شناسهٔ خبر: 67274846 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

چهره های سیاسی و کاربران فضای مجازی نسبت به تنش در میزگرد فرهنگی واکنش نشان داده و نظراتی را مطرح کردند و برخی برای این مساله از هشتگ «#عصیان_علیه_دروغ» استفاده کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، میزگرد فرهنگی پزشکیان امشب در حالی برگزار شد که این میزگرد اخرین میزگرد فرهنگی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری محسوب می شد.

در بخشی از این میزگرد اسفندیاری کارشناس برنامه میزگرد در شبکه دوم سیما در اظهاراتی مبنی بر اینکه آقای فاضلی که در کنار شما نشسته اند عضو هیات علمی پیمانی دانشگاه شهید بهشتی بوده اند طبق مقررات عضو هیات علمی پیمانی نه می تواند سمتی در خارج از دانشگاه بگیرد و نه مامور شود. ایشان در ریاست جمهوری و وزارت نیرو سمت داشتند طبق گفته رییس دانشگاه شهید بهشتی و مدیر گروه‌شان دو سال مراجعه و یا حضور در دانشگاه نداشته‌اند خلاف مقررات عمل کرده اند و ۸ سال دوره پیمانی آنها طول کشیده است. اخراج شدند چه جنجالی در دانشگاه و رسانه‌ها راه انداختند ما ۹۰ هزار عضو هیات علمی داریم که در حال فعالیت هستند و وظایف شان را انجام می دهند به خاطر ۵ نفر حیثیت آموزش عالی ما خدشه دار شد این ها بازی سیاسی است آقای پزشکیان مقهور بازی های سیاسی نشوید. 

پزشکیان در پاسخ به اسفندیاری گفت: در دانشگاه خیلی ها را می دانم که همینطوری استخدام کرده اند و خیلی ها را همینطوری احساس می کنم اخراج کرده اند در همین دانشگاه تهران آقای نوباوه سوال داشت و از وزیر هم سوال کرد خیلی از آدم ها را که نباید بازنشسته کنند بازنشسته کردند استاد هم بودند و چیزی هم نداشتند. سوال آقای نوباوه در صحن هم آمد و اعتراض هم می کرد. حالا من درباره آقای دکتر فاضلی نمی دانم و خودشان باید بگویند که قضیه چیست. اینکه یکی تخلف می کند و نمی آید بحث آن جداگانه است. اما ما الان داریم خیلی از اساتید را بازنشسته می‌کنیم در دانشگاه خود ما آدمی که پیمانی نبود و طرحی بود را پیمانی اش کردند. در زمانی که ما دانشگاه می رفتیم تمام اساتید ما از خارج آمده بودند و الان رییس دانشگاه و معاونانش فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد است آدم نمی خواهد بیاید مورد به مورد بگوید اشکال داریم. ممکن است یک مورد درست و یک مورد غلط باشد اما اینکه چگونه با دانشجو برخورد می کنیم وجود دارد دانشجو اعتراض کرده و اعتراض او به حق بوده است تعبید کرده اند و چند نفر را از ترم محروم کرده اند اینکه دیگر وجود دارد. این چیزی که الان برخورد می کنیم این است که افرادی را سر کار آورده ایم که اصلا نباید آنجا می آمدند.

در ادامه وقت به فاضلی داده شد تا پاسخ اسفندیاری را درباره حضورش در دانشگاه بدهد. او گفت که رییس دانشگاه و اسفندیاری در این مورد دروغ می‌گویند.

مجری برنامه بر خلاف میزگرد روز گذشته میکروفون کارشناسی که خارج از وقت صحبت می‌کرد را نبست و با ادامه تنش بین فاضلی و اسفندیاری اعلام کرد که میکروفون هر دو کارشناس با وجود ادامه وقت برای تیم کارشناس پزشکیان بسته شده است.

