شناسهٔ خبر: 67275099 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلام نو | لینک خبر

محمد فاضلی کیست؟ + بیوگرافی

میزگرد امشب صدا و سیما با حضور مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، پرحاشیه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سلام نو، میزدگرد فرهنگی مسعود پزشکیان کاندیدای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری عصر امروز برگزار شد، در اواخر این میزگرد و بعد از طرح سوالی از سوی کارشناس برنامه درگیری بین محمد فاضلی، از مشاوران پزشکیان با شهاب اسفندیاری، به عنوان کارشناس صدا و سیما که اتفاقا رییس دانشکده صدا و سیما است، اتفاق افتاد.اسفندیاری در این میزگرد دلایل اخراج فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی را قانونی دانستند، فاضلی هم در پاسخ به او گفت که دروغ می‌گوید. قبل از اینکه فاضلی توضیحاتش را کامل کند، میکروفن او و اسفدیاری قطع شد. همین موضوع سبب عصبانیت فاضلی و ترک برنامه شد.زمستان سال ۱۴۰۰ خبر اخراج فاضلی از دانشگاه شهید بهشتی بسیار پرواکنش شد، برخی‌ها این اخراج در راستای تسویه حساب سیاسی در دولت سیزدهم عنوان کرده بودند.محمد فاضلی (زادهٔ ۱۳۵۳) جامعه‌شناس ایرانی و استادیار سابق و اخراجی دانشگاه شهیدبهشتی است. وی همچنین مشاور وزیر نیرو و رئیس سابق مرکز امور اجتماعی منابع آب و انرژی و معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک و مدیر شبکه مطالعات سیاست‌گذاری عمومی از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بود.فاضلی دانش‌آموختهٔ مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دکتری جامعه‌شناسی از دانشگاه تربیت مدرس است. او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ استادیار دانشگاه مازندران بود و از سال ۱۳۹۳ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی است. در سال ۱۳۹۶ از محمد فاضلی به‌عنوان یکی از نامزدهای تصدی ریاست سازمان محیط‌زیست نام برده می‌شد. او از ۱۷ آبان ۱۳۹۶ به سمت «مشاور برنامه‌ریزی راهبردی و توسعه پایدار» وزیر نیرو منصوب شد.پژوهش‌های او عمدتاً دربارهٔ جامعه‌شناسی علم، جامعه‌شناسی شهری و جامعه‌شناسی سیاسی است. او در مقالات و سخنرانی‌های مختلف به نقد سیاست‌ها در حوزه آموزش عالی، محیط زیست، حقوق شهروندی و توسعه پرداخته‌است.در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های مختلفی درباره ترک برنامه و عصبانیت محمد فاضلی وجود دارد، برخی معتقدند او باید بر خشم خود غلبه می‌کرد و برخی هم به او حق می‌دهند که بعد از سه سال از اخراج غیرمنصفانه تا این حد عصبانی باشد.

