شناسهٔ خبر: 67301109 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

(عکس) موتور آمونیاک‌سوز فنلاندی‌ها از دنیای علمی‌تخیلی آمده است (عکس) موتور آمونیاک‌سوز فنلاندی‌ها از دنیای علمی‌تخیلی آمده است

خیلی‌ها می‌گویند که سوخت آینده «هیدروژن» است، چراکه از سوختن آن فقط بخارآب منتشر می‌شود. ژاپن مهم‌ترین کشوری است که روی توسعه این سوخت، سرمایه‌گذاری کرده؛ ولی فنلاند سوخت بهتری را کشف کرده که موتور علمی‌تخیلی چهارزمانه را با آمونیاک به حرکت درمی‌آورد. آمریکا خودروهای برقی مبتنی بر باتری و ژاپنی‌ها

صاحب‌خبر -

خیلی‌ها می‌گویند که سوخت آینده «هیدروژن» است، چراکه از سوختن آن فقط بخارآب منتشر می‌شود. ژاپن مهم‌ترین کشوری است که روی توسعه این سوخت، سرمایه‌گذاری کرده؛ ولی فنلاند سوخت بهتری را کشف کرده که موتور علمی‌تخیلی چهارزمانه را با آمونیاک به حرکت درمی‌آورد.

آمریکا خودروهای برقی مبتنی بر باتری و ژاپنی‌ها خودروهای هیدروژن‌سوز (برقی مبتنی بر پیل سوختی یا درون‌سوز هیدروژنی) دارند، اما فنلاند موتور بهتری را توسعه داده است. فنلاند با نزدیک شدن به استفاده از منابع انرژی پاک‌تر، آمونیاک را به‌عنوان جایگزین هیدروژن انتخاب کرده و چشم‌انداز سبزتری را پیش روی خود ترسیم کرده است.

رویکرد فنلاندی‌ها چندین مشکل سوخت هیدروژن را نظیر ذخیره‌سازی، حمل‌ونقل و ماهیت انفجاری آن حل می‌کند. هیدروژن، شناخته‌شده‌ترین عنصر تشکیل‌دهنده آمونیاک است و دومین عنصر آمونیاک که همان نیتروژن است، عمدتاً با کودها مرتبط است؛ ضمن آن‌که ۷۹ درصد هوای اطراف ما را تشکیل داده.

اکنون محققان سوخت آمونیاکی را به شکلی توسعه داده‌اند که موانع استفاده از هیدروژن را از سر راه بردارند. مزایای کلیدی استفاده از آمونیاک به‌عنوان حامل هیدروژن عبارت‌اند از:

    چگالی بالا: آمونیاک چگالی هیدروژن بالاتری در مقایسه با هیدروژن گازی دارد؛ درنتیجه ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل آمونیاک به‌عنوان منبع هیدروژن بسیار راحت‌تر است. همچنین امکان ذخیره و حمل‌ونقل هیدروژن بیشتر در حجم کمتری فراهم می‌شود.

    استفاده از زیرساخت‌های موجود: یکی از نقاط قوت اصلی آمونیاک، توانایی استفاده از زیرساخت فعلی مورداستفاده در تولید و توزیع آمونیاک است.

    دسترسی جهانی: آمونیاک یکی از محصولات شیمیایی است که به‌طور گسترده در بازار جهانی معامله می‌شود، بنابراین بازار برای این ماده شیمیایی به‌خوبی توسعه‌یافته است.

سوخت جدید برای متحول کردن جاده‌ها و پایان دادن به هیدروژن

محلول‌های هیدروژن از طریق آمونیاک، زمینه قابل‌توجه پیشرفت برای اقتصاد نهایی بوده است. شرکت مهندسی بین‌المللی «Wärtsilä » مستقر در فنلاند، اولین موتور آمونیاکی ۴زمانه را معرفی کرده است. این اقدام فنلاند به‌عنوان بزرگ‌ترین پیشرفت در ایجاد فرآیند تولید انرژی سازگار با محیط‌زیست در نظر گرفته می‌شود، زیرا آمونیاک ممکن است به‌عنوان منبع سوخت برای پیشرانش موتورهای سنگین استفاده شود. البته علاوه هیدروژن پروژه‌های در حال انجام دیگری نیز وجود دارد.

17

اولین موتور آمونیاکی و کاربردهای این سوخت نوآورانه و تمیز

استفاده از آمونیاک به‌عنوان حامل هیدروژن، پتانسیل بسیار زیادی برای کاربردهای مختلف دارد:

    حمل‌ونقل با سوخت هیدروژن: آمونیاک می‌تواند به‌عنوان سوخت برای دستگاه‌های حمل‌ونقل هیدروژن استفاده شود، بنابراین پتانسیل تغییر صنعت حمل‌ونقل را دارد. از پیل‌های سوختی می‌توان برای تبدیل آمونیاک به انرژی الکتریکی استفاده کرد که استفاده از سوخت را در انواع مختلف حمل‌ونقل آسان می‌کند.

    چگالی انرژی و ذخیره‌سازی: به‌غیراز این واقعیت که چگالی انرژی آمونیاک بیشتر از چگالی انرژی گاز هیدروژن خالص است، سوخت آمونیاک حتی چگالی انرژی بیشتری نسبت به هیدروژن دارد. این بدان معناست که در همان حجم، پتانسیل ذخیره انرژی بیشتر در مورد گازها وجود دارد.

    کاربردهای چندمنظوره: آمونیاک تا حدی در ذخیره‌سازی و حمل‌ونقل انرژی استفاده می‌شود، اما در صنایع دیگر نیز به کار می‌رود. آمونیاک به دلیل خواصش، بیشتر در کشاورزی برای کاربرد به‌عنوان کود و سردخانه استفاده می‌شود.

تاکنون موتورهای آمونیاکی تنها برای کشتی‌ها در نظر گرفته شده بودند؛ اما انقلاب آمونیاک به‌سرعت در حال گسترش به سراسر جهان است.

منبع: خبرآنلاین

منبع: faradeed-194135

نظر شما