شناسهٔ خبر: 67320165 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

توافق امنیتی سئول، توکیو و واشنگتن

ایرنا

پس از امضای معاهده امنیتی جدید میان روسیه و کره شمالی در جریان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ، سئول، توکیو و واشنگتن بر سر افزایش همکاری‌های امنیتی به توافق رسیدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، وزیر خارجه کره جنوبی، گفت: پس از سفر پوتین به کره شمالی، در چندین تماس تلفنی با آنتونی بلینکن و یوکو کامیکاوا همتایان آمریکایی و ژاپنی خود، رایزنی‌های زیادی در این خصوص انجام دادیم.

چو در ادامه این نشست خبری با بیان اینکه در پاسخ به تهدیدهای کره شمالی، با وزیران خارجه آمریکا و ژاپن توافق کردیم که اتحاد و همکاری امنیتی میان سه کشور را تقویت کنیم، افزود: همچنین در رایزنی‌های انجام شده تصمیم گرفته شد که سئول، واشنگتن و توکیو برای رهبری پاسخ‌های سختگیرانه جامعه بین‌المللی به اقدامات تحریک‌آمیز پیونگ یانگ، همکاری نزدیک خود را افزایش دهند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۳۰ و ۳۱ خردادماه ۱۴۰۳ به کره شمالی و ویتنام سفر کرد.

به گفته یوری اوشاکوف دستیار پوتین در امور سیاست خارجی، سفر پوتین به کره شمالی پس از ۲۴ سال، تاریخی و دوستانه بوده است. رهبر کره شمالی ۹ ماه پیش در سفری به شرق دور روسیه با پوتین دیدار کرده بود.

سفر پوتین در حالی انجام شد که روسیه و کره شمالی تحت تحریم‌های شدید غرب قرار دارند و گرم شدن روابط آنها موجب نگرانی در اروپا و آمریکا شده است.

غرب مدعی است که کره شمالی به روسیه سلاح داده و مسکو از آنها در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است اما مسکو و پیونگ یانگ این اتهام را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر رئیس جمهور روسیه به دنبال امضای توافق مشارکت راهبردی جامع با کره شمالی، اعلام کرد که مسکو و پیونگ یانگ متعهد شدند که در صورت حمله به یک طرف، دیگری به کمک بیاید.

نظر شما