شناسهٔ خبر: 67277456 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قطعی مکرر آب و نبود سیستم سرمایشی چالش روزهای گرم مرز پرویزخان

قصرشیرین- ایرنا- قطعی مکرر آب و نبود سیستم سرمایشی در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین، گرمای طاقت فرسای تابستان را برای کارکنان و فعالان اقتصادی و تجاری در این مرز غیر قابل تحمل کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، دستگاه های اداری مستقر در مرز رسمی پرویزخان و همچنین رانندگان، کارگران و فعالان تجاری و اقتصادی در این مرز به مدت ۲ سال است که با شروع فصل گرما به دلیل قطعی و افت فشار آب و نبود سیستم سرمایشی ساعات شبانه روز را با توجه به ۲۴ ساعته بودن فعالیت این مرز با مشقت سپری می کنند.

مدیرکل گمرک پرویزخان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به معضل قطعی آب مرز پرویزخان و محوطه تجاری این مرز، گفت: اکنون ۲ سال است که مرز پرویزخان با شروع گرما با مشکل آب روبرو است و برخی از روزها اصلا در مرز آب نداریم و با توجه به اینکه سیستم خنک کننده مرز با استفاده از آب کار می کند، با قطع شدن آب از کار افتاده و سلامت کارکنان گمرک و دیگر دستگاه ها و همچنین مسافران، رانندگان و فعالان تجاری و اقتصادی در مرز به دلیل گرمازدگی و گرمای غیر قابل تحمل بیش از ۵۰ درجه به خطر می افتد.

رضا قربانی افزود: روز گذشته (چهارشنبه ۳۰ خرداد) یکی از کارکنان گمرک با توجه به غیر قابل تحمل بودن ساختمان تجاری گمرک به دلیل گرمای هوا و نبود آب و از کارافتادن سیستم خنک کننده دچار بدحالی و گرما زدگی شد و توسط مرکز فوریت های پزشکی به بیمارستان منتقل گردید.

وی تصریح کرد: براساس قانون شورای ساماندهی مبادلات مرزی مسوول تامین زیرساخت های مرز برعهده سازمان پایانه های مرزی است.

مدیرکل گمرک پرویزخان اظهار کرد: پرویزخان به عنوان پیشانی نظام و محل تردد روزانه بیش از پنج هزار راننده خارجی و ایرانی و تاجر و پیله ور و مسافر است و زیبنده نیست که با قطعی آب مواجه باشد و این در شان این مرز به عنوان شاهراه اقتصادی و مرز اول ترانزیت کشور نیست که فاقد کمترین امکانات رفاهی اولیه برای کارکنان ادارات مستقر در مرز باشد که با وجود گرما شبانه روزی در این نقطه مرزی با سخت ترین شرایط انجام وظیفه می‌کنند.

قربانی افزود: پرویزخان قطب صادراتی و ترانزیت کشور است و روزانه بیش از ۲ هزار کامیون کالای صادراتی در این مرز تخلیه و بارگیری می شود از این رو باید حداقل امکانات برای کارکنان ادارات در این مرز فراهم شود ولی به جای استقرار امکانات ۲ سال متوالی است که بیشتر روزهای گرم سال را با قطعی آب و نبود سیستم خنک کننده در گرمای ۵۰ درجه سپری می کنیم.

شهرستان قصرشیرین در مجموع ۲ هزار و ۸۸۵ مشترک آب و فاضلاب دارد که از این تعداد یک هزار و ۴۰۰ مشترک آب و فاضلاب روستایی دارد که ۵۷ مشترک آن ساکن روستای امام حسن(ع) هستند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارد و دارای ۲ بخش مرکزی و سومار است که بخش مرکزی این شهرستان دارای ۲۸ روستای خالی از سکنه و ۲۵ روستای دارای سکنه است.

قطعی مکرر آب و نبود سیستم سرمایشی چالش روزهای گرم مرز پرویزخان

آب مجموعه پایانه و گمرک قطع است

مدیر پایانه مرزی پرویزخان نیز با انتقاد از نبود آب در این مرز رسمی و بیان اینکه ۲ روز متوالی است که در مجموعه پایانه آب نداریم، ادامه داد: اکنون مدت ۲ سال است که با شروع فصل گرما چالش قطعی آب مجموعه گمرک و پایانه و کارکنان این ۲ نهاد و تمام افرادی که در این مرز فعالیت اقتصادی دارند را با مشکل جدی مواجه کرده و موضوع را بارها از طریق اداره آب و فاضلاب پیگیری کرده ایم اما هربار از حل معظل آب مرز پرویزخان به بهانه های واهی طفره می رود.

امین حیدریان افزود: ده‌ها انشعاب غیر مجاز قبل از رسیدن آب به مجموعه پایانه و گمرک وجود دارد که بارها به اداره آب و فاضلاب اعلام کرده ایم اما بی تفاوت از کنار این موضوع رد شده و ما به عنوان دیده بانان اقتصادی در مرزی که پارسال حجم تجارت خارجی آن از ۶ میلیارد دلار عبور کرده باید مشکل آب و ابتدایی ترین نیازها را داشته باشیم.

دلیل اصلی مشکل آب مرز رسمی پرویزخان برداشت‌های غیر مجاز است

رییس اداره آب و فاضلاب شهرستان قصرشیرین نیز با اشاره به اینکه قطع آب ۲ روز گذشته مجموعه گمرک و پایانه به دلیل انجام تعمیرات و تقویت شبکه خط انتقال آب بوده است گفت: دلیل اصلی مشکل افت فشار و آب مجموعه پایانه و گمرک ناشی از برداشت های غیرمجاز و انشعابات غیر قانونی در داخل این ۲ مجموعه است.

بهزاد صیدمرادی افزود: مرز پرویزخان از نظر آب مشکل ندارد ولی افت فشار آب ۲ مجموعه پایانه و گمرک به دلیل انشعاباتی است که غیر قانونی در داخل این ۲ مجموعه واگذار شده و خود این ۲ مجموعه باید این انشعابات غیر مجاز را جمع آوری کنند تا آب به میزان کافی به محوطه مرز برسد.

استان کرمانشاه ۲ مرز رسمی و ۵ بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می‌شود.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

نظر شما