شناسهٔ خبر: 67276867 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

سفر به فضا سیستم ایمنی انسان را تهدید می کند - اکونیوز

اقتصاد ایران: فضانوردانی که به دور زمین می چرخند از مشکلات سیستم ایمنی مانند عفونت ها و فعال شدن مجدد ویروس های خفته حتی در پروازهای فضایی کوتاه مدت رنج می برند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه جدید نشان داده است که به نظر می‌رسد این مسئله به این دلیل است که کمبود گرانش باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن در طول سفرهای فضایی دچار مشکل شود.

محققان گزارش دادند که سلول‌های ایمنی در شرایط بدون وزن متفاوت رشد می‌کنند و بر توانایی آنها برای مبارزه با بیماری تأثیر می‌گذارد.

محقق ارشد دکتر «دانیل وینر»، متخصص پیری در مؤسسه تحقیقات پیری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، گفت: «ما نشان می‌دهیم که چگونه ریزگرانش شبیه سازی شده سلول‌های ایمنی را شکل می‌دهد و چگونه تغییرات نیرو عملکرد سلول‌ها را در سطح تک سلولی تغییر می‌دهد.»

محققان همچنین حداقل یک مکمل - رنگدانه گیاهی کوئرستین - پیدا کردند که می‌تواند با اثرات بی وزنی بر سیستم ایمنی مقابله کند.

محققان دریافتند که کوئرستین حدود ۷۰ درصد از تغییرات سلول‌های ایمنی ناشی از کمبود جاذبه را معکوس می‌کند. این ماده در پیاز قرمز، انگور، انواع توت‌ها، سیب و مرکبات یافت می‌شود.

برای این مطالعه، محققان در زیر میکروسکوپ بررسی کردند که چگونه ۲۵ ساعت ریزگرانش شبیه‌سازی شده بر سلول‌های ایمنی کشت‌شده از خون ۲۷ اهداکننده انسان سالم بین سنین ۲۰ تا ۴۶ سال تأثیر گذاشت.

این تیم سپس یافته‌های آزمایشگاهی خود را با داده‌های مطالعات قبلی انجام شده روی انسان‌ها و موش‌هایی که واقعاً به فضا رفته بودند، مقایسه کردند.

محققان چندین ژن و مسیرهای بیولوژیکی را کشف کردند که تحت تأثیر گرانش میکروسکوپی قرار دارند و سپس به جستجوی داروها یا مکمل‌های خاصی پرداختند که ممکن است از سلول‌های ایمنی محافظت کند.

یک سیستم هوش مصنوعی طراحی شده برای تشخیص بیش از ۲ میلیون تعامل بین ژن‌ها و داروها و مواد غذایی مختلف، کوئرستین را به عنوان ماده‌ای بالقوه برای تقویت سیستم ایمنی در فضا برجسته کرد.

نظر شما