شناسهٔ خبر: 67278272 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دیدار پوتین با رئیس جمهور ویتنام + فیلم

تسنیم

رئیس جمهور روسیه شب گذشته برای سفری رسمی وارد هانوی شد و به گزارش برخی رسانه‌ها، مقامات ویتنام انتقادهای ایالات متحده در مورد میزبانی از ولادیمیر پوتین را نادیده گرفته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه شب گذشته، چهارشنبه در یک سفر رسمی وارد هانوی پایتخت ویتنام شد.

در فرودگاه هانوی، پوتین در بالاترین سطح مورد استقبال قرار گرفت. طبق برنامه ریزی او با تمامی مقامات بلندپایه ویتنام - رئیس جمهور، دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست این کشور، نخست وزیر و رئیس مجلس ملی ویتنام دیدار خواهد کرد. در جریان مذاکرات با طرف ویتنامی، قرار است در مورد مسائل مربوط به انعقاد یک مشارکت استراتژیک جامع دوجانبه صحبت شود.

در هیئت همراه پوتین در این سفر، دیمیتری چرنیشینکو، معاون نخست وزیر، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه و تعداد دیگری از مقامات دولتی در مذاکرات شرکت خواهند کرد.

بلومبرگ: ویتنام انتقادهای آمریکا در مورد سفر پوتین را نادیده گرفت

آژانس خبری بلومبرگ بامداد امروز گزارش داد که مقامات هانوی که میزبان رئیس جمهور روسیه شده‌اند، انتقادهای ایالات متحده در این باره را نادیده گرفتند. یادآوری شده که ویتنام به‌رغم انتقادات سفارت آمریکا در هانوی قبل از سفر ولادیمیر پوتین، آگاهانه روابط گرم خود با روسیه برای دهه‌ها را به نمایش گذاشت. علاوه بر این، ویتنام روسیه را به چشم یک شریک قابل اعتماد در عرصه «حفاظت استراتژیکی» و حامی این کشور در زمینه‌های زیادی از جمله بخش انرژی و صنایع نظامی ارزیابی می‌کند.

در عین حال، این خبرگزاری می‌نویسد که ویتنام به یکی دیگر از کشورهای جنوب شرقی آسیا تبدیل شده که پس از آغاز درگیری نظامی در اوکراین، روسیه را محکوم نکرده و نسبت به این مناقشه وضعیت بی طرفی گرفته است.در بیانیه دولت ویتنام اشاره شده که سفر پوتین گویای این واقعیت است که این کشور به طور فعال سیاست خارجی مستقل خود را بر اساس روحیه استقلال، خوداتکایی و چندجانبه گرایی دنبال می‌کند.

ضمن اینکه رئیس جمهور روسیه در آستانه سفر خود به هانوی، در مقاله‌ای که برای روزنامه ویتنامی Nhan Dan نوشته، به ماهیت دوستانه و متحدانه در روابط دو کشور اشاره و تاکید کرد که روسیه و ویتنام همواره علاقه صمیمانه خود به گسترش روابط تجاریدوجانبه و سرمایه گذاری در طرح‌های مشترک را نشان داده‌اند.

ولادیمیر پوتین در این مقاله یادآور شده که بر اساس آمار روسیه، در سال ۲۰۲۳ حجم مبادلات بازرگانی دوجانبه ۸ درصد افزایش یافته و در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۱.۳ افزایش یافته است. وی افزود که ویتنام و روسیه این امکان را پیدا کردند که این مبادلات را به ارزهای ملی - روبل و دونگ - پرداخت کنند. در سال ۲۰۲۳، سهم چنین معاملاتی بیش از ۴۰ درصد از حجم تجارت دوجانبه را به خود اختصاص داد و در سه ماهه نخست سال جاری - تقریبا ۶۰ درصد شده است.

نظر شما