شناسهٔ خبر: 67277902 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پوتین: تقویت روابط راهبردی با ویتنام از اولویت‌های روسیه است

امیرمحمد سهرابی

رئیس‌جمهور روسیه در جریان سفر به هانوی گفت تقویت روابط راهبردی جامع با ویتنام از اولویت‌های روسیه است و طرفین قصد دارند همکاری‌های دوجانبه را در حوزه هسته‌ای نیز تقویت کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه و پس از برگزاری مراسم استقبال رسمی توسط «تو لام» همتای ویتنامی خود، عنوان کرد: «تقویت شراکت راهبردی جامع با ویتنام همچنان یکی از اولویت‌های روسیه است».

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از رئیس‌جمهور روسیه گزارش کرد: «روسیه و ویتنام تماس‌های سیاسی منظم و معناداری از طریق پارلمان‌ها، وزارتخانه‌ها و نهادها دارند.»

پوتین در قسمت دیگری از اظهاراتش با اشاره به تجارت دوجانبه میان این ۲ کشور تاکید کرد: «در سال گذشته، تجارت دوجانبه، هشت درصد رشد کرد. کمیسیون بین دولتی هر ۲ کشور از نزدیک روی این موضوع کار می‌کند. البته رشد تجارت با اجرای توافقنامه تجارت آزاد ۲۰۱۵ میان اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و ویتنام تسهیل می‌شود.»

ولادیمیر پوتین پس از پایان سفرش به کره شمالی به ویتنام رفته و موضع «متعادل» این کشور را در قبال جنگ اوکراین ستود.

رئیس‌جمهور روسیه تاکید کرد که این کشور برای توسعه گفت‌وگو و رایزنی با انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) که ویتنام یکی از اعضای اصلی آن می‌باشد، اهمیت زیادی قائل است.

او طی این سخنرانی در کنار همتای ویتنامی‌اش خاطر نشان کرد: «ما اقدامات خود را در عرصه بین‌المللی هماهنگ می‌کنیم. روسیه هم‌چنین برای توسعه گفت‌وگو با انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا که ویتنام نیز یکی از اعضای اصلی آن می‌باشد، اهمیت زیادی قائل است.»

لازم به ذکر است که علاوه بر ویتنام، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور و تایلند نیز عضو انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) هستند.

پوتین: تقویت روابط راهبردی با ویتنام از اولویت‌های روسیه است سفر پوتین به ویتنام

پوتین در ادامه ضمن دعوت از «تو لام» جهت شرکت در هشتادمین سالگرد «جنگ میهنی کبیر» در مسکو خطاب به او گفت: «از دیدن شما در جشن هشتادمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی در مسکو خوشحال خواهیم شد.»

اصطلاح «جنگ کبیر میهنی» در روسیه و جمهوری‌های سابق شوروی برای توصیف دوره بین ۲۲ ژوئن ۱۹۴۱ تا ۹ مه ۱۹۴۵ در بسیاری از جبهه‌های شرقی جنگ‌جهانی دوم بین اتحاد جماهیر شوروی و آلمان و متحدان آن به‌کار می‌رود.

رئیس‌جمهور روسیه ضمن آنکه گفت‌وگو با همتای ویتنامی‌اش را «سازنده» خواند، گفت: «مذاکراتی که به تازگی به پایان رسیده است، در یک فضای سازنده و تجاری برگزار شد. همکاری‌های دوجانبه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مهمترین موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز از اهداف کلیدی این مذاکرات بود. طبیعتا تعدادی از موضوعات را در دستور کار منطقه‌ای قرار دادیم و موضوعات مرتبط بین‌المللی نیز برجسته شد. من می‌خواهم تاکید کنم که مواضع روسیه و ویتنام در مورد آنها تا حد زیادی منطبق یا نزدیک به‌هم هستند.»

پوتین همچنین گفت روسیه و ویتنام قصد دارند همکاری‌های دوجانبه را در حوزه هسته‌ای نیز تقویت کنند.

پوتین: تقویت روابط راهبردی با ویتنام از اولویت‌های روسیه است سفر پوتین به ویتنام

«تو لام» رئیس‌جمهور ویتنام نیز به نوبه خودف با بیان اینکه «جایگاه روسیه در عرصه بین‌المللی به طور پیوسته در حال تقویت است»، تاکید کرد: «ویتنام همواره روسیه را یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود می‌داند. ما به همراه روسیه آرزوی توسعه روابط دوستانه دیرینه را داریم که توسط چندین نسل و توسط رهبران ۲ کشور ایجاد شده است.»

او در ادامه گفت: «ویتنام خواستار نظام امنیتی برابر و یکپارچه براساس قوانین بین‌المللی و با نقش مرکزی آسه‌آن در منطقه آسیا- آرام است. علاوه بر این، روسیه و ویتنام همکاری‌ها را در حوزه دفاعی و امنیتی نیز افزایش خواهند داد.»

رئیس‌جمهور ویتنام در ادامه از «مذاکرات موفقیت‌آمیز» با رئیس‌جمهور روسیه خبر داد و افزود: «رئیس‌جمهور پوتین و من مذاکرات بسیار موفقی انجام دادیم. ما به طور صریح پیرامون بسیاری از زمینه‌های همکاری و هم‌چنین در مورد موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای دوجانبه جهت توسعه کشورمان، صلح و همکاری تبادل نظر کردیم.»

او در ادامه اظهاراتش با اشاره به همکاری‌های دفاعی و امنیتی با روسیه تاکید کرد: «ویتنام و روسیه توافق کردند که وارد ائتلاف‌ها و پیمان‌هایی با کشور ثالث جهت آسیب رساندن به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی دیگران نشوند. هم‌چنین علاوه بر همکاری‌های دفاعی و امنیتی، همکاری‌های اقتصادی نیز یکی از مهمترین ارکان شراکت ما است. ما تجارت، سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه و هم‌چنین رشد پروژه‌ها در بخش انرژی و گاز را افزایش خواهیم داد تا شرایط مطلوبی برای شرکت‌های خود فراهم کنیم.»

انتهای پیام

نظر شما