شناسهٔ خبر: 67274351 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

امدادگران زمین لرزه مرگبار کاشمر در گفت‌وگو با «شهروند» جزئیات این ماموریت را روایت کردند

آنها آموزش ندیده بودند... افسوس !

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر: ۷۶ عملیات توسط نیروهای هلال‌احمر در زلزله کاشمر انجام شد

صاحب‌خبر -

  [ سیما فراهانی] غرش زمین، نجاتگران هلال‌احمر را بار دیگر به صحنه کشاند. زمین لرزه 5ریشتری کاشمر خسارت و خرابی به بار آورد و نیروهای امداد 76عملیات را در مناطق زلزله‌زده انجام دادند. آنها همچنان سر صحنه هستند و خدمت‌رسانی به مردم وحشت‌زده را ادامه می‌دهند. زمین لرزه‌ای که جان گرفت و خانه‌هایی را هم روی سر صاحبانش خراب کرد. امدادگران و نیروهای هلال‌احمر از سه‌شنبه در محل حاضر شده‌اند و حتی هنگام روایت ماموریت سخت‌شان نیز کمک‌رسانی به روستاییان را متوقف نکردند. زلزله پنج ریشتری کاشمر ساعت ۱۳ و ۲۴ دقیقه ظهر سه‌شنبه بین ۲ شهرستان کاشمر و خلیل‌آباد به وقوع پیوست. این زمین لرزه ۱۱۵ مصدوم داشت که طبق آمار ۲۰ نفر از آنها در بیمارستان بستری شدند و حال عمومی آنها خوب است. همچنین سه نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند و چهار نفر نیز در این زلزله جان خود را از دست دادند.

نیروهای هلال از همان دقایق اولیه در کنار مردم بودند
یعقوب سلیمانی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر، توضیحاتی درخصوص جزئیات این عملیات در مناطق روستایی ارائه کرد و گفت: «نیروهای هلال‌احمر بلافاصله به منطقه اعزام و تاکنون بالغ‌ بر ۷۶ عملیات در موضوعات و بخش‌های مختلف انجام داده‌اند. پس از وقوع زلزله بلافاصله از همان دقایق اولیه با توجه به آمادگی‌ای که در جمعیت هلال‌احمر به‌دلیل اصول و اهدافی که دارد، نیروها در منطقه حضور پیدا کردند و عملیات جست‌وجو و نجات را آغاز کردند.» وی با اشاره به اینکه نیروهای جمعیت هلال‌احمر از همان دقایق اولیه در کنار مردم عزیز شهرستان کاشمر بودند، افزود: «تاکنون ۷ اردوگاه در شهر کاشمر و حوالی برپا شده است.» دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه اردوگاه‌ها با سرعت هرچه تمام‌تر در نقاطی که زیرساخت‌شان فراهم بود برپا شدند، افزود: بالغ‌بر ۳۴۰ دستگاه چادر در این هفت اردوگاه برپا شد.» وی با اعلام اینکه ۴۱ تیم عملیاتی ازجمله تیم واکنش سریع، تیم‌های عملیاتی جست‌وجو و نجات و...حضور در میدان داشتند، گفت: «بالغ‌بر ۱۷ دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال‌احمر نیز در این عملیات به کارگیری شدند.» سلیمانی از به‌کارگیری و حضور تیم‌های سحر (سفیران حمایت روان) در راستای کاهش آلام خبر داد و افزود: «این تیم‌ها در روستاهای زلزله‌زده حضور خواهند داشت و شب در اردوگاه استقرار خواهند یافت. سه تیم ۱۴ نفره سحر در مجموع با ۴۲ نفر عوامل در محدوده امامزاده سیدحمزه و آرامگاه شهید مدرس مستقر شدند و به ارائه خدمات حمایت روانی به افراد آسیب‌دیده ‌پرداختند. اگر امدادگران، جان افراد را در حوادث نجات می‌دهند، تیم‌های سحر با مداخلات خود روان افراد را از آسیب‌های ناشی از شوک و شدت حوادث نجات داده و به زندگی عادی بازمی‌گردانند.»
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه خدمات جمعیت هلال‌احمر تا پایان عملیات امدادرسانی به آسیب‌دیدگان ادامه دارد، گفت: «جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت خود را در راستای کاهش آلام و تکریم به‌کار گرفته است.» وی با اظهار تأسف از اینکه در زلزله کاشمر ۴ نفر جان خود را از دست دادند، افزود: «هرچند امیدواریم این حوادث رخ ندهد اما اگر هم اتفاقی افتاد جمعیت هلال‌احمر در کنار سایر دستگاه‌ها با تمام ظرفیت و امکانات خواهد بود، در این اتفاقی که رخ داد اقدامات به سرعت انجام شد.»
دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران زیرساخت مکان‌های پیش‌بینی شده برای اسکان اضطراری را مطلوب ارزیابی کرد.

