شناسهٔ خبر: 67271545 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

۲ پرتاب فضایی طی ۳ ماه آینده انجام می‌شود

وزیر ارتباطات گفت: در کمتر از دو سال و نیم گذشته، ۱۲ ماهواره با موفقیت به فضا پرتاب شده است و دو پرتاب دیگر نیز تا پایان دولت برنامه‌ریزی شده است تا رکوردی جدید در تاریخ فضایی ایران به ثبت برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، نشست سخنگوی دولت با وزیر ارتباطات و رئیس سازمان اداری استخدامی برگزار شد.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در نشست خبری روز سه‌شنبه، 18 خرداد 1403، به تشریح دستاوردهای 1000 روزه این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت. وی در این نشست ضمن قدردانی از فرصت ارائه گزارش، عنوان کرد: به منظور اطلاع‌رسانی شفاف به مردم عزیز ایران، اقدامات انجام شده در این دوره را در قالب گزارشی تحت عنوان "1000 روز خدمت" گردآوری کرده‌ایم. همچنین خلاصه‌ای از این اقدامات در قالب کتابچه‌ای طی یکی دو هفته آینده منتشر خواهد شد.

زارع‌پور در ادامه به تشریح اهم اقدامات انجام شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، ارتقای سرعت و کیفیت اینترنت، از جمله اقدامات جدی و اساسی این وزارتخانه در 1000 روز گذشته بوده است. در این راستا، در لایه‌های مختلف شبکه‌های ارتباطی سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی صورت گرفته و عقب‌ماندگی‌های گذشته در حال جبران است.

وی در خصوص وضعیت اینترنت ثابت در کشور گفت: ایران سال‌ها در حوزه اینترنت ثابت جزو آخرین کشورهای دنیا بود. با درک این معضل، بزرگترین پروژه ارتباطی کشور تحت عنوان طرح فیبر نوری راه‌اندازی شد. علیرغم چالش‌های اولیه، با انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری‌های 600 شهر، این طرح تاکنون در 150 شهر به طور کامل اجرا شده است. در فاز نخست این طرح، فیبر نوری به نزدیکی خانه‌ها برده شده و در حال حاضر مراحل اتصال در حال انجام است. تاکنون 8 میلیون خانوار ایرانی به اینترنت فیبر نوری دسترسی پیدا کرده‌اند.

وی گفت: در ابتدای دولت سیزدهم تنها 10 سایت نسل پنجم در کشور فعال بود، اما این تعداد در حال حاضر به 2000 سایت افزایش یافته است. این سایت‌ها با ارائه سرعتی معادل 100 مگابیت بر ثانیه، نقش مهمی در ارتقای سرعت اینترنت در کشور ایفا می‌کنند.

زارع پور گفت: در لایه شبکه مادر مخابراتی کشور شاهد توسعه‌ای چشمگیر بوده‌ایم. در حوزه شبکه انتقال، ظرفیتی معادل 32 ترابیت بر ثانیه به شبکه اضافه شده که بیش از 3 برابر کل اقدامات انجام شده در 3 دهه گذشته است. ظرفیت شبکه IP کشور از 28 ترابیت بر ثانیه به 56 ترابیت بر ثانیه افزایش یافته است.

وزیر ارتباطات گفت: در ابتدای دولت سیزدهم با قطعی 430 گیگابیت بر ثانیه فیبر، اختلالات گسترده‌ای در اینترنت کشور به وجود آمد. با این حال، در دو تا سه ماه گذشته، شاهد قطعی 2.5 ترابیت بر ثانیه فیبر بوده‌ایم بدون آنکه خللی در روند دسترسی کاربران ایجاد شود. دلیل این امر، دو برابر شدن ظرفیت اینترنت کشور نسبت به نیاز آن است. این دستاورد حاصل اقدامات انجام شده در این مدت است.

وزیر ارتباطات از رشد 71 درصدی ارتباطات سیار خبر داد و گفت: ما در تلاشیم تا بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم و توسعه ارتباطات را متناسب با نیازهای آینده کشور دنبال می‌کنیم. با افتخار، زیرساختی را به دولت بعدی تحویل خواهیم داد که در سطوح مختلف، به ظرفیت آن افزوده شده است.

