شناسهٔ خبر: 67267231 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

مار خفته کویر و فلات مرکزی ایران، مسبب زمینلرزه ۵ کاشمر

صاحب‌خبر -

انجام ۷۶ عملیات امداد و نجات به پایان رسیده و ۷ اردوگاه اضطراری برپا شده است.

مار خفته کویر و فلات مرکزی ایران، مسبب زمینلرزه ۵ کاشمر
تین نیوز

دبیر کل جمعیت هلال احمر گفت: با توجه به زلزله ۵ ریشتری روز گذشته کاشمر نیروهای هلال احمر بلافاصله به منطقه اعزام و تاکنون بالغ بر ۷۶ عملیات در موضوعات و بخش های مختلف انجام داده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، یعقوب سلیمانی ۳۰ خرداد در حاشیه بازدید از کمپ های اسکان زلزله زدگان در کاشمر اظهار کرد: پس از وقوع زلزله بلافاصله از همان دقایق اولیه با توجه به آمادگی که در جمعیت هلال احمر به دلیل اصول و اهدافی که دارد نیروها در منطقه حضور پیدا کردند و عملیات جستجو و نجات را آغاز نمودند.

سلیمانی با اشاره به اینکه نیروهای جمعیت هلال احمر از همان دقایق اولیه در کنار مردم عزیز شهرستان کاشمر بودند، افزود: تاکنون ۷ اردوگاه در سطح شهر کاشمر و حوالی برپا شده است.

وی با بیان اینکه اردوگاه ها با سرعت هرچه تمام در نقاطی که زیرساختشان فراهم بود برپا شدند، بیان کرد: بالغ بر ۳۴۰ دستگاه چادر در این هفت اردوگاه برپا شده است.

وی با اعلام اینکه ۲۲۶ نفر در قالب ۴۱ تیم عملیاتی از جمله تیم واکنش سریع، تیم های عملیاتی جستجو و نجات و...حضور در میدان داشتند، گفت: بالغ بر ۱۷ دستگاه خودروهای عملیاتی جمعیت هلال احمر نیز در این عملیات به کارگیری شدند.

سلیمانی از به کارگیری و حضور تیم های سحر (سفیران حمایت روان) در راستای کاهش آلام خبر داد و افزود: اکنون این تیم ها در روستاهای زلزله زده حضور دارند و شب در اردوگاه استقرار خواهند یافت.

وی گفت: سه تیم ۱۴ نفره سحر در مجموع با ۴۲ نفر عوامل در محدوده امامزاده سید حمزه و آرامگاه شهید مدرس مستقر شده اند و به ارائه خدمات حمایت روانی به افراد آسیب دیده می پردازند.اگر امدادگران، جان افراد را در حوادث نجات می دهند، تیم های سحر با مداخلات خود روان افراد را از آسیب های ناشی از شوک و شدت حوادث نجات داده و به زندگی عادی باز می گردانند.

دبیر کل جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه خدمات جمعیت هلال احمر تا پایان عملیات امدادرسانی به آسیب دیدگان ادامه دارد، گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت خود را در راستای کاهش آلام و تکریم به کار گرفته است.

وی با اظهار تأسف از اینکه در زلزله روز گذشته کاشمر ۴ نفر جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: هرچند امیدواریم این حوادث رخ ندهد اما اگر هم اتفاقی افتاد جمعیت هلال احمر در کنار سایر دستگاه ها با تمام ظرفیت و امکانات خواهد بود، در این اتفاقی که رخ داد اقدامات به سرعت انجام شد.

دبیر کل جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران زیرساخت مکان های پیش بینی شده برای اسکان اضطراری را مطلوب ارزیابی کرد.

عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است

فرماندار کاشمر به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و اظهار کرد: شب گذشته بسیاری از مردم را در چادرهای هلال احمر سپری کردند.

حجت الله شریعتمداری با بیان اینکه در ۷ تا ۸ نقطه از شهر برای اسکان اضطراری زیرساخت های مطلوبی دارند، بیان کرد: کمپ های موقت برای اسکان شهروندان در همین مکان ها برپا شده است.

وی با اشاره به اینکه شهروندان تا ساعت یک بامداد برای اسکان به کمپ های موقت مراجعه داشتند، تصریح کرد: خوشبختانه در حال حاضر با مشکل خاصی مواجه نیستیم.

فرماندار کاشمر با اعلام اینکه تمامی مصدومان در همان لحظات اولیه به بیمارستان انتقال داده شدند، گفت: در مجموع ۱۱۵ مصدوم داشتیم که اکنون فقط ۲۰ نفر در بیمارستان بستری هستند و باقی مرخص شده اند.