میزگرد فرهنگی مسعود پزشکیان عصر امروز در حالی از رسانه ملی به صورت زنده روی آنتن رفت که محمد فاضلی از کارشناسان همراه پزشکیان با کارشناس برنامه درگیری لفظی پیدا کرد و بعد از ثانیه‌ای میکروفن خود را روی زمین پرتاب کرد و از برنامه بیرون رفت.
شاید برای بسیاری از مخاطبان که در حتال تماشای این میزگرد بودند این سوال ایجاد شود که فرد همراه مسعود پزشکیان که با چنین برخوردی از برنامه زنده خارج شد، که بود.
محمد فاضلی کیست؟
بهمن ماه ۱۴۰۰ بود که اخباری درباره اخراج محمد فاضلی، استاد جامعه‌شناسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشکده شهیدبهشتی منتشر شد و پس از آن برخی از چهره های اصلاح طلب از جمله حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور دولت دوازدهم، عبدالناصر همتی نامزد اصلاح طلبان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب و... به این موضوع واکنش نشان داده و تلاش کردند تا القا کنند موضوع اخراج فاضلی سیاسی بوده است.
ماجرا چه بود؟
اگرچه گفته می شد که ماجرای قطع همکاری با فاضلی سیاسی بوده اما در همان ایام برخی اخبار منتشر شد که می‌گفت بحث اخراج مطرح نبوده و محمد فاضلی که به صورت پیمانی در دانشگاه شهیدبهشتی حضور داشته، در مرحله تبدیل وضعیت موفق به کسب آرای هیات اجرایی نشده است.
علی شمسی‌پور مشاور وزیر و سخنگوی وزارت علوم در آن ایام طی گفت وگویی درباره ماجرای قطع همکاری با محمد فاضلی گفته بود که براساس آئین نامه‌های جذب و ضوابط جاری، تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، این گونه است که عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند و در صورتی ‌که عضو نتواند در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب کند، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نمی‌شود.
وی ادامه داده بود: آقای فاضلی به صورت پیمانی در دانشگاه شهید بهشتی فعالیت داشت و می‌بایست براساس آئین‌نامه‌های جذب در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم می‌کرد، اما براساس آنچه مسئولان دانشگاه شهید بهشتی می‌گویند وی در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب نکرده و بر همین اساس اعضای هیات جذب، تمدید همکاری او با دانشگاه را تائید نکردند.
شمسی‌پور تاکید کرده بود: این مسئله اصلا جدید نیست و مربوط به این دولت نیست، این بحث و رصد عملکرد اساتید در تمام دانشگاه‌ها صورت می‌پذیرد، اختلاف آقای فاضلی با دانشگاه بود و ارتباطی به وزارت علوم نداشت و اصلا این به وزارت علوم هم نکشید.
وی اضافه کرده بود: آقای فاضلی باید قواعد و مقرراتی را رعایت می‌کردند که رعایت نکردند، وقتی استخدام دانشگاه می‌شویم باید چارچوب و ضوابطی رعایت شود که از نظر دانشگاه ایشان این ضوابط را رعایت نکردند، مسئولیت‌ها و پست‌های رسمی که خارج از دانشگاه می‌گرفتند را هماهنگ نمی‌کردند، برای گرفتن مسئولیت خارج از دانشگاه باید مجوز می‌گرفتند که ایشان مجوزهای لازم را کسب نکرده بودند و این تخلف مهم مد نظر دانشگاه قرار دارد.
شمسی پور تاکید کرده بود:‌ایشان نیروی پیمانی دانشگاه هستند و نیروهای پیمانی دانشگاه‌ها در هیئت اجرایی جذب مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و این روالی بوده که سال‌های سال هست و از قواعد استخدام اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌هاست.
وی افزوده بود: متاسفانه عده‌ای مسئله را سیاسی جلوه دادند در حالی که اصلا سیاسی نیست، چرا که رئیس دانشگاه شهید بهشتی آقای دکتر نصیری قیداری رئیس منصوب دانشگاه در دولت قبل هستند و در این دولت هنوز رئیس جدیدی برای این دانشگاه انتخاب نشده است و افرادی که آقای فاضلی را می‌شناسند، می‌دانند که از نظر سیاسی این دو نفر در یک جناح سیاسی هستند. بنابراین قضیه برعکس است؛ اگر قرار بود کار سیاسی انجام شود، دانشگاه شهید بهشتی باید دکتر فاضلی را نگه می‌داشت.
سخنگوی وزارت علوم ادامه داده بود که سطح این مسئله از سطح دانشگاه بالاتر نیامده و به وزارتخانه نرسیده است، بنابراین شائبه اینکه این مسئله سیاسی باشد اشتباه است و برعکس افرادی که این موضوع را سیاسی کردند را اگر ببینید و درباره این موضوع اعلام موضع کردند و توئیت کردند، افرادی کاملا سیاسی هستند و علمی نیستند. این افراد سیاسی نمایی کردند و به دولت و وزارت علوم اتهام زدند.
روایت رییس وقت دانشگاه شهید بهشتی
سعداله نصیری قیداری رئیس وقت دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با برنامه «فرامتن» شبکه افق در رابطه با ماجرای قطع همکاری این دانشگاه با «محمد فاضلی» گفت: موضوع قرارداد پیمانی محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیئت اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ مطرح و به ‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، پرونده وی مورد تأیید هیئت قرار نگرفت.
وی افزوده بود: براساس آیین‌نامه‌های جذب و ضوابط جاری، تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، این گونه است که عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم کند و در صورتی ‌که عضو نتواند در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب کند، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نمی شود.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر پیمانی بودن حضور فاضلی در دانشگاه بهشتی و به پایان رسیدن مدت زمان قانونی این حضور، ادعاهای مطرح شده مبنی بر اخراج وی را فاقد اعتبار دانسته و اظهار کرده بود: ایشان تنها موفق به کسب امتیازات لازم علمی، آموزشی، پژوهشی و صلاحیت عمومی و اخلاقی برای تبدیل وضعیت به رسمی _ آزمایشی نشد برای همین قطع همکاری صورت گرفت.
نصیری تصریح کرده بود: خواهش من این است که ساحت دانشگاه را به رقابت های سیاسی کشور ارتباط ندهید و هیچ گونه فشار خارج از مجموعه را نمی پذیریم. آنچه که قوانین و مقررات دانشگاه اجازه دهد و اساتید، مدیران گروه و روسای دانشکده ها تصمیم گیری کنند، ملاک عمل ما قرار می گیرد.
وی گفته بود که هیچ گونه بحث غیرعلمی در موضوع تبدیل وضعیت محمد فاضلی وجود نداشته و حضور استادان در دانشگاه و انجام فعالیتهای علمی و آموزشی از امور مهم دانشگاه محسوب شده و نقش مهمی در تصمیم گیری دارد.
اطلاعیه دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی هم البته آن زمان با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که "براساس آئین نامه‌های جذب و ضوابط جاری تمدید قرارداد اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، عضو هیئت علمی پیمانی موظف است در یک بازه زمانی مشخص، شرایط تمدید فعالیت خود را از منظر عمومی، آموزشی و پژوهشی فراهم نماید. در صورتی‌که عضو، در پایان دوره پیمانی، امتیازات قانونی ادامه خدمت را کسب ننماید، قرارداد همکاری او با دانشگاه تمدید نخواهد شد.

