شناسهٔ خبر: 67278300 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پوتین: تقویت مشارکت جامع راهبردی با ویتنام از اولویت‌های روسیه است

تهران- ایرنا- «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر به «هانوی» پایتخت ویتنام اعلام کرد که تقویت جامع راهبردی با این کشور جنوب شرق آسیا از اولویت‌های مسکو است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک، پوتین روز پنجشنبه در دیدار با تو لام همتای ویتنامی خود تاکید کرد که روابط تجاری و اقتصادی با هانوی به تدریج در حال توسعه است و حجم معاملات با این کشور در سال گذشته ۸ درصد رشد کرد.

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد که تماس‌های سیاسی منظم و معناداری بین این کشور و ویتنام از جمله از طریق پارلمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها برقرار است.

پوتین در حالی در دیدار با تو لام بر تقویت مشارکت جامع راهبردی با ویتنام تاکید کرد که روز چهارشنبه یک توافقنامه مشارکت راهبردی جامع را با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به امضا رساند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر توسعه روابط با اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) که ویتنام عضوی از آن است، تاکید ویژه کرد.

رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو برای توسعه گفت وگو با آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا )که ویتنام یکی از اعضای اصلی آن است، اهمیت زیادی قائل است.

تو لام نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه ویتنام اهمیت زیادی برای شراکت راهبردی جامع با روسیه قائل است، عنوان کرد که هانوی می‌خواهد به منظور برقراری ثبات و صلح جهانی و منطقه‌ای، روابط با مسکو را تقویت کند.

سفر پوتین به این کشور جنوب شرقی آسیا علاوه بر گفت وگوها به منظور توسعه روابط تجاری و اقتصادی، بر مذاکره برای ساخت نیروگاه هسته‌ای نیز متمرکز است.

الکسی لیخاچف، رئیس شرکت روس اتم در این باره گفت: روسیه و ویتنام ممکن است مذاکرات در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای در ویتنام را از سر بگیرند. کشورها در مرحله اول اجرای پروژه، مرکز پزشکی و فناوری هسته‌ای هستند.

پوتین چهارشنبه نیز در آستانه سفر به ویتنام در مقاله‌ای در روزنامه «نهان دان» نوشت: ما از مواضع متعادل دوستان ویتنامی در قبال بحران اوکراین و تمایل آنها به منظور یافتن راه حلی عملی و مسالمت‌آمیز برای این بحران تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور روسیه با بیان اینکه ۲ کشور «رویکردهای مشابهی در قبال مسائل مهم بین‌المللی» دارند، افزود: ما همچنین ارزیابی‌های مشابهی در قبال اوضاع منطقه آسیاپاسیفیک داریم.

وی پیش از این سفر، در دیداری دو روزه به کره شمالی سفر و در آنجا پیمان مشارکت راهبردی امضا کرد.

به گزارش ایرنا، در روزهای اخیر خبر سفر رئیس جمهوری روسیه به کره شمالی و ویتنام، توجه بسیاری از تحلیل‌گران را به خود جلب کرده است. این سفرها که اعتراض مقامات دولت آمریکا را از یک سو و انتقادات مقامات آسیای شرقی به ویژه کره جنوبی و ژاپن را در پی داشته، تبدیل به یک موضوع پیچیده شده است. با این حال روند سفرهای پوتین پس از مدتی سکون در مسکو یا به قول کرملین «تمرکز بر مسائل داخلی» دوباره آغاز شده است.

نظر شما