شناسهٔ خبر: 67276560 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

توسعه تجارت با خارجی با افتتاح خط آهن رشت ـ کاسپین

‌مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از توسعه تجارت با خارجی با افتتاح خط آهن رشت ـ کاسپین خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، علی اکبر صفایی در جریان بازدید از مجتمع بندری انزلی و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی، راه‌آهن رشت به بندر کاسپین به اتمام رسید، اظهار کرد: این بندر به ریل سراسری کشور وصل شد و موجب شد که دو استان مهم کشور شامل گیلان و مازندران به ریل سراسری متصل شود. 

وی با اشاره به اهمیت بهره‌برداری از خط آهن رشت کاسپین گفت: کشورهای حاشیه دریای خزر به خصوص کشورهای بزرگی از جمله روسیه و قزاقستان کشورهای ریل پایه هستند و از ریل بهره‌برداری‌های بسیار زیادی انجام می‌دهند. 

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در بندر امیرآباد دو پروژه ترمینال و اسکله رورو در حال اجراست، افزود: اجرای این دو پروژه می‌تواند در رشد تبادل تجاری ما را از طریق ریل با کشورهای حاشیه دریای خزر تاثیر بسیار مناسبی داشته باشد. 

صفایی با اشاره به امکان اتصال مجتمع بندری انزلی به راه آهن سراسری کشور بیان کرد: در این رابطه 2 ایده مطرح است اول انتقال شاخه‌ای از ریل بندر کاسپین به بندرانزلی است که این پروژه به علت وجود تالاب انزلی و حساسیت‌های زیست محیطی بسیار، در حال مطالعه بوده و می‌توان گفت که سختی‌های زیادی بهمراه خواهد داشت. 

وی با بیان اینکه راهکار دوم این است که بتوانیم در نزدیک‌ترین نقطه ریلی به مجتمع بندری انزلی یک مجموعه ترمینال کانتیری -ریلی تشکیل دهیم و با کامیون بین بندر و ترمینال ریلی این نقیصه را برطرف کنیم، گفت: هر دو موضوع در دستور کار مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان قرار دارد تا آنچه که به نفع مردم کشور و حمل و نقل است، اجرا شود. 

معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به عملکرد سه ماهه بنادر شمال کشور در سال جاری نیز تصریح کرد: طی مدت سه ماه گذشته، بیش از 2 میلیون و 700 هزار تن کالا در بنادر شمالی تخلیه و بارگیری شدند که این میزان نسبت به سال گذشته 45 درصد رشد داشته است. 

صفایی با بیان اینکه سهم مجتمع بندری انزلی از این تجارت بیش از 600 هزار تن بوده، افزود: این بندر در بخش صادرات نیز در مدت یادشده رشدی 50 درصدی را بهمراه داشته است. 

انتهای پیام/

نظر شما