شناسهٔ خبر: 67272910 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون وزیر راه:

اتصال بندرکاسپین به ریل سراسری تبادل تجاری با کشورهای حاشیه خزر را افزایش می‌دهد

رشت-ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور گفت: اتصال بندرکاسپین به ریل سراسری تبادل تجاری با کشورهای حاشیه خزر به ویژه کشورهای بزرگی مانند روسیه و قزاقزستان از کشورهای ریل پایه را افزایش می‌دهد.  

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علی اکبر صفایی شامگاه پنجشنبه پس از بازدید از مجتمع بندری انزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با تکمیل راه آهن رشت- کاسپین و اتصال این بندر به ریل سراسری اکنون بنادر مهم کاسپین در گیلان و امیرآباد در مازندران از طریق خط آهن می توانند با کشورهای بزرگی مانند روسیه و قزاقستان تبادلات تجاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: این بنادر از طریق اسکله رو رو و ورود مستقیم واگن به داخل کشتی تبادل تجاری کشور را از طریق ریل با کشورهای حاشیه خزر رشد خواهد داد.

وی برای اتصال بندر انزلی به ریل سراسری نیز ۲ راهکار ارائه کرد و افزود: ایده نخست اتصال بندرانزلی از شاخه ای که ریل به بندر کاسپین وصل می شود است که این ایده به دلیل مشکلات زیست محیطی بسیار زیادی که به دلیل وجود تالاب انزلی دارد با سختی زیادی همراه خواهد بود که با تعیین مشاور این راهکار در دست بررسی است.

صفایی راهکار دوم را نیز اتصال بندرانزلی از نزدیکترین نقطه ریل به این مجتمع بندری عنوان کرد و افزود: با ایجاد مجموعه ترمینال کانتینری ریلی و با بهره گیری از کامیون هایی بین بندر و ترمینال ریلی می توان ریل را به بندر انزلی وصل کرد.

وی ادامه داد: هم اینک این راهکارها در دستور کار مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان قرار دارد که پس از انجام مطالعات تصمیمی که به نفع مردم و حمل و نقل باشد اجرایی خواهد شد.

وی تصریح کرد: در سه ماه نخست امسال با رشد فعالیت ها و تجارت دریابرد در دریای خزر بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری از بنادر انجام شده است که نسبت به مدت مشابه قبل ۴۵ درصد رشد داشته است که سهم بندرانزلی از این تجارت حدود ۶۰۰ هزار تن بود که رشد صادرات در بندر انزلی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰ درصد رشد داشت.

صفایی گفت: باتوجه به قرار گرفتن بندر انزلی در داخل شهر و اهمیتی که سازمان بنادر برای مردم این شهرستان قائل است بحث لایروبی تالاب انزلی به عنوان یک نیاز جدی در دستور کار این سازمان قرار گرفت و این پروژه هم اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزودی تکمیل خواهد شد.

وی اظهار کرد: مسیر دسترسی به این مجتمع بندری در خیابان بایندر هم که با ترافیک همراه بود با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

وی افزود: روکش آسفالت جاده کمربندی انزلی نیز درحال انجام است و مردم بزودی از جاده ای مناسب و بدون دست انداز بهره مند خواهند شد.

برچسب‌ها:

نظر شما