فعالیت 226امدادگر
سیدعلی منیری، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی درباره این زمین لرزه جزئیات بیشتری ارائه کرد و به خبرنگار «شهروند» گفت: «از ظهر سه‌شنبه 226نیروی امدادگر در مناطق زلزله زده فعالیت می‌کنند. هفت تیم عملیاتی هم چهارشنبه اضافه شدند و فعالیت همچنان ادامه دارد. یک بالگرد و هفده خودروی امدادی نیز در محل حضور یافتند. در ابتدا در بحث جست‌وجو و نجات تمرکز کردیم و بعد از آن نیز ارزیابی میدان را آغاز کردیم. روستاهایی که بیشترین تأثیر را دارند، شناسایی کردیم که بتوانیم بعد از مشخص شدن این موضوع خدمت‌رسانی‌ها را آغاز کنیم. روستای زنده جان خرابی و خسارت بیشتری داشت. یک موردی که از همان ابتدا مورد توجه ما بود، ترس و استرس مردم است که اگر پس‌لرزه بیاید چه می‌شود. این افراد به همین دلیل شب را بیرون از خانه می‌مانند و در خیابان می‌نشینند. باید برای این افراد محلی را برای اسکان درنظر می‌گرفتیم. هفت اردوگاه را در کاشمر و یک اردوگاه در خلیل‌آباد برای اسکان اضطراری فراهم شد که زیرساخت مناسب برای اسکان را کاملا دارد. هم‌اکنون نیز نیروهای امدادی کار لکه‌گیری را آغاز کرده‌اند.»

صحنه شلوغ شده بود
حسین غلامی، رئیس هلال‌احمر شعبه کاشمر، هم که خودش در صحنه امدادرسانی‌ها حضور دارد، در این‌باره به خبرنگار «َشهروند» گفت: «با توجه به اینکه عمق زلزله کم بود، برای همین شدت آن به‌طور کامل احساس شد. وقتی رسیدیم، همه ترسیده بودند. در سال‌های گذشته شاهد زلزله بودیم ولی هیچ‌وقت به این شدت نبود. همان ابتدا گفتند که روستای زنده جان خسارت زیادی دارد. فهمیدم که کسی زیرآوار مانده است. به روستا که رسیدیم، دیدیم همه نگران هستند. قصد داشتند خودشان دو نفر را از زیر آوار خارج کنند. بچه‌های ما و آتش‌نشانی با کمک تجهیزات و کمک‌های مردم کار آواربرداری را آغاز کردیم. معمولا در صحنه حادثه احساسات غلبه می‌کند. مردم می‌خواهند کمک کنند ولی بلد نیستند و تنش ایجاد می‌شود. صحنه شلوغ شده بود. در نهایت مردم را آرام کردیم همزمان افراد محبوس زیر آوار را نیز بیرون آوردیم که البته جان خود را از دست داده بودند. هنگام آواربرداری بیشتر سعی کردیم با اطلاعاتی که فرزند این خانواده داده بود، پیش برویم. ولی در این میان مردم شایعه درست کردند. مثلا می‌گفتند این نقطه اشتباه است، این زن و شوهر معمولا در قسمت دیگر خانه حضور دارند. ولی گوش نکردیم و براساس مستندات جلو رفتیم و در نهایت اجساد را خارج کردیم. پسر خانواده مانده بود و پدر و مادرش جان‌شان را از دست داده بودند. بعد از آن فاز اصلی کار ما شروع شد. برای مردم اسکان اضطراری برپا کردیم. در سه روستایی که خرابی بیشتر بود، اردوگاه اسکان اضطراری راه انداختیم. مردم وقتی مراجعه می‌کردند می‌گفتند چادر می‌خواهیم. می‌گفتیم بروید اردوگاه. همین باعث می‌شد که تنش کم شود. مردم خیال‌شان راحت می‌شد. حدودا پنج هزار نفر را اسکان دادیم. به لکه‌گیری و توزیع جیره هم رسیدیم. هم‌اکنون نیز اکثریت سالم هستند. در روستای زنده جان که بیشترین خسارت وارد شده است، باز هم اکثر ساختمان‌ها سالم هستند. ساختمان‌های خشت و گِلی خراب شدند. بعضی‌ از ساختمان‌ها فقط دیوارهایشان ریخته و ترک خورده بود. در کل زندگی در روستاها در جریان است.»