زارع‌پور در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر عدم احساس افزایش سرعت اینترنت توسط مردم، گفت: باید تفاوتی بین کیفیت و سرعت شبکه با محدودیت‌هایی که به دلیل تحریم یا فیلترینگ اعمال می‌شود، قائل شد. روشن شدن فیلترشکن‌ها به دلیل عدم توسعه شبکه ارتباطی کشور نیست، بلکه باعث کند شدن سرعت می‌شود.

وزیر ارتباطات از پیشرفت چشمگیر شبکه ملی اطلاعات در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این شبکه از 20 درصد به 60 درصد پیشرفت کرده و عملاً دو برابر شده است. مرکز ملی فضای مجازی نیز این آمار را تأیید کرده است.

حمایت از ظرفیت‌های داخلی و رونق اقتصاد دیجیتال

وی یکی از افتخارات این دولت را حمایت قاطع از ظرفیت‌های داخلی دانست و افزود: به همین دلیل، سهم اقتصاد دیجیتال در حال حاضر به 8 درصد رسیده که نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا می‌کند. در این راستا، شاهد افزایش بیش از 10 برابری کاربران اینترنت، رشد 15 برابری ترافیک و همچنین راه‌اندازی اتصال متقابل پیام‌رسان‌های داخلی بوده‌ایم. تمام این دستاوردها در دولت سیزدهم به وقوع پیوسته است.

تلاش برای حفظ دسترسی به اینترنت

زارع‌پور در مقایسه عملکرد دولت سیزدهم با دولت قبل، به موضوع قطعی اینترنت اشاره کرد و گفت: در آبان 98 که به دلایل امنیتی، اینترنت قطع و سرویس‌های داخلی با اختلال مواجه شدند، در سال 1401 با وجود درخواست مراجع امنیتی مبنی بر قطع اینترنت، از انجام این کار امتناع کردیم و تنها در برخی ساعات خاص روز، محدودیت‌هایی اعمال شد. این اقدام مهم، نشان‌دهنده تعهد دولت سیزدهم به حفظ دسترسی مردم به اینترنت است.

همراهی دستگاه‌ها در دولت سیزدهم، گامی به سوی دولت هوشمند

وزیر ارتباطات با اشاره به هماهنگی دستگاه‌ها در دولت سیزدهم، گفت: تعامل و همراهی مثال‌زدنی در این دولت، منجر به دستاوردهای بزرگی شده است. نمونه بارز آن، ارائه 70 درصد خدمات دولت به صورت الکترونیکی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است. این امر نشان‌دهنده عبور از دولت الکترونیکی و حرکت به سمت دولت هوشمند است. در حال حاضر، بیش از 500 خدمت دولتی بدون نیاز به حضور فیزیکی و ارائه مدارک به صورت آنلاین ارائه می‌شود.

دسترسی آسان مردم به خدمات دولت هوشمند

وزیر ارتباطات در ادامه به استقبال گسترده مردم از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد و گفت: تاکنون بیش از 48 میلیون نفر از مردم کشور از این سامانه استفاده کرده‌اند و روزانه حدود 4 میلیون نفر از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند. یکی از مزایای این سامانه، امکان تنظیم قرارداد بدون نیاز به مراجعه به دفاتر املاک و پرداخت هزینه‌های اضافی است که در سامانه خودنویس فراهم شده است.

دستاوردهای چشمگیر در حوزه فضایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تحولات چشمگیر در حوزه فضایی کشور در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در کمتر از دو سال و نیم گذشته، 12 ماهواره با موفقیت به فضا پرتاب شده است و دو پرتاب دیگر نیز تا پایان دولت برنامه‌ریزی شده است تا رکوردی جدید در تاریخ فضایی ایران به ثبت برسد.

تثبیت فناوری تزریق ماهواره به لئو

زارع‌پور با اشاره به تلاش‌ها برای تثبیت فناوری تزریق ماهواره به مدار لئو (مدار زمین در ارتفاع کم) گفت: پس از یک دهه وقفه، برنامه زیست در فضا مجدداً احیا شده و دو کپسول زیستی جدید نیز در حال ساخت است تا گامی مهم در مسیر اعزام انسان به فضا برداشته شود.

نظر شما