شریعتمداری با بیان اینکه عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است، گفت: این عملیات با همکاری هلال احمر خراسان رضوی، فرمانداران و نیروهای امدادی شهرستان های مجاور و نیروی های بسیج و امدادی کاشمر انجام گرفت.

وی با اعلام این که هم اکنون وضعیت کاشمر در شرایط عادی قرار دارد، خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه ها برای برقراری آرامش در این شهرستان تلاش کردند.

فرماندار کاشمر اظهار کرد: هفت نقطه در اطراف شهرستان کاشمر برای اسکان موقت زلزله زدگان در نظر گرفته شد، هم اکنون نمایندگان و گروه هایی از هلال احمر کشور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، آستان قدس رضوی و نیروهای بسیج در منطقه حاضر هستند تا علاوه بر شناسایی مشکلات، خدمات رسانی را به مردم نیازمند ادامه دهند.

وی اذعان کرد: بیشتر منازل آسیب دیده در مناطق روستایی قرار دارند و عملیات بازسازی مناطق زلزله زده از چند روز آینده آغاز خواهد شد.

برای خسارت های جزئی بر اساس تعهد بیمه حوادث تا سقف ۹۰۰ میلیون ریال به هر واحد اختصاص خواهد یافت و منازلی که خسارت کامل دیده اند نیز به زودی در لیست پرداخت خسارت گرفته خواهند شد.

زلزله پنج ریشتری کاشمر ساعت ۱۳ و ۲۴ دقیقه ظهر دیروز سه شنبه بین ۲ شهرستان کاشمر و خلیل آباد به وقوع پیوست. این زلزله ۱۱۵ مصدوم داشت که هم اکنون ۲۰ نفر از آنها در بیمارستان بستری هستند و حال عمومی آنها خوب است. همچنین سه نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و متاسفانه چهار نفر نیز در این زلزله جان خود را از دست دادند.

مار خفته کویر و فلات مرکزی ایران، مسبب زمینلرزه ۵ کاشمر

 

محققان حوزه مخاطرات احتمال می دهند گسل درونه؛ دومین گسل طویل ایران مسبب زلزله ۵ کاشمر استان خراسان رضوی بوده و به گفته آنها این گسل از یک سو تا افغانستان و از سوی دیگر تا انارک کشیده شده است.

دکتر علی بیت اللهی با اشاره به زلزله ۵ کاشمر استان خراسان رضوی، گفت: رومرکز این زمینلرزه بر روی نقشه گسله های ایران برهم نهی شد و بر این اساس گسل احتمالی مسبب زلزله تعیین شد و نشان می دهد سگمنت هایی از گسل «درونه» در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبایی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله ۵ کاشمر در استان خراسان رضوی شده است.

وی گسل درونه را با طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر دانست و اظهار کرد: این گسل دومین گسل طویل ایران بعد از گسل اصلی زاگرس است و سازوکار آن از امتداد لغز چپگرد با مؤلفه راندگی است.

مدیر بخش زلزله و مخاطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: گسل درونه، دومین گسل طویل ایران (بعد از گسلی رورانده اصلی زاگرس)، مار خفته کویر و فلات مرکزی ایران است که از سوی هرات افغانستان تا انارک یزد در ایران مرکزی ادامه دارد. این گسل از جنوب تایباد، شمال رشتخوار، جنوب تربت حیدریه، شمال کاشمر، شمال خلیل آباد، شمال بردسکن، شمال روستای درونه (وجه تسمیه گسل)، شمال جندق و شمال انارک عبور می کند و به سمت زواره امتداد دارد.

بیت اللهی خاطر نشان کرد: از زمان وقوع این زلزله یک پس لرزه در محدوده رومرکز زلزله رخ داده است که بزرگای آن ۲.۷ بوده است. 

مدیر بخش زلزله و مخاطرات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به لرزه خیزی این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: به منظور تعیین میزان لرزه خیزی محدوده رومرکز زلزله ۵ کاشمر در استان خراسان رضوی بر اساس داده های نوین لرزه خیزی ایران از اوایل سال ۱۳۸۵ و در شعاع یک درجه از رومرکز زلزله، زمینلرزه های ۱۸ سال اخیر جمع آوری شده است که معرف لرزه خیزی گستره رومرکز زلزله است. بر اساس داده های جمع آوری شده، در این مدت تعداد ۴۱۳ زلزله با بزرگای ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵ کاشمر استان خراسان رضوی ثبت شده است.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۴ زمینلرزه با بزرگای ۵ و بالاتر و ۱۹ زلزله با بزرگای ۴ تا ۵ و بقیه زمینلرزه ها کوچکتر از بزرگای ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده اند.

بیت اللهی تاکید کرد: رخداد زلزله ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ کاشمر نشان داد که این گسله جنبا و تحت تنش و با توجه به طول آن توان لرزه زایی بالایی دارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

نظر شما