فاضلی در واکنش به این حرکت مجری که اجازه دفاع به او داده نشد گفت که برای رسانه ملی متاسفم که اجازه میدهد یک مشکل شخصی در این برنامه مطرح شود و تصمیم گرفت با وجود تلاش و اصرار پزشکیان برای آرام کردن او برنامه را ترک کند و در حال خروج از سالن میکروفون خود را داخل استودیو انداخت.

پزشکیان در پایان گفت: همین رفتارها نشان می دهد ما در رفتار مشکل داریم. ما وقتی هیات علمی هستیم و معتقدیم فرهنگی هستیم و مسائل شخصی را مطرح می کنیم، انتظار داریم در جامعه فرهنگ درست شود؟ اگر باهم اختلاف داریم نباید پشت تریبون اختلافات را مطرح کنیم.

چهره های سیاسی  و کاربران فضای مجازی نسبت به تنش در میزگرد فرهنگی واکنش نشان داده و نظراتی را مطرح کردند و برخی برای این مساله از هشتگ «#عصیان_علیه_دروغ» استفاده کردند.

ستاد مسعود پزشکیان نوشت:  عصبانیت ⁧ محمد فاضلی⁩ را می‌فهمم؛ یک طرفه محکوم می‌کنند، اخراج می‌کنند، دروغ می‌گویند،‌ تحریف می‌کنند. اما فشار اصلی جایی است که اوباش می‌خواهند ادای بافرهنگ‌ها را در بیاورند.

علی ربیعی در واکنش به تهمت به محمد فاضلی در تلویزیون و قطع میکروفنش برای جلوگیری از شنیدن پاسخ وی نوشت: لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا
سوره نساء آیه ۱۴۸

️خدا بلند کردن صدا را به بدگویى دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمى شده باشد، و خدا شنوا و داناست.

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

 

همچنین عطاءالله مهاجرانی در رشته توییتی نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد  

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

 

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

محسن برهانی استاد اخراجی دانشگاه تهران با واکنش به این موضوع نوشت: به عنوان معلمی که داغ دانشگاه را چشیده است دکتر فاضلی را درک می کنم. ولی اگر جای ایشان بودم صبوری پیش می گرفتم و در دام کارشناس نمی افتادم یادمان باشد که شروع کننده ظالم تر است کارشناس مغالطه و مساله را شخصی کرد.

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

عبدالکریم حسین زاده نماینده مجلس نیز در واکنش به تنش در میزگرد فرهنگی در شبکه ایکس نوشت: واقعا انتظار داشتم واکنش محمد فاضلی این نباشد اما آن رفتار «واکنش» بود. واکنشی به ظلم، تهمت، اتهام یک طرفه و بی دفاع گذاشتن.

عباس عبدی در واکنش به اتفاقات امشب میزگرد فرهنگی و توهین کارشناس نزدیک به جلیلی به فاضلی نوشت:

محمد فاضلی یکی از برجسته‌ترین جامعه‌شناسان ایران است. استادی او در یک دانشگاه افتخاری است برای آن دانشگاه و نه بر عکس. تاکنون هم چوب شرافت علمی و آزادگی اخلاقی خود را خورده است. حسادت نسبت به او و تعداد زیاد مخاطبان فرهیخته‌اش ریشه این رفتار است. او سرمایه بی‌بدیل ایران است.

علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، درباره تنش ایجاد شده در میزگرد فرهنگی پزشکیان گفت: «به نظر من مقصر اینجا آقای اسفندیاری بودند، یعنی این سوال مطرح کردن و وارد شدن به مسئله شخصی آقای فاضلی درست نبود و باعث عصبانیت ایشان شد. مجری این برنامه می‌توانست بهتر عمل کند و اینقدر زود میکروفن را قطع نکند که باعث عصبانیت فاضلی شود. تقصیر بر گردن آقای اسفندیاری است و با اینکه او دوست ماست اما مقصر می‌دانم.»

