شناسهٔ خبر: 67277244 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۸۶۵ نفر در ۲۰ روز؛ نجات جان از امواج خزر

ساری-ایرنا- نجات جان ۸۶۵ مسافر ناتوان در فن شنا در ۲۰ روز اخیر توسط ناجیان غریق و هلال احمر مازندران باعث شده تا پرونده زندگیشان با غرق در دریا بسته نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ‌"سالم‌سازی دریا"‌ عنوان طرحی که مسوولان برای کاهش غریق در مازندران طی یک دهه اخیر اجرا کردند و برای اجرای آن ناجیان غرق در سواحل مستقر هستند و ضمن هشدار به مسافران درباره نقاط خطرناک برای شنا افرادی که غرق می شوند را نجات می دهند.

سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه خیزترین آب های کشور محسوب می شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می کشاند. عمق متغیر، وجود گرداب های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا و ورود رودخانه ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب نیز مسافر و بی توجه به هشدارها هستند.

تداوم حادثه خیزی سواحل مازندران که با بی توجهی و سهل انگاری شناگران همراه است سبب شد تا از سال ۱۳۹۱ پروژه ای با عنوان طرح سالمسازی دریا با هدف کاهش غرق شدگان از طریق استقرار ناجیان غریق در مناطق حادثه خیز دریا، همراه با ارائه خدمات برای گردشگران در سواحل مازندران اجرا شود.

بیش از ۱۵ دستگاه اجرایی و دولتی در اجرای طرح سالمسازی دریا که از اول خرداد هرسال آغاز به کار می کند، مشارکت دارند و دیگر نیازی به توضیح نیست که چرا این طرح نتوانسته موفق عمل کند. همین چند پارگی و موازی کاری به همراه مسئولیت ناپذیری نهادهای دخیل باعث شده است که طرح سالمسازی دریا از استقرار نصف و نیمه ناجیان غریق در برخی مناطق ساحلی پا را فراتر نگذارد.

۸۶۵ نفر در ۲۰ روز؛ نجات جان از امواج خزر

نجات ۸۶۵ نفر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران گفت: با اجرای طرح پیشگیری و کاهش غریق در ساحل این استان، نجاتگران این جمعیت در ۲۰ روز گذشته به ۸۶۵ نفر خدمات امداد ونجات لازم را ارائه کردند.

غلامعلی فخاری افزود: امسال نیز در اجرای طرح پیشگیری و کاهش غریق در ساحل استان بیش از ۵۵۰ نقطه حادثه خیز که در سال‌های گذشته بیشترین غریق در این مناطق به وقوع پیوسته شناسایی شده و امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر با مشارکت ناجیان غریق از اول خرداد در این مناطق مستقر شدند.

وی گفت: در راستای اجرای این طرح ۳ پایگاه دریایی، ۵۴ پست سیار ساحلی با گشت زنی روزانه، ۳ دستگاه چادر سلامت و ۱۴۰۶ نفر نجاتگر و امدادگر و ناجی غریق مشارکت دارند گفت: ۳۵ دستگاه آمبولانس، ۱۵ دستگاه خودروی پشتیبانی و ۵۴ دستگاه موتورسیکلت تنها بخشی از تدارک سنگین هلال احمرمازندران برای اجرای طرح مذکور می‌باشد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه تابستان امسال تمامی‌توان عملیاتی جمعیت هلال احمر استان مازندران بر محور پیشگیری و کاهش غریق در ساحل متمرکز شده است، افزود:با تلاش شبانه روزی تیم‌های امدادی در ۲۰ روز نخست اجرای این طرح ۶۰ نفر از خطر غرق شدگی نجات یافتند.

۸۶۵ نفر در ۲۰ روز؛ نجات جان از امواج خزر

فخاری با بیان اینکه بیشترین نجات یافته با ۳۴ مربوط به ساحل شهرستان بابلسر بوده است گفت:شهرستان عباس آباد با ۱۰ نفر نفرنجات یافته و شهرستان تنکابن با ۴ نفر نجات یافته در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی افزود: ارائه خدمات درمان سرپایی به ۷۹۹ نفر و انتقال ۶ مصدوم به مراکز درمانی از دیگر خدمات طرح کاهش غریق در ساحل ۴۷۳ کیلومتری مازندران بوده است.

فخاری با بیان اینکه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد سال گذشته تعداد غریق در آب‌های ساحلی مازندران نسبت به مدت مشابه با کاهش ۵۰ درصد همراه بوده است، ادامه داد: این کارنامه درخشان مرهون تلاش شبانه روزی امدادگران و ناجیان غریق بوده است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه عدم آگاهی افراد نسبت به وضعیت توپوگرافی و تغییرات بستر دریا در نوار ساحلی و نیز عدم آشنایی به قواعد شنا و وجود جریان شکافنده از عمده‌ترین دلایل غرق شدن مردم قلمداد می‌شود، گفت: متاسفانه افراد زیادی توصیه‌های نجاتگران و امدادگران هلال احمر را در نظر نمی‌گیرند و با شنا در مناطق حادثه خیز جان خود را به خطر می‌اندازند.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح، بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان‌های مرکزی استان در اجرای این طرح محسوب می‌شوند.

نظر شما