شناسهٔ خبر: 67266761 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تشریح کرد؛

ضرورت بهسازی ۷۰ درصدی ساختمان‌های بدون اسکلت کاشمر و خلیل آباد

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زلزله کاشمر در استان خراسان رضوی را تشریح کرد و با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد ساختمان‌های دو شهر خلیل آباد و کاشمر و ۶۰ درصد ساختمان‌های هم‌جوار با گسل درونه فاقد اسکلت هستند بر ضرورت کیفی‌سازی ساختمان‌های موجود تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

علی بیت‌اللهی عضو هیات علمی و رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی جزییات زلزله روز گذشته ۲۹ خرداد کاشمر در استان خراسان رضوی را که با بزرگی ۵ در ساعت ۱۳ و ۲۴ دقیقه به وقوع پیوست تشریح کرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه این زلزله در ۶ کیلومتری شمال کاشمر رخ داده است، گفت: گسل درونه دومین گسل بزرگ ایران به طول ۷۰۰ کیلومتر که از سمت هرات کشور افغانستان آغاز شده و به منطقه انارک یزد منتهی می‌شود بعد از گسل اصلی زاگرس طولانی ترین گسل به شمار می رود مسبب این زلزله است. این گسل مسیر عبور شهرهای تربت حیدریه، کاشمر، تایباد، جندق و آبادی‌های مناطق مختلف خراسان رضوی، یزد و اصفهان است و فعال شدن و جنبایی آن مهم به دلیل گستردگی آن از اهمیت بالایی برخودار است.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: زلزله ای که رخ داد در زمره زلزله‌های متوسط ارزیابی می شود که بر همین اساس پیش بینی ها حاکی از خسارات کم این زلزله داشت اما بر اساس گزارش‌های دریافتی تاکنون ۴ نفر بر اثر خسارات ناشی از زلزله جان باختند و حدود ۱۴۰ نفر زخمی شده اند و آمارها حاکی از خرابی ۴۰ درصدی واحدهای مسکونی دارد که ضرورت مقاوم‌سازی واحدها و همچنین استفاده از نماهای مطمئن را در این زمینه گوشزد می کند.

بیش از ۷۰ درصد واحدهای مسکونی شهرهای کاشمر و خلیل آباد فاقد اسکلت است

بیت‌اللهی توضیح داد: بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است. این در حالی است که این محدوده جمعیتی و مسکونی در مجاورت ۶ کیلومتری دومین گسل بزرگ ایران یعنی گسل درونه قرار دارد.

به گفته وی، به طول کلی ۶۰ درصد ساختمان‌های همجوار با گسل درونه فاقد اسکلت هستند که ضرورت کیفی سازی ساختمان‌های موجود مورد تاکید است.

وقوع ۴۱۳ زلزله در دو دهه اخیر در محدوده گسل درونه در استان خراسان رضوی

به گفته این استاد دانشگاه، زلزله هایی که دراین محدوده رخ داده است زلزله‌های با بزرگی ۲ و نیم و بیشتر در دو دهه گذشته بیش از ۴۱۳ زمین لرزه بوده است که حداقل ۴ زلزله از آنها بزرگی بیش از ۵ داشتند.

ضرورت کاهش میزان خسارت‌های ناشی از زلزله با ساخت و سازهای مقاوم

وی تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی هریک از دستگاه‌های مرتبط این است که با اقداماتی در خصوص ارتقای کیفیت ساختمان‌ها، نوسازی ساختمان‌های واقع در بافت‌های فرسوده و بهسازی ساختمان‌های نامقاوم خشتی و گلی که آوار سنگین را به دنبال دارند، شرایط برای کاهش میزان خسارت های ناشی از زلزله در سرزمین لرزه خیز ایران فراهم شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: از زمان وقوع این زمین‌لرزه تاکنون یک زمین لرزه با بزرگی ۲ و ۷ رخ داده است که با توجه به وقوع کم پس‌لرزه‌ها لازم است تا ساکنان هوشیاری لازم را داشته باشند و از تردد در مناطقی که دچار ترک‌خوردگی و آسیب شده‌اند جلوگیری کنند.

نظر شما