در کنار مردم می‌مانیم
امیر معزز یکی از امدادگران سر صحنه زلزله است. همزمان که صحبت می‌کند در حال امدادرسانی نیز هست و در روستا گشت می‌زند تا مشکلات مردم را برطرف کند. او نیز به خبرنگار «شهروند» گفت: «ما در این دو روز بزرگ‌ترین مشکلی که داشتیم تنش میان مردم بود. آنها وحشت‌زده بودند و می‌خواستند در آن حال، به ما هم کمک کنند. ولی کارها را اصولی بلد نبودند. احساسی عمل می‌کردند و با ابزار غیراستاندارد می‌خواستند آواربرداری کنند. همین‌ها باعث شد که عملیات به سختی پیش برود. بعضی‌ها حتی روی آوار می‌ایستادند. مثلا ساختمانی 80درصد ریخته بود و 20درصدش هم در حال ریزش بود. می‌رفتند روی آن و هر لحظه ممکن بود زیر آوار بمانند. البته‌ در این صحنه‌ها حادثه طبیعی است. ولی باعث کندی عملیات می‌شود. مردم باید احساسات خود را کنترل کنند و به امدادگران اجازه دهند کارشان را انجام دهند. درخصوص قربانیان زلزله نیز وقتی به آن خانه رسیدیم، فهمیدیم که آن زن و شوهر رفته بودند گوشه خانه تا پناه بگیرند که زیر آوار ماندند. آنها درواقع آموزش ندیده بودند که هنگام زلزله باید چکار کنند. یک پسربچه 12ساله داشتند که او هنگام زمین لرزه فرار کرد و دم در وقتی می‌خواست خارج شود تا کمر زیر آوار مانده بود. یکم چابک‌تر بود و توانسته بود خودش را به دم در برساند. پدر و مادرش فوت شدند و برادرش هم که اصلا خانه نبود. دو نفر دیگر نیز در شهر کاشمر، در مغازه‌ای حضور داشتند. هنگام زلزله می‌خواستند فرار کنند که تاج مغازه روی سرشان افتاده بود و آن دو مرد جان خود را از دست دادند. در کل فعلا آنجا هستیم و شبانه‌روز خدمت می‌کنیم و در کنار مردم می‌مانیم.»

عملیات امدادونجات به پایان رسیده است

فرماندار کاشمر هم به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و گفت: «سه‌شنبه شب‌گذشته بسیاری از مردم در چادرهای هلال‌احمر ماندند.»
حجت‌اله شریعتمداری با بیان اینکه در ۷ تا ۸ نقطه از شهر برای اسکان اضطراری زیرساخت‌های مطلوبی دارند، افزود: «کمپ‌های موقت برای اسکان شهروندان در همین مکان‌ها برپا شده است.»
وی با اشاره به اینکه شهروندان تا ساعت یک بامداد برای اسکان به کمپ‌های موقت مراجعه داشتند، ادامه داد: «خوشبختانه هم‌اکنون با مشکل خاصی مواجه نیستیم.» فرماندار کاشمر با اعلام اینکه تمامی مصدومان در همان لحظات اولیه به بیمارستان انتقال داده شدند، گفت: «در مجموع ۱۱۵ مصدوم داشتیم که فقط ۲۰ نفر در بیمارستان بستری شدند و باقی مرخص شده‌اند.» شریعتمداری با بیان اینکه عملیات امدادونجات به پایان رسیده است، گفت: «این عملیات با همکاری هلال‌احمر خراسان رضوی، فرمانداران و نیروهای امدادی شهرستان‌های مجاور و نیرو‌های بسیج و امدادی کاشمر انجام گرفت.» وی با اعلام اینکه هم‌اکنون وضعیت کاشمر در شرایط عادی قرار دارد، گفت: «تمامی دستگاه‌ها برای برقراری آرامش در این شهرستان تلاش کردند. هفت نقطه در اطراف شهرستان کاشمر برای اسکان موقت زلزله‌زدگان درنظر گرفته شد. نمایندگان و گروه‌هایی از هلال‌احمر کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی و نیروهای بسیج در منطقه حاضر شدند تا علاوه بر شناسایی مشکلات، خدمات‌رسانی را به مردم نیازمند ادامه دهند. بیشتر منازل آسیب‌دیده در مناطق روستایی قرار دارند و عملیات بازسازی مناطق زلزلهزده از چند روز آینده آغاز خواهد شد.» برای خسارت‌های جزئی براساس تعهد بیمه حوادث تا سقف ۹۰۰ میلیون ریال به هر واحد اختصاص خواهد یافت و منازلی که خسارت کامل دیده‌اند نیز به‌زودی در لیست پرداخت خسارت قرار خواهند گرفت.

نظر شما