در این اطلاعیه آمده بود که موضوع قرارداد پیمانی دکتر محمد فاضلی پس از طی مراحل اداری در جلسه هیئت اجرایی جذب دانشگاه مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ مطرح شد و به‌علت عدم انجام تکالیف مقرر در مواد ۲۱، ۲۲ و ۱۱۴ آئین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی، پرونده وی مورد تایید هیئت قرار نگرفت.
دانشگاه شهیدبهشتی همچنین اعلام کرده بود که این رای، قابل اعتراض در هیئت اجرایی جذب دانشگاه و متعاقبا در هیئت اجرایی جذب مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مآلاً در مراجع قضایی مربوطه است. "
واکنش جدید سخنگوی وزارت علوم
شمسی پور سخنگوی وزارت علوم دقایقی پس از برنامه‌ زنده میزگرد پزشکیان و اتفاقی که در برنامه رخ داد در پیامی در صفحه شخصی خود نوشت: پیرو اظهارات نادرست بیان شده در برنامه تلویزیونی یکی از کاندیداها و در دفاع از حیثیت آموزش عالی کشور اعلام می‌کنیم که آقای دکتر فاضلی توسط دکتر نصیری قیداری رئیس دانشگاه شهید بهشتی منصوب دولت آقای روحانی اخراج شده و با ایشان برخورد سیاسی نشده است.

برچسب‌ها:

نظر شما