شناسهٔ خبر: 67269912 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

متخصص طب ایرانی: تندرستی مردان، ارتقای سلامت جامعه را در پی دارد

توجه به تندرستی مردان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، استحکام و ارتقای سلامت نیروی مولد جامعه و بهبود کیفیت زندگی خانواده‌ها را در پی خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

متخصص طب ایرانی: تندرستی مردان، ارتقای سلامت جامعه را در پی دارد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: تحقق شعار این هفته که امسال مردان سالم، ایران قدرتمند و جوان تعیین شده است، نیازمند ارتقای سواد سلامت مردان و توجه بیشتر به مفاهیم و اصول ششگانه حفظ سلامت و انجام خودمراقبتی است.

دکتر سیدجمال میرموسوی روز چهارشنبه به مناسبت هفته ملی سلامت مردان افزود: تحقق شعار این هفته که امسال مردان سالم، ایران قدرتمند و جوان تعیین شده است، نیازمند ارتقای سواد سلامت مردان و توجه بیشتر به مفاهیم و اصول ششگانه حفظ سلامت و انجام خودمراقبتی است.

وی گفت: بر اساس مبانی طب ایرانی، تامّل و تدبّر در آنچه می خوریم و می نوشیم، نقش مهمی در حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها دارد و رعایت الگوی غذایی سالم و مناسب، به میزان قابل‌توجهی هم به پیشگیری از بیماری‌ها و هم بهبود آن کمک می کند.

دکتر موسوی افزود: شیوه زندگی سالم مردان و ﻣﺸﺎرکت آنان در ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺑﺎروری، گام مهمی در رسیدن به باروری سالم است. ﻧﻘﺶ ﺣﻤﺎﯾﺖ کننده و ﻧﯿﺰ ﻣﺸﺎرکت‌ﺟﻮﯾﺎﻧﻪ ﻣﺮدان در ﺳﻼﻣﺖ ﺑﺎروری و اﺑﻌﺎد آن ﺳﺒﺐ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ که ﻣﺴﻮوﻟﯿﺖ ﻓﺮزﻧﺪآوری و ﻓﺮزﻧﺪپروری ﺑﯿﻦ زوجین ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﻮد.

متخصص طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: داشتن فعالیت بدنی کافی و انجام حرکات ورزشی یا پیاده‌روی سریع روزانه ۳۰ تا ۴۵ دقیقه می‌تواند قدرت باروری مردان را تقویت کند، البته انجام ورزش‌های بسیار سنگین و شدید و استفاده از هورمون‌ها، مکمل‌ها و داروهای غیرمجاز ممکن است اختلال در باروری فرد را به دنبال داشته باشد.

دکتر میرموسوی ادامه داد: می توان گفت که فعالیت بدنی ناکافی و چاقی از دلایل مهم تمام بیماری های غیرواگیر است و هیچ چیز به اندازه یک برنامه غذایی کامل و ورزش، به تقویت سیستم دفاعی کمک نمی کند، داشتن خواب مناسب بین هفت تا هشت ساعت و به موقع خوابیدن نیز احتمال ناباروری در مردان را کاهش می‌ دهد.

مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در ادامه از شاد بودن و مدیریت استرس و غم به عنوان عوامل بهبود باروری در مردان یاد و گفت: اگر بخواهیم به برخی غذاها که می تواند در تقویت قدرت باروری مردان نقش ایفا کند اشاره کنیم، می توان از نخودچی، انجیر، مویز، مربای هویج، مربای شقاقل، مربای بالنگ، شیربرنج، حریره بادام و حریره نارگیل نام برد.

دکتر موسوی افزود: در طب ایرانی شناخت مزاج هر فرد، برای بهبود وضعیت سلامت او اهمیت ویژه ای دارد و مردان گرم مزاج برای حفظ سلامت و تقویت باروری باید از مصرف ادویه‌ گرم پرهیز کرده و در عوض مصرف مرغ و ماهی کبابی، ماست و دوغ، سوپ جو، گندم، کاهو، کدو، اسفناج، زرشک، آب انار شیرین و سکنجبین را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

وی افزود: مردان دارای مزاج سرد بهتر است از ترشی‌ و سرکه استفاده کمتری کرده و از زرده تخم‌مرغ، نخود، زعفران، دارچین، پیاز، گوشت گوسفند، مرغ و کبک در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده کنند و مصرف غذاهایی چون نخودآب، خوراک لوبیا، کوکوی نخود و شویدپلو به آنان توصیه می‌شود.

این متخصص طب ایرانی گفت: در کنار توجه به ابعاد مختلف دخیل در سلامت جسمی، نباید از نقش ابعاد دیگر سلامت همچون سلامت روانی، اجتماعی و معنوی غافل شد چرا که آثار و ثمرات زندگی ساز سلامت روح و نفس در زندگی امری غیرقابل انکار است.

در تقویم ایران ۲۴ تا ۳۰ خرداد به عنوان هفته سلامت مردان نامگذاری شده است که شعار امسال این هفته "مردان سالم، ایران قدرتمند و جوان" انتخاب شده است.

نظر شما