شناسهٔ خبر: 67277289 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مخبر برای افتتاح راه آهن رشت ـ کاسپین وارد گیلان شد

سرپرست ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی دقایقی پیش برای افتتاح راه‌آهن رشت کاسپین وارد رشت شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی دقایقی پیش برای افتتاح راه‌آهن رشت کاسپین و با اسقبال استاندار گیلان و دیگر مسئولان استانی از طریق فرودگاه سردار جنگل وارد رشت شدند. 

بنا بود شهید آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی برای بهره‌برداری از راه‌آهن رشت کاسپین و دیگر پروژه‌های مصوب شده دور نخست سفر هیئت دولت به گیلان سفر کنند، اما با شهادت رییس جمهور و همراهانش، این امر میسر نشد. 

در مراسم بهره برداری از این پروژه ملی، دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر آذربایجان و سفرای چند کشور نیز حضور می‌یابند. 

این مسیر ریلی اتصال ریلی مرکز استان گیلان به بندرانزلی را فراهم می‌سازد که این رویداد از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی با کشورهای منطقه و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است، راه‌آهن رشت – کاسپین حلقه تکمیلی کریدور شمال – جنوب محسوب می‌شود و از این پروژه مهم به‌عنوان پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس یاد می‌شود که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

راه‌آهن رشت – بندرکاسپین به‌طول 37 کیلومتر با اعتبار بیش از 30 هزار میلیارد ریال احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر 60 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. 

این مسیر 37 کیلومتری نقش مهمی را در کریدور میانی شمال-جنوب کشور بر عهده دارد و در این پروژه پیش‌بینی می‌شود در سال اول بهره‌برداری 3 میلیون تن بار و 300 هزار نفر مسافر جابه‌جا شود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که در نهایت میزان باری که با این خط جابه‌جا خواهد شد به 7 میلیون تن و میزان جابه‌جایی مسافر نیز به 600 هزار نفر برسد.

در این پروژه حدود 2.5 میلیون متر مکعب عملیات خاکریزی و 100 هزار متر مکعب بتن‌ریزی صورت گرفته است.

حدود 242 دستگاه آبرو باتوجه‌به سطوح کشاورزی در منطقه ساخته شده است و 36 پل و تقاطع در این پروژه احداث شده که بیانگر سخت و فشرده بودن کار در این طرح است. در شرایطی که نبود زمین و مشکلات مربوط به اراضی کشاورزی چالش‌هایی را برای این پروژه ایجاد کردند.

در این پروژه حدود 3 هزار میلیارد تومان به صورت ثبت دفتری هزینه شده است که ارزش روز آن بیش از 6 هزار میلیارد تومان است. از این میزان حدود 2 هزار میلیارد تومان در 2 سال گذشته به این پروژه تخصیص پیدا کرده است که به واسطه پیگیری‌های دولت سیزدهم این رقم به پروژه تخصیص داده شد و توانست نقشی اساسی در بهره‌برداری از پروژه ایفا کند.

گفتنی است که این پروژه می‌تواند کریدور دریا به دریا را در کشور ما نهایی کند و نقشی اساسی برای نقل‌وانتقال کالا از جنوب به شمال کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

نظر شما