شناسهٔ خبر: 67273675 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

فاضلی در میزگرد اجتماعی پزشکیان غوغا به پا کرد

تحریریه جهان صنعت نیوز

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس سیاسی جهان صنعت نیوز، در انتهای میزگرد فرهنگی درگیری لفظی محمد فاضلی و شهاب اسفندیاری به جنجال کشیده شد. محمد فاضلی استودیو را ترک کرد و میکرفون را با عصبانیت پرتاب کرد.

مصطفی فقیهی، فعال رسانه‌ای نوشت:

می‌دانید چرا ‌ شهاب اسفندیاری⁩ به ‌ محمد فاضلی⁩ تهمت زد و توهین کرد؟

‏اسفندیاری که از ‌ بورسیه⁩ ای‌های جنجالی از جیب بیت‌المال به دانشگاه ‌ناتینگهام⁩ است، با الطاف خفیه‌ی رؤسایش در اخراج اساتید، یک‌شبه از «استادیاری» به ریاست دانشگاه صداوسیما ارتقا یافت! 

‏او حالا بر صدر کارشناسان تلویزیون نشسته و به نیابت از رؤسا، چنین سخیف رفتار می‌کند!

‏حالا بگویید، طبیعی نیست که بدهکارشان باشد؟!

‏اگر اساتید خبره اخراج نمی‌شدند، این آقای بورسیه‌ای یک‌شبه بر ریاست دانشگاه می‌نشست؟

‏نمی‌شود هم اخراج کرد، هم از موضعِ ‌ سر بازجو⁩، آنتنِ رانتیِ تلویزیون را برای عقده‌گشایی استفاده کرد.

‏اگرچه که این قبیل رفتارها، از سوی کسانی که یک‌شبه بر صدر نشسته‌اند، طبیعی‌ است؛ چون نه اصالت و هویتی دارند و نه به آن‌چه می‌گویند اندک باوری دارند؛ که هر اقدامی را برای کِیفِ رییس و ماندگاری یا رشدِ بیش‌تر و تصاحبِ مناصبِ غضبی، مرتکب می‌شوند

رفتار ‌ محمد فاضلی ⁩، انفجارِ بُغض اساتیدی بود که هم اخراج شدند و هم، تحقیر! و وقتی به جایگاهِ پیشین خود نگاه کردند، امثال «اسفندیاری» را دیدند که بر صدر نشسته، برای رئسای خود خوش‌رقصی می‌کنند و همزمان، به چشمان اساتید و دانشجویان می‌نگرند و توهین می‌کنند؛ طلب‌کار هم که هستند.

علی مطهری، نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، درباره تنش ایجاد شده در میزگرد فرهنگی پزشکیان گفت: «به نظر من مقصر اینجا آقای اسفندیاری بودند، یعنی این سوال مطرح کردن و وارد شدن به مسئله شخصی آقای فاضلی درست نبود و باعث عصبانیت ایشان شد.»
وی با اشاره به رفتار مجری برنامه ادامه داد: «مجری این برنامه می‌توانست بهتر عمل کند و اینقدر زود میکروفن را قطع نکند که باعث عصبانیت فاضلی شود. تقصیر بر گردن آقای اسفندیاری است و با اینکه او دوست ماست اما مقصر می‌دانم.

در میزگرد فرهنگی دکتر پزشکیان مجری برنامه که توسط مدیران صدا و سیما تعیین شده است اصل بی‌طرفی را نقض کرد و در مقابل تخلف آقای شهاب اسفندیاری از قواعد و اصول میزگرد سکوت اختیار کرد.

اسفندیاری مجاز نبود که در چنین برنامه‌ای به صراحت و مستقیما موضوع اخراج محمد فاضلی از دانشگاه را مطرح کند و با نسبت دادن “ارتکاب تخلف” بگوید او بخاطر تخلف اخراج شد در حالی که این ادعا به گفته فاضلی کذب است.

اسفندیاری که به عنوان کارشناس در این برنامه حضور یافته‌است موظف بوده که پزشکیان را مخاطب قرار دهد که نامزد است. اسفندیاری مطلقا مجاز نبود که نام کسی را ببرد و‌ به او نسبت تخلف بدهد خصوصا که آن فرد در همان نشست حضور دارد.

