شناسهٔ خبر: 67280283 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تجارت دریابُرد در دریای خزر

صاحب‌خبر -

طی ۳ ماهه امسال در فعالیت ها و تجارت دریابرد در دریای خزر بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن عملکرد داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است.

بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تجارت دریابُرد در دریای خزر
تین نیوز

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی ۳ ماهه امسال در فعالیت ها و تجارت دریابرد در دریای خزر بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن عملکرد داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته و سهم بندرانزلی از این تجارت دریابرد حدودا ۶۰۰ هزار تن با رشد ۵۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی اکبر صفایی در بازدید از مجتمع بندری انزلی با بیان اینکه با تلاش های وزارت راه و شهرسازی، راه آهن رشت به بندر کاسپین به اتمام رسید، اظهار کرد: این پروژه بسیار مهم بود که با اتمام آن بندر کاسپین به ریل سراسری کشور وصل شد.

صفایی افزود: علاوه بر بندر امیرآباد که قبلاً به ریل سراسری وصل بود هم اکنون با وصل شدن بندر کاسپین به ریل سراسری، ۲ استان مهم در شمال کشور از طریق دریای خزر به ریل سراسری واگذار شده است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص کشورهای بزرگی از جمله روسیه و قزاقستان کشورهای ریل پایه هستند و از ریل بهره برداری های بسیار زیادی انجام می دهند، تصریح کرد: در بندر امیرآباد اجرای ترمینال و اسکله رورو ریلی؛ کشتی و اسکله ای که از طریق آن واگن می تواند مستقیما وارد کشتی شود؛ در حال اجرا داریم.
 
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: اجرای این ۲ پروژه عظیم می تواند در رشد تبادل تجاری ما از طریق ریل با کشورهای حاشیه دریای خزر تاثیر و رشد بسیار مناسبی داشته باشد.
 
صفایی در ادامه با اشاره به آمار عملکرد ۳ ماهه امسال در فعالیت های سازمان بنادر دریانوردی کشور گفت: طی این مدت در فعالیت ها و تجارت دریابرد در دریای خزر بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن عملکرد داشتیم که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است.
 
وی با بیان اینکه سهم بندرانزلی از این تجارت دریابرد حدودا ۶۰۰ هزار تن بوده، افزود: رشد صادراتی بنادر و دریانوردی در بندرانزلی طی ۳ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۰ درصدی بوده است.
 
صفایی با تاکید بر اینکه پروژه هایی که در بندر انزلی و استان گیلان در حوزه دریایی و بندری شکل گرفته پروژه های بسیار ارزشمندی هستند، گفت: این پروژه ها اعم از پروژه هایی که توسط سازمان در بندر انجام شده همچنین پروژه هایی که توسط بخش خصوصی به صورت سرمایه گذاری اجرا شده که اخیراً هم ۲ پروژه سرمایه گذاری و زیربنایی توسط وزیر راه و شهرسازی در بندر انزلی به افتتاح رسید.
 
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: علاوه بر فعالیت های اداره کل و سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی و بندری، با توجه به اینکه بندر داخل شهر قرار دارد و اهمیتی که این سازمان برای مردم عزیز بندرانزلی قائل است لایروبی تالاب انزلی که یک نیاز جدی بود، در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون بیش از ۷۵ درصد پیشرفت داشته است.
 
صفایی تاکید کرد: عدم امکان حضور گردشگران و استفاده از قایق های تفریحی در حوضچه آرامش مقابل بندر که به دلیل انباشت گل و لای خشک شده بود، لایروبی مناطق تردد قایق های تفریحی به سرعت انجام شد و مردم عزیز در نوروز امسال توانستند به راحتی تردد دریایی انجام دهند.
 
وی با اشاره به تعریض خیابان بایندر بندر انزلی تصریح کرد: با توجه که این مسیر پرترافیک از مقابل اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان است با همت عزیزان این مسیر در حال بازگشایی و تعریض است و بیش از ۶۰ درصد پیشرفت پروژه دارد و تا پایان سال شاهد بهره برداری کامل آن در جهت رفاه حال مردم خواهیم بود.
 
 صفایی در خصوص روکش آسفالت کمربندی در شهر بندرانزلی گفت: این اقدام نیز در جهت رفاه حال مردم برای تردد در مسیر مناسب و بدون دست انداز انجام و به بهره برداری رسید.
 
معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص امکان اتصال بندرانزلی به راه آهن سراسری تاکید کرد: در این رابطه ۲ ایده مطرح است اول انتقال شاخ ای از ریل بندر کاسپین به بندرانزلی است که این پروژه به علت وجود تالاب حساسیت های زیست محیطی بسیار زیادی دارد و همکاران و مشاوران در خصوص این موضوع مطالعه کردند ولی اجرای آن سختی های زیادی خواهد داشت.

 
صفایی گفت: راهکار دوم این است که بتوانیم در نزدیک ترین نقطه ریلی بندر کاسپین به بندر انزلی یک مجموعه ترمینال کانتینری -ریلی تشکیل دهیم و با کامیون بین بندر و ترمینال ریلی این نقیصه را برطرف کنیم که هر دو موضوع در دستور کار مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار دارد تا آنچه که به نفع مردم و حمل و نقل است اجرا شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

برچسب‌ها:

نظر شما