شناسهٔ خبر: 67275614 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

موانعی که عین قارچ در خیابان‌ها سبز می‌شوند؛ سرعتگیرهای نفس‌گیر

"فکر می‌کنم یه باند مخوف پشت این سرعت‌گیرها وجود داره و اعضای باند هم صافکارا و تعمیرکارای جلوبندی‌سازی ماشینن!". دست‌اندازهای خیابونا دیگه نقش سرعتگیر رو ندارن؛ اینا رو شهرداری با مشارکت مکانیکی‌ها ساخته تا براشون درآمدزایی کرده باشه."

صاحب‌خبر -

این ها تنها بخشی از ده ها تعریف شهروندان در شبکه های اجتماعی از سرعت گیرهایی است که با هدف کاهش سرعت خودروها و کاهش سوانح رانندگی مثل قارچ روی آسفالت خیابان ها سبز می شوند و به قول همین کاربران، نقش سکوی پرش را بازی می کنند.

آنطور که مردم و برخی از کارشناسان می گویند در نصب بسیاری از سرعت‌گیرها، استانداردهای لازم رعایت نمی‌شود و همین موضوع موجب شده است این ساخته دست بشر، همراه با فواید آن، به ابزار و مانعی ناکارآمد در شهرها تبدیل شوند.

تاثیر منفی بر سرویس ‌دهی وسایل‌نقلیه اورژانس، آسیب‌دیدگی جلوبندی، سیستم ترمز و کلاچ خودروها و همچنین افزایش تصادفات براثر ترمزهای ناگهانی خودروها از جمله معایب سرعت‌گیرهاست.

البته مهدی گلشنی، مدیر کل حمل و نقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران معتقد است:" سرعت‌گیرها مزایایی هم دارند که به کاهش خسارات جانی عابران پیاده کمک قابل توجهی کرده است. به گفته وی، هر سرعت‌گیر در یک منطقه، از حداقل ۵۰ تا ۸۰ درصد خسارت را کاهش می‌دهد.

چرا سرعت‌گیر؟

"ما چرا سرعت‌گیر می‌سازیم؟ برای ایمنی عابرها!"

این جمله ساده ترین دلیلی است که گلشنی در گفت و گو با ما درباره چرایی ساخت سرعت‌گیرها در معابر شهری به آن اشاره می کند.

او البته این توضیح را هم می دهد که :"سرعت‌گیرها تنها راه‌ کنترل سرعت نیستند و سازوکارهای دیگری همچون علایم راهنمایی و رانندگی، جزیره‌های ایمنی و تغییر جنس مصالح هم در آرام‌سازی خودروها نقش دارند که با توجه به اقتضائات مکانی هر منطقه تعبیه می‌شوند."

این مدیر شهری پایتخت در مورد فعالیت‌های انجام شده بمنظور کاهش شمار سرعت‌گیرها در این شهر نیز می گوید: "فعالیت‌هایی در این باره صورت گرفته و آغاز آن از سال گذشته کلید خورده است. طی این طرح، سعی بر آن است که سرعت‌گیرهای غیرمجاز شناسایی شده و توسط شهرداری از سطح شهر حذف شوند. با ادامه این طرح، می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نه چندان دور، شهر از سرعت‌گیرها به طور کامل پاک شود."

سرعت مقصر است یا سرعت‌گیر!

گلشنی برخلاف نظر بیشتر مردم، خسارات وارد شده به خودروها را سرعت بالا می داند و نقش سرعت‌گیرها را در این خصوص تا حدودی نادیده می گیرد؛ وقتی که می گوید: "سرعت‌گیرها برای آگاهی دادن به شهروندان نصب می‌شوند و هنگامی که رانندگان با بی‌توجهی و سرعت بالا از آن عبور می‌کنند، علاوه بر آسیب به خودروهایشان، جان عابران پیاده را نیز به خطر می‌اندازند."

هنگامی که رشته گفت و گو به سرعت‌گیرهای خیابان های فرعی گره می خورد، گلشنی هم تایید می کند که "نصب هر گونه سرعت‌گیر در کوچه‌ها ممنوع است مگر اینکه کاربری خاصی در آن منطقه وجود داشته باشد".

حقی برای شهروندان

اگر وجود سرعت گیرهای استاندارد را با تاکید بر اهداف پیش بینی شده آن بپذیریم نمی توان از آسیب‌ها و خسارت هایی که این برآمدگی‌های رنگین شهر به خودروها وارد می‌کنند گذشت و آن‌ها را نادیده گرفت.

محسن‌شریفی نژاد، کارشناس حقوقی در گفت‌وگو با ما به مراحل پیگیری‌های قانونی در صورت ایجاد خسارت توسط سرعت‌گیرها اشاره می کند و می گوید:" در وهله نخست شهروندان می توانند با مراجعه به دادگاه عمومی، علیه شهرداری طرح دعوا کنند تا در گام بعدی با کمک کارشناسان دادگستری، منشا خسارت اثبات شود. پس از طی کردن این ۲ مرحله و بررسی‌های لازم، جبران خسارت از سوی شهرداری صورت خواهد گرفت."

خیابان بدون سرعت‌گیر به کجا می‌رسد؟

با تمام آنچه گفته شد کارشناسان معتقدند درست است که سرعت‌گیرها در سطح شهر دارای تبعات مثبت و منفی هستند و نظرات متعددی درباره بودن یا نبودن آن‌ها در میان است اما در چند گام فراتر از این مهم، نباید وظیفه شهروندان جامعه را نیز در این خصوص نادیده گرفت.

یادمان باشد برای حذف و یا کاهش سرعتگیرها و موانعی اینچنینی ابتدا لازم است در برابر رفتارهای پرخطر شهروندان، موانعی محکم در ذهن آن ها ایجاد کرد.

خبرنگار: تکتم شریفی نژاد

نظر شما