حتی اگر تعریض ناروای آقای اسفندیاری به آقایفاضلی، سخنی عمدی برای بروز جنجال نبوده باشد باز هم تخلف محض از قواعد میزگردها بود.

محمد فاضلی طبق مقررات کمیسیون تبلیغات حق پاسخگویی داشت اما بعد از آن هم رد و بدل کردن واژه دروغگو بین دو طرف، که ناشایسته بود ادامه بحث به جنجال کشید و قهر و عصبانیت فاضلی را به دنبال آورد. اگرچه بهتر آن بود که او با حفظ آرامش خود پاسخ منطقی‌اش را به آقای کارشناس می‌داد. چنانکه پزشکیان در برابر یک سؤال دیگر همین کارشناس. که تحریک آمیز بود. آرامش خود را حفظ کرد و پاسخی درخشان داد.

اگر مجری برنامه یک مجری توانا و‌مستقل و متعهد به اصل بی‌طرفی بود باید بعد از پایان سؤال اسفندیاری ابتدا به او تذکر می‌داد و تخلف وی را محترمانه اعلام می‌کرد و سپس با حفظ آداب و شئون به فاضلی فرصت صحبت می‌داد.

در پایان باز هم دکتر پزشکیان با تدبیر تحسین‌برانگیز و محترمانه با اشاره خطای کارشناس به برنامه بحث را به اتمام رساند.

رفتار کارشناس و مجری این برنامه قابل شکایت در کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری است. اگرچه با توجه به جواب ندادن آنها به درخواست فرصت پاسخ که حسن روحانی تسلیم کرده است، هنوز این کمیسیون کمیسیون باید بی‌طرفی خود را به نمایش بگذارد.

لَّا یُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلَّا مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللَّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا

سوره نساء آیه ۱۴۸

خدا بلند کردن صدا را به بدگویى دوست ندارد، مگر از آن کس که به او ستمى شده باشد، و خدا شنوا و داناست.

مهدی رباطی فعال بازار سرمایه نوشت:
فاضلی نماینده بخش عصبانی جامعه شد که قاطبه مردم ایران هستند. صدا و سیمای جلیلی امروز چند میلیون رای تقدیم پزشکیان کرد.

آذری جهرمی نوشت:
‏نشنیدن و هلهله کردن با هدف قطع صدای مظلوم، از سنت امویان است.

علی شریفی زارچی، استاد اخراجی دانشگاه شریف نوشت:
دکتر محمد فاضلی عزیز
شما صدای رسای ده‌ها استاد بودید که به ناحق از دانشگاه‌ها اخراج شدند یا از تمدید قرارداد و تبدیل وضعیت آن‌ها جلوگیری شد.
شهامت، راستگویی و میهن‌دوستی شما در تاریخ این سرزمین ماندگار شد.

عباس عبدی نوشت:
محمد فاضلی یکی از برجسته‌ترین جامعه‌شناسان ایران است. استادی او در یک دانشگاه افتخاری است برای آن دانشگاه و نه بر عکس. تا کنون هم چوب شرافت علمی و آزادگی اخلاقی خود را خورده است. حسادت نسبت به او و تعداد زیاد مخاطبان فرهیخته‌اش ریشه این رفتار است. او سرمایه بی‌بدیل ایران است.

‏باید سالها دکتر محمد فاضلی را بشناسید تا بدانید چرا این انسان فرهیخته متین باشرف، این گونه در برابر لمپنیسم تبهکار ظاهرا آکادمیک به خروش آمد.
‏باید در برنامه زنده تلویزیونی در محاصره دیوان و ددان ظاهرا بیطرف مغرض بوده باشید تا دلیل خشم و خروش فاضلی متین و خونسرد را درک کنید.

‏می‌گویند فاضلی باید عذرخواهی کند
‏از کی عذرخواهی کند؟
‏از مجری معرض؟
‏از بازجو/ کارشناس؟
‏از بسته شدن میکروفن؟
‏از عدم رعایت حق پاسخ؟
‏از سه سال ظلم و عدم پیگیری، از دو بار اخراج ظالمانه از دانشگاه
‏از صحنه آرایی غیرمنصفانه؟
‏فاضلی در عمل گفت:
‏من نی‌ام در خور این مهمانی
‏گند و مردار تو را ارزانی

 

 

 

نظر شما