شناسهٔ خبر: 67275576 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تأثیر مستقیم حضور اصلاح‌طلبان بر افزایش مشارکت در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری

پزشکیان در صدر جستجوی‌های گوگل

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی- روح‌الله موسوی: با نگاهی به آمار مشارکت در انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در می‌یابیم هر زمان سلیقه‌های مختلف در انتخابات نماینده داشته‌اند، هم شور انتخاباتی بیشتر بوده و هم آمار مشارکت بالاتر بوده است.

به گزارش مردم سالاری آنلاین ،به آمار ششمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که نگاه می‌کنیم، حدود 51 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده اند، در دوره هفتم و با حضور حجت الاسلام سید محمد خاتمی درصد مشارکت به حدود 80 درصد رسیده است، در این انتخابات ایشان با 69 درصد آرا پیروز رقابت انتخاباتی شدند. در دوره هشتم مشارکت به حدود 68 درصد رسید و به این ترتیب دولت دوم محمد خاتمی هم شکل گرفت، با این وجود در دوره نهم مشارکت به حدود 63 درصد رسید و محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران شد ولی با حضور میرحسین موسوی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در سال 1388 مشارکت مردم در انتخابات باز هم جهش یافته، رکورد جدیدی را ثبت کرد و به حدود 85 درصد رسید، مشارکت بی نظیری که امید دشمنان برای کاهشی شدن روند مشارکت مردم در انتخابات‌ها را از بین برد اما نتیجه انتخابات به نفع محمود احمدی نژاد بود و او توانست به این ترتیب دولت دوم خود را نیز شکل دهد. انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری با مشارکت 73 درصدی و دوره دوازدهم هم با مشارکت 73 درصد انجام شد تا حسن روحانی هم بتواند دو دولت خود را تشکیل دهد اما در انتخابات دوره سیزدهم به دلیل نبود تنوع سیاسی در بین کاندیداها و رد صلاحیت افراد شناخته شده مشارکت به زیر 50 درصد و به عدد 48.8 رسید عددی که در طول تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در ایران بی سابقه است و این اولین بار بود که اکثریت مردم ترجیح دادند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکنند و به این ترتیب دولت شهید سید ابراهیم رئیسی شکل گرفت. حال با حضور یک چهره اصلاح‌طلب امید است مجدداً مردم مشارکت فعال داشته باشند و مشارکت بار دیگر به بالای 50 درصد برسد.
بررسی جستجوهای مرتبط با کاندیداهای ریاست‌جمهوری در گوگل
با بررسی جستجوهای مردم در گوگل به نظر می‌رسد حضور یک چهره اصلاح‌طلب مقبول مثل دکتر پزشکیان می‌تواند بار دیگر مشارکت را بالا ببرد.بررسی جستجوها در گوگل ترند
(Google Trends) نشان می‌دهد از روز اعلام اسامی کاندیداهای نهایی انتخابات تا کنون دکتر پزشکیان با نمره 46 پیشتاز است و سعید جلیلی با نمره 26 در جایگاه دوم قرار دارد و محمدباقر قالیباف با نمره 18 در رتبه سوم قرار دارد. همچنین این داده‌ها نشان می‌دهد پزشکیان به ترتیب در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، آذربایجان شرقی، اردبیل و کرمانشاه بیشتر مورد جستجو در گوگل قرار گرفته است.
مردم چه چیزهایی را درباره پزشکیان جستجو کرده‌اند؟
داده‌های گوگل ترند نشان می‌دهد مردم بیشتر درباره بیوگرافی دکتر پزشکیان جستجو کرده‌اند، گویا مردم تمایل دارند از فعالیت‌ها و رزومه ایشان بیشتر بدانند تا دقیق‌تر بتوانند انتخاب کنند. میزگرد سیاسی پزشکیان که با همراهی دکتر محمدجواد ظریف همراه بود هم توانسته باتوجه‌به فقط یک روز جستجو در بین نتایج 10 روز گذشته پر جستجوترین عبارات مرتبط با دکتر پزشکیان باشد به طوری که اگر نام دکتر ظریف را در کنار نام 6 کاندیدا قرار دهیم، ظریف رتبه دوم جستجوها را به خود اختصاص داده است. ستاد دکتر مسعود پزشکیان هم در جایگاه سوم جستجوهای مرتبط با ایشان قرار گرفته و مورد بعدی که موردتوجه کاربران قرارگرفته مرتبط با خانواده ایشان است، ظاهراً شناخت خانواده کاندیداها هم فاکتور مهمی برای انتخاب مردم است، در روزهایی که اخبار و شایعات زیادی درباره خانواده‌های سیاسیون منتشر می‌شود، نبود حاشیه در خانواده دکتر پزشکیان می‌تواند یک امتیاز مثبت دیگر برای او باشد.
به نظر می‌رسد حضور مسعود پزشکیان توانسته شور انتخاباتی را افزایش دهد که خود مایه افزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.

نظر شما