شناسهٔ خبر: 67284395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه

ایسنا

اتحادیه اروپا با تصویب بسته تحریمی جدید علیه روسیه موافقت کرد که برای اولین بار گاز طبیعی مایع را نیز در برمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، اتحادیه اروپا امروز (پنج‌شنبه) موافقت کرد که مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه وضع کند که برای اولین بار عرضه گاز مایع طبیعی (LNG) را هدف قرار می‌دهد. بلژیک، فرانسه و اسپانیا نقاط اصلی ورود گاز مایع روسیه به شمار می‌آیند.

بنابر گزارش یورو نیوز، این چهاردهمین بسته تحریمی اروپا علیه مسکو از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۴ است که در نتیجه مذاکرات طولانی میان سفرا تائید شد و آن‌ها هفته‌ها بر سر جزئیات بسیار فنی آن چانه‌زنی کرده‌اند. تصویب این تحریم‌ها چندین بار به دلیل مخالفت چند کشور، از جمله مجارستان که قبلاً متعهد شده بود هرگونه تحریم در بخش انرژی را مسدود کند، به تعویق افتاد.

بلژیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را تا اول ژوئیه بر عهده دارد، در شبکه ایکس گفت که این بسته تاثیر تحریم‌های موجود علیه روسیه را با با از بین بردن خلأهای به حداکثر می‌رساند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از یک ماه در مورد اقدامات ضد روسی جدید بحث کردند و در نهایت به درخواست آلمان، یکی از پیشنهادهای کمیسیون را که هدف آن جلوگیری از دور زدن بیشتر بود، نادیده گرفتند.

این پیشنهاد که در نهایت حذف شد، شرکت‌های تابعه شرکت‌های اتحادیه اروپا در کشورهای ثالث را مجبور می‌کرد صادرات مجدد کالاهای خود به روسیه را به صورت قراردادی ممنوع کنند. اتحادیه اروپا مایل است جریان صادرات فناوری‌های دو منظوره مانند تراشه‌های الکترونیکی را که از سوی روسیه می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود، متوقف کند.

ممنوعیت حمل و نقل، اولین محدودیتی است که این بلوک برای گاز مایع اعمال کرده است. با این حال، کارشناسان بازار گاز می‌گویند که این اقدام تاثیر کمی خواهد داشت زیرا اروپا همچنان گاز روسیه را خریداری می‌کند و انتقال از طریق بنادر اتحادیه اروپا به آسیا تنها حدود ۱۰ درصد از کل صادرات گاز طبیعی مایع روسیه را تشکیل می دهد.

این بسته جدید همچنین تدابیر علیه ناوگان سایه‌ای که نفت روسیه را خارج از سقف قیمت تعیین شده توسط کشورهای گروه هفت (G۷) منتقل می‌کند، تشدید می‌کند. به گفته دیپلمات‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا نفتکش‌ها و همچنین دست کم ۲ کشتی متعلق به روسیه که تجهیزات نظامی را از کره شمالی منتقل می‌کنند، به لیست نهادهای تحریم شده اضافه کردند.

مسکو و پیونگ یانگ از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. ۲ کشور در توافقی که در جریان سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ در هفته جاری منعقد شد، توافق کردند که در صورت مواجهه با تجاوز مسلحانه کمک نظامی فوری ارائه کنند.

طبق بسته تحریمی جدید علیه مسکو در مجموع، ۴۷ نهاد جدید و ۶۹ شخص به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شدند که تعداد آنها را به ۲۲۰۰ نفر رساند. دیپلمات‌ها می‌گویند که انتظار می‌رود این بسته به‌طور رسمی در دیدار وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه به تصویب برسد.

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قصد دارد این تجارت پرسود را محدود کند و توانایی روسیه را برای جمع‌آوری بودجه برای ادامه جنگ پرهزینه خود با اوکراین محدود کند.

نظر شما