شناسهٔ خبر: 67277533 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: گجت نیوز | لینک خبر

زیان انباشته سایپا بیش‌تر از نصف دارایی‌ها شده است

صاحب‌خبر -

خودروسازان ایرانی سال‌هاست که در ضرر و زیان هستند. در گروه خودروسازی سایپا، زیان انباشته بیش‌تر از نصف دارایی‌ها شده و این شرکت در آستانه انحلال قرار دارد.

سایپا که از سال 1344 مشغول به مونتاژ و ساخت خودروهای ایرانی است، حال دچار زیان‌دهی مالی شدیدی شده است. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که خط تولید این گروه خودروسازی باید منحل شود. بر اساس آخرین اخبار خودرو، صورت وضعیت مالی منتشر شده شرکت سایپا، حاکی از زیان انباشته 100 میلیاردی است که این رقم بیش از نصف دارایی‌های این شرکت بزرگ خودروسازی بوده و نارنجی‌پوشان جاده مخصوص را در آستانه انحلال قرار داده است.

وضعیت زیان انباشته سایپا فاجعه‌بار است!

زیان بالای 100 هزار میلیاردی سایپا، این شرکت را به سمت ورشکستگی برده است. به‌گفته کارشناسان، ضرر و زیان‌ها به حدی زیاد است که امکان ندارد سایپا بتواند زیان وارده را جبران کند. سایپا با وجود زیان‌دهی شدیدی که داشته، اخیرا از تولید خودروهای جدید مثل اطلس برقی، ساینا اس برقی و آریا و وارد کردن خودروهایی مثل چانگان ای استار و دیپال SL03 خبر داده است. با وجود تولید خودروهای جدید ایرانی، این شرکت همچنان نتوانسته میزان ضرر وارده را جبران کند.

اما قانون تجارت، دیگر رای به بقای سایپا نخواهد داد. بر اساس ماده 141 قانون تجارت، اگر بر اثر زیان‌های وارده به شرکت تولیدی، حداقل نصف سرمایه شرکت از بین برود، هیئت مدیره می‌بایست مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را در اسرع وقت تشکیل دهد تا موضوع انحلال یا بقای شرکت، مورد نظرسنجی بین اعضای این مجمع قرار بگیرد.

زیان انباشته سایپا زیان انباشته سایپا

همچنین اگر صاحبان سهام، رأی به انحلال ندهند، اعضا باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده ۶ قانون تجارت، سرمایه شرکت زیان‌ده را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهند. در صورتی که هیئت مدیره بر خلاف این ماده قانون عمل کنند یا اعضای مجمع دعوت شده، نتوانند مطابق مقررات عمل کنند، هر ذی‌نفعی می‌تواند قضیه انحلال شرکت را از دادگاه دارای صلاحیت پیگیری کند.

این در حالی است که ضرر ثبت شده سایپا به بیش از 100 هزار میلیارد تومان می‌رسد و میزان کل دارایی این گروه خودروسازی 117 هزار میلیارد تومان است. با یک محاسبه ساده می‌توان فهمید که زیان انباشته گزارش شده، بیشتر از نیمی از دارایی‌های متعلق به این شرکت است.

کارشناسان حوزه مالی می‌گویند در این شرایط، سایپا باید با استفاده از ضریب نقدشوندگی 100 درصدی، به نقد کردن دارایی‌های خود اقدام کند. در این حالت، بیش‌تر از 85 درصد از دارایی‌های سایپا صرفا صرف جبران زیان بالایی می‌شود که این شرکت خودروساز ملی متضرر شده است.

این شرایط گویای این است که سایپا حتی با فروش تمامی اموالش نیز نمی‌تواند میزان زیان انباشته‌ای در طول سال‌های فعالیت خود متضرر شده را جبران کند. اگر سهام‌داران این شرکت به بیرون‌سازی سهام‌های خود اقدام کنند، تنها دارایی‌های غیر منقول این شرکت می‌‌تواند راه‌گشای مناسبی برای وضعیت موجود باشد و مانع از انحلال سایپا شود.

سایپا مثال مناسبی برای ضعف مدیریت و عدم توسعه است. اگر این خودروساز در طول این سال‌ها، سیاست‌های تولیدی مختلفی را به اجرا در آورده بود و به تولید محصولات با کیفیت بالا اقدام می‌کرد، شاید هرگز درگیر وضعیت کنونی‌اش نمی‌شد.

همچنین بخوانید:
وزیر صمت؛ سه میلیون خودرو برقی داخلی امسال به بازار می‌آید! آریزو ۸ جدید با گیربکس اقتصادی و قیمت پایین‌تر معرفی شد

برچسب‌ها:

نظر شما