شناسهٔ خبر: 64193157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در کنار طب رایج

طب سوزنی، مفید برای افراد مبتلا به دیابت

طب سوزنی می‌تواند در کنار طب رایج، برای افراد مبتلا به دیابت مفید باشد.

صاحب‌خبر -
طب سوزنی، مفید برای افراد مبتلا به دیابت
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: چند یافته کلیدی از مطالعات جدید، حاکی از آن است که طب سوزنی می‌تواند در بهبود کنترل قندخون، کاهش علائم نوروپاتی، بهبود حساسیت به انسولین و کاهش التهاب موثر باشد.
 
دکتر هدی عزیزی افزود: مورد اول بهبود کنترل قند خون بیماران دیابتی با استفاده از طب سوزنی که یک متاآنالیز حاصل از ۲۹ کارآزمایی بالینی تصادفی یا کنترل شده بود، نشان داده که طب سوزنی با بهبود قابل توجهی در سطح گلوکز خون ناشتا و سطح هموگلوبین گلیوکولیزه یعنی هموگلوبین A۱C در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، مرتبط است.
 
وی با بیان اینکه طب سوزنی فقط یک درمان مکمل در کنار درمان دارویی است که متخصصین غدد تجویز می‌کنند، تصریح کرد: در خصوص کاهش علائم نوروپاتی که یک بررسی سیستماتیک از ۲۰ کارآزمایی تصادفی کنترل شده است، نتایج نشان داد که طب سوزنی در کاهش درد نوروپائی و بهبود سرعت هدایت عصبی در افراد مبتلا به نوروپائی دیابتی موثر است.
 
عضو هیئت علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده نشان داده است که طب سوزنی با بهبود قابل توجه‌ای در حساسیت به انسولین و جذب گلوکز در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، مرتبط است.
 
دکتر عزیزی به یکی دیگر از نقش‌های طب سوزنی اشاره کرد و افزود: یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده، نشان داده است که طب سوزنی با کاهش قابل توجهی در نشانگر‌های التهابی مثل CRP و اینترلوکین ۶ در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، مرتبط است.
 
وی ادامه داد: با وجود اینکه این یافته‌ها امیدوار کننده هستند، تحقیقات بیشتری برای درک کامل مزایا و منافع طب سوزنی برای دیابت، موردنیاز است و باید توجه داشت طب سوزنی نه به عنوان جایگزین بلکه باید به عنوان درمان مکمل در افراد دیابتی استفاده شود.

نظر شما