شناسهٔ خبر: 67270158 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

دادستان کرمانشاه خبر داد

کشف ۴۴۸۰ قبضه اسلحه در کرمانشاه

دادستان کرمانشاه گفت: ۴۴۸۲ قبضه اسلحه در سال گذشته کشف شده است و از این تعداد ۲۸۶۲ قبضه اسلحه جنگی و ۱۶۲۲ قبضه اسلحه شکاری بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، حمیدرضا کریمی در نشست خبری امروز _چهارشنبه سی‌ام خرداد_ به مناسبت هفته قوه قضائیه، از سند تحول قضائی به عنوان یکی از دستاوردهای مهم شهید رئیسی یاد کرد و اظهار کرد: ایشان پیش از حضور در دولت، به عنوان رئیس قوه قضائیه فعالیت داشتند و طی مدت فعالیت خود کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند.

وی افزود: یکی از یادگارهای ارزشمند این شهید، سند تحول قضائی است که طی پنج سال گذشته محور حرکت دستگاه قضا قرار گرفته است.

دادستان کرمانشاه به برخی شاخص‌های این سند در استان اشاره و آمار این شاخص‌ها را از اردیبهشت سال گذشته تا اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد.

وی تعداد پرونده‌های ورودی به دادسرا طی این مدت را ۴۶ هزار و ۶۶۶ پرونده اعلام و تصریح کرد: طی این مدت ۴۷ هزار و ۴۴۰ پرونده خروجی داشته‌ایم که با توجه به این آمار ۷۷۴ پرونده عملکرد مثبت داشته‌ایم.

کریمی افزود: در حوزه اجرای احکام کیفری هم ۱۹ هزار و ۸۰ پرونده ورودی و ۱۹ هزار و ۲۲۵ پرونده خروجی داشته‌ایم که این آمار هم ۱۷۵ پرونده عملکرد مثبت را نشان می‌دهد.

وی کاهش اطاله دادرسی را یکی از شاخص‌های مهم سند تحول قضائی عنوان و تصریح کرد: یکی از معضلات ما در این حوزه پرونده‌های مُسن است که به پرونده‌هایی اطلاق می‌شود که مدت زمان دادرسی آنها بیش از شش ماه به داراز کشیده باشد و سال گذشته توانستیم ۴۵۵۰ فقره از این پرونده‌ها را رسیدگی کنیم.

به گفته دادستان کرمانشاه در حال حاضر تعداد پرونده‌های مُسن استان ۱۲۵۴ فقره است.

وی به شاخص سازش در سند تحول قضائی هم اشاره و تصریح کرد: طی یکسال گذشته ۵۱۰۴ مورد سازش داشته‌ایم که یازده درصد مجموع پرونده‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.

کریمی از اتقان آرا هم به عنوان یکی از شاخص‌های مهم این سند اشاره و تصریح کرد: عملکرد دادسرا در این زمینه تأیید ۸۷ درصد قرارها بوده و ۱۳ درصد قرارها هم نقض شده است و در مجموع نسبت به میانگین کشوری عملکرد مطلوبی داریم.

کرمانشاه ۱۴۵۰ مجرم حرفه‌ای و سابقه‌دار دارد

وی از کاهش جمعیت کیفری هم به عنوان یکی از شاخص‌های مهم این سند یاد کرد و افزود: این موضوع در زمینه جرایمی اعمال می‌شود که خللی به امنیت جامعه وارد نکند و در زمینه جرایم خشن برخوردها جدی است و حتی مرخصی مجرمین جرایم خشن لغو شده است، مگر در موارد استثنایی.

دادستان کرمانشاه تعداد مجرمین سابقه دار و حرفه‌ای استان را ۱۴۵۰ نفر اعلام کرد.

به گفته وی، کرمانشاه در زمینه کاهش جمعیت کیفری رتبه نهم کشور را در سال گذشته کسب کرده است.

کریمی در ادامه به آمار زندانیان آزاده شده هم اشاره داشت و افزود: زندانیان جرایم غیرعمد که توسط ستاد دیه و خیرین آزاد شده‌اند در سال گذشته ۴۵۵ نفر و در سه ماهه امسال ۹۱ نفر بوده‌اند.

وی افزود: همچنین در سال جاری ۱۵ نفر از محل کمک‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آزاده شده‌اند.

دادستان کرمانشاه گفت: همچنین در سال گذشته ۳۲۶ نفر و در سال جاری ۳۵ نفر از طریق اخذ رضایت توسط مددکاران اجتماعی شورای حل اختلاف از زندان آزاد شده‌اند.

کشف ۴۴۸۰ قبضه اسلحه در کرمانشاه

وی در ادامه گریزی هم به کشفیات استان در حوزه جرایم مختلف داشت و از کشف ۴۴۸۲ قبضه اسلحه در سال گذشته خبر داد و افزود: از این تعداد ۲۸۶۲ قبضه اسلحه جنگی و ۱۶۲۲ قبضه اسلحه شکاری بوده است.

کریمی افزود: متأسفانه ورودی سلاح به کشور زیاد است و کشفیات بسیاری داشته‌ایم، طرح‌های قابل قبولی هم در این حوزه انجام شده، اما تا زمانی که بحث کوله‌بری ساماندهی نشده و قسمت‌هایی از مرز مسدود نشود نمی‌توانیم مقابله مؤثری در این حوزه داشته باشیم.

وی گفت: اقداماتی در این حوزه در دست انجام است که امیدواریم امسال به نتایج خوبی برسیم.

دادستان کرمانشاه افزود: کشفیات انواع مواد مخدر هم طی این مدت ۳۳۰۲ کیلوگرم بوده و در سال جاری تاکنون بیش از ۱۱۵۰ کیلوگرم کشف شده است.

وی در بحث پایانی خود در خصوص بازدارندگی قوانین گفت: در برخی جرایم قوانین آنطور که باید بازدارندگی لازم را نداشته که به مرور در حال اصلاح است. به طور مثال در حوزه سرقت از سال ۱۳۹۹ به عنوان جرایم قابل گذشت مطرح شد، مگر مواردی که شاکی خصوصی داشته باشد، اما در یک ماه گذشته این قانون اصلاح شد و در حال حاضر به پرونده‌های سرقت زیر ۲۰ میلیون تومان هم حتی اگر شاکی خصوصی نداشته باشند، رسیدگی می‌شود

نظر شما