عبدالناصر همتی هم نوشت: امروز محمد فاضلی در برابر دروغ و ظلم صدا و سیما زد زیر میز

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

علی شریفی زارچی استاد دانشگاه هم نوشت:

دکتر محمد فاضلی عزیز

‌شما صدای رسای ده‌ها استاد بودید که به ناحق از دانشگاه‌ها اخراج شدند یا از تمدید قرارداد و تبدیل وضعیت آن‌ها جلوگیری شد.

‌شهامت، راستگویی و میهن‌دوستی شما در تاریخ این سرزمین ماندگار شد.

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان
پس از این اتفاق توییتی جعلی منتسب به محمد فاضلی مشاور پزشکیان در برخی کانال‌ها منتشر شده بود که وی به آن واکنش نشان داد و نوشت:

من هیچ توییتی نزده‌ام. صبر می‌کنم و در آرامش خواهم نوشت.

کامبیز نوروزی، حقوقدان و کارشناس رسانه نوشت:

 در میزگرد فرهنگی دکتر پزشکیان مجری برنامه که توسط مدیران صدا و سیما تعیین شده است اصل بی‌طرفی را نقض کرد و در مقابل تخلف آقای شهاب اسفندیاری از قواعد و اصول میزگرد سکوت اختیار کرد.

 اسفندیاری مجاز نبود که در چنین برنامه‌ای به صراحت و مستقیما موضوع اخراج محمد فاضلی از دانشگاه را مطرح کند و با نسبت دادن "ارتکاب تخلف" بگوید او بخاطر تخلف اخراج شد در حالی که این ادعا به گفته فاضلی کذب است.

 اسفندیاری که به عنوان کارشناس در این برنامه حضور یافته‌است موظف بوده که پزشکیان را مخاطب قرار دهد که نامزد است. اسفندیاری مطلقا مجاز نبود که نام کسی را ببرد و‌ به او نسبت تخلف بدهد خصوصا که آن فرد در همان نشست حضور دارد.

 حتی اگر تعریض ناروای آقای اسفندیاری به آقای فاضلی، سخنی عمدی برای بروز جنجال نبوده باشد باز هم تخلف محض از قواعد میزگردها بود.

 محمد فاضلی طبق مقررات کمیسیون تبلیغات حق پاسخگویی داشت اما بعد از آن هم رد و بدل کردن واژه دروغگو بین دو طرف، که ناشایسته بود ادامه بحث  به جنجال کشید و قهر و عصبانیت فاضلی را به دنبال آورد. اگرچه بهتر آن بود که او با حفظ آرامش خود پاسخ منطقی‌اش را به آقای کارشناس می‌داد. چنانکه پزشکیان در برابر یک سؤال دیگر همین کارشناس. که تحریک آمیز بود. آرامش خود را حفظ کرد و پاسخی درخشان داد.

اگر مجری برنامه یک مجری توانا و‌مستقل و متعهد به اصل بی‌طرفی بود باید بعد از پایان سؤال اسفندیاری ابتدا به او تذکر می‌داد و تخلف وی را محترمانه اعلام می‌کرد و سپس با حفظ آداب و شئون به فاضلی فرصت صحبت می‌داد.

 در پایان باز هم دکتر پزشکیان با تدبیر تحسین‌برانگیز و محترمانه با اشاره خطای کارشناس به برنامه بحث را به اتمام رساند.

رفتار کارشناس و مجری این برنامه قابل شکایت در کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری است. اگرچه با توجه به جواب ندادن آنها به درخواست فرصت پاسخ که حسن روحانی تسلیم کرده است، هنوز این کمیسیون کمیسیون باید بی‌طرفی خود را به نمایش بگذارد.

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

محمد جواد آذری جهرمی هم نوشت: نشنیدن و هلهله کردن با هدف قطع صدای مظلوم، از سنت امویان است.

مسعود پزشکیان در واکنش به ماجرای قطع صدای محمد فاضلی در تلویزیون با انشار عکس فاضلی نوشت:‌بگذارید حرفش را بزند.

 

واکنش‌ها به تنش در میزگرد فرهنگی پزشکیان

انتهای پیام/

نظر شما