌دهد، منجر به رونق اقتصادی کشور نیز می شود. دولت باید توجه داشته باشد در صورت عمل به مناسب سازی دستمزد و تورم، هم مشکل و فشار مردم را حل می کند و هم در حوزه تولید و صنعت رونق اقتصادی ایجاد کند.

برنامه جلیلی برای حل مشکل مسکن

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به سوالی درباره راهکار او برای حل چالش مسکن نیز گفت: ابتدا باید گفت که مسکن محل آرامش مردم است و در این حوزه نباید دغدغه‌ای داشته باشند.

وی با بیان اینکه به طور مثال قیمت خانه در تهران بالا است، افزود: اگر قیمت ساخت مسکن به طور مثال با متری ۱۰ تا ۱۵ میلیون انجام شود بسیار بهتر بود، ولی در واقعیت قیمت مسکن چند برابر است. 

جلیلی موثرترین عامل در افزایش قیمت مسکن را بهای زمین عنوان کرد و ادامه داد: چرا باید قیمت زمین هشت برابر قیمت واحد مسکونی باشد در حالی که ما در کشور مشکل زمین نداریم. 

به گفته این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، طبق قانون و براساس برنامه هفتم توسعه باید ۲ دهم درصد وسعت سرزمین برای سکونتگاههای کشور اضافه شود؛ بنابراین باور داریم که با استفاده از زمین می‌توان قدرت خرید را در مردم ایجاد کرد. 

سکن باید در کنار نگاه کلان اقتصادی، نگاه معمارانه و فرهنگی دیده شود. در کنار مسکن مردم باید شغل داشته باشند تا احساس کنند که ترقی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسکن خوابگاه نیست و محل آرامش است و ابعاد و اثرات فرهنگی و معماری دارد؛ گفت: در برنامه و نگاه ما مسکن خارج از آمایش سرزمین نیست و همانند اقتصاد دریا باید در آمایش سرزمینی قرار گیرد. 

جلیلی با بیان اینکه در حال حاضر سهم اقتصاد دریا ۲ درصد است و باید به ۱۰ درصد برسد، افزود: مسکن باید در کنار نگاه کلان اقتصادی، نگاه معمارانه و فرهنگی دیده شود. در کنار مسکن مردم باید شغل داشته باشند تا احساس کنند که ترقی می‌کنند.

بازار بورس باید نماد اقتصاد کشور باشد

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مشکلات بورس نگاه کرد و افزود: بازار بورس باید نماد اقتصاد کشور باشد. بازار اولیه مهم است و بازار ثانویه کمک کننده بازار اولیه محسوب می شود اما با این حال نباید بورس به بازار سوداگری تبدیل  شود.

جلیلی به مشکلی که سال ۹۹ در بورس پیش آمد، اشاره کرد و یادآور شد: آن زمان نیز من فارغ از نگاه رفیق و رقیب به رئیس جمهور وقت نامه نوشتم و گفتم که این سیاست های اعمال شده اشتباه است. 

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات با تاکید بر اینکه باید به مردم خدمتی داد تا فشار از روی آنها برداشته شود، گفت: دولت باید به سهامداران خرد کمک کند و حمایت از دارایی های خرد برای دولت یک فرصت است

جلیلی تاکید کرد: نباید سهامداران خرد به خاک سیاه بنشینند و عامل اصلی چنین اتفاقی  دخالت های بی مورد و تصمیمات خلق الساعه است که باید از آن پرهیز کرد. 

وی بر ایجاد بیمه سهام به خصوص برای سهامداران خرد تاکید کرد و گفت: همانند بیمه ماشین که پس از هر حادثه خسارت بیمه گذار را پرداخت می‌کند، بورس هم نیازمند بیمه سهامداران است. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از پیشنهاد شورای ثابت به بانک مرکزی در جهت تثبیت بازار خبر داد و گفت: این برنامه در دولت ما نیز پیگیری خواهد شد.

اصلاح معاملات ارزی و حاکمیت ریال بر کشور

جلیلی درباره برنامه دولت خود برای کنترل بازار در وضعیت تحریم گفت: کنترل ارز با توجه به تحریم ۲ وجه دارد. نخست حاکمیت ریال و مباحث داخلی است و باید در اقتصاد داخلی بر گردش ریالی احاطه داشته باشد و دوم ساماندهی قیمت ارز و مبادلات ارزی است. باید بودجه ارزی داشته باشید، منابع و مصارف تعریف شده باشد و بر اساس اولویت‌ها منابع ارزی مصرف شود و هرچیزی نتواند خود را در اولویت مصرف ارز قرار دهد.

خوشبختانه برای تمامی مصارف از جمله کالای اساسی و مصارف متعارف به اندازه کافی منابع ارزی داریم اما باید چرخه و فرآیند اصلاح شود تا اگر جاهایی ایراد وجود دارد، جلوگیری شود. 

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: خوشبختانه برای تمامی مصارف از جمله کالای اساسی و مصارف متعارف به اندازه کافی منابع ارزی داریم اما باید چرخه و فرآیند اصلاح شود تا اگر جاهایی ایراد وجود دارد، جلوگیری شود. 

جلیلی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات موجود، در مبادلات بانکی است که خوشبختاته یکی از برنامه‌های ما که قابل تحقق هم است، شکل‌دهی به مبادلات جدید ارزی با کشورهایی است که آمادگی دارند با ما این ارتباط را داشته باشند. 

وی تاکید کرد: هر قدر بتوانیم مبادلات ارزی را به صورت بانکی انجام دهیم، فساد کاهش خواهد یافت. اکنون به خاطر تحریم ها فرایندهایی داریم که ایرادهای جدی در آنها وجود دارد و باعث لطمه خوردن به بازار می‌شود. تدابیری در این زمینه دیده شده در برنامه دولت نوشته شده و از هفته اول ان شاء الله اعمال می‌شود.

هر روستا یک سلول جهش

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای آنکه سود حاصل از فروش محصولات کشاورزان به جیب دلالان  نرود چه برنامه ای دارید و نیز برای رفع مشکل گرانی سم و کود چه خواهید کرد، گفت: یکی از نکات اصلی که در برنامه ها درنظر گرفته شده نگاه به محصولات کشاورزی و کشاورز و همچنین حذف دلالان است. 

وی با بیان اینکه ما می گوییم هر روستا یک سلول جهش و این شعار ما در دولت است افزود: حرف ما این است که اگر می خواهید کشور جهش پیدا کند باید ابتدا روستا به عنوان سلول جهش یابد. اکنون ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور داریم که جهش آنان باعث جهش اقتصادی کشور می شود.

جلیلی، نخستین مشکل محصولات کشاورزی کشور را رسیدن به بازار به خصوص بازار در کمترین زمان عنوان کرد و گفت: اگر روستاییان اطمینان یابد که یک الگوی کشت داشته باشند و چنانچه انعقاد قراردادهای کشاورزی شکل بگیرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و  در این صورت کشاورزی که از کمیت و کیفیت محصول خود آگاه باشد با آرامش بازار را دارد و دنبال می کند. 

وی یکی از مشکلات حوزه کشاورزی را محصولات فراوان در روستاها عنوان کرد و افزود: اگر این محصولات در قالب یک نشان جمع و به بازار صادراتی وصل شوند، روستاها به مدد افزایش درآمد به محیطی مطلوب و با آرامش برای زندگی کشاورز تبدیل می شود. 

جلیلی ادامه داد: گسترش بازارهای اینترنتی به خصوص در فضای مجازی که در اختیار تقریباً تمامی روستاها قرار دارد، می‌تواند به عنوان بستری برای ایجاد بازار استفاده شود علاوه بر این، نگاه ما این است که ارزش افزوده را در روستا به دست بیاوریم. به طوری که بتوانیم محصول را در همان روستا به محصولی دارای ارزش افزوده بیشتر تبدیل کنیم. با چنین نگاهی روستاهای ما ارزش افزوده بیشتر پیدا کرده و درآمد روستاییان نیز بیشتر می شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این پرسش که چرا در دولت شهید رئیسی حضور نداشتید؟ گفت: با خود شهید رئیسی روابط عمیق دوستانه داشتم و به ایشان ارادت داشتم. به شهید رئیسی گفتم برخی کمک‌ها توسط دوستان انجام می‌شود و دولت نیاز دارد کسانی از موضع تماشاگر بنشینند و به دولت کمک کنند. مرتب با ایشان مکاتبه و بحث داشتم و همه موارد مورد نیاز دولت را ارائه کردیم.

وی ادامه داد: ۱۲ طرح مهم را در این مدت به ایشان دادیم و برخی مشکلات و نواقص را بیان می کردیم. به طور مثال یکباره قیمت لاستیک ۲۰۰ درصد افزایش داشت و ما بررسی کردیم و خودم به بازار رفتم و دیدم آنچه بیان می‌شود با آنچه واقعیت داشت، متفاوت بود. شهید رئیسی از این طرح‌ها با روی باز استقبال می کرد و دستور می داد و پیگیری می‌کرد.

جلیلی گفت: مهم ترین ویژگی شهید رئیسی این بود که برخلاف گذشته وقتی یک مطلب به ایشان می‌دادیم ایشان با روی باز استقبال می کرد و بر روی آن دستورات اکید داده و چندین بار پیگیری می‌کرد. بنده هم در دولت اینگونه خواهم بود. یکی از چیزهایی که مغتنم می دانم این خواهد بود که کسانی ‌سایه به سایه دولت را نظاره‌گر باشند ‌و ضعف‌ها را بگویند.

باید دنبال دولت فوق هوشمند باشیم

با توجه به زیرساخت، فرصت فناوری فضای مجازی و نیروی انسانی، باید دنبال دولت فوق هوشمند باشیم

جلیلی درباره راه ارتباطی خود با مردم، گفت: باید فرایندها به گونه ای تعریف شود تا خدمات بیشتری به مردم ارائه شود. ادارات ما باید سراغ مردم بروند نه اینکه مردم به سراغ ادارات بروند و پاسخ نگیرند. با توجه به زیرساخت، فرصت فناوری فضای مجازی و نیروی انسانی، باید دنبال دولت فوق هوشمند باشیم و ادارات به مردم اطلاع رسانی کنند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره کارنامه عملیاتی خود نیز توضیح داد: کسی هستم که از پایین‌ترین سطح وارد دولت شدم. از طریق روزنامه وارد دولت شدم یعنی ثبت‌نام کردم، گزینش شدم و وارد شدم. سطح کارشناس، معاون، رئیس اداره، مدیرکل، معاون وزیر را در ۱۸ سال سپری کردم و دبیر شورای عالی امنیت ملی شدم. در آن مقطع دورادور کشور ما تهدید بود اما ما تهدیدات را دفع کرده و در کاخ صدام، مذاکرات هسته ای را انجام دادیم یعنی تهدیدات را تبدیل به فرصت کردیم.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی»، «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»، «محمد باقر قالیباف»، «علیرضا زاکانی»، «مصطفی پورمحمدی» و «مسعود پزشکیان» داوطلبان تایید صلاحیت شده چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستند.

چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها برگزار می‌شود.

نظر شما