شناسهٔ خبر: 67269414 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: عطنانیوز | لینک خبر

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور مطرح شد:

در چشم انداز سال ۱۴۰۷، از ۳۰۷ هزار نفر جذب دانشجو، ۸۰ هزار نفرخارجی خواهند بود

صاحب‌خبر -

عطنا- چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور با همت سازمان امور دانشجویان و به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی برگزارشد.

دراین نشست که در روزچهارشنبه۲۳ خرداد۱۴۰۳ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، دکترعبدالله معتمدی؛ رئیس دانشگاه، دکتر هاشم داداش پور؛ رئیس سازمان امور دانشجویان، دکتر کیانوش سوزنچی؛ سرپرست اداره کل امور دانشجویان بین‌الملل، دکتر جعفر رزاقی و دکتر آزاده میرزایی؛ ریئس آزمای دانشگاه علامه طباطبایی حضور داشتند و با جمعی از استادان دانشگاه‌ و سرپرستان مراکز آزفا از سراسر کشور، به بحث و گفتگو پیرامون  مشکلات موجود و ارائه راهکار مناسب برای گسترش زبان فارسی در دنیا و بررسی چالش ها و معضلات این حوزه پرداختند.

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:درآغاز این رویداد، دکترهاشم داداش پور، بامحوریت موضوع در رابطه با جذب دانشجو دراین حوزه گفت :" براساس چشم انداز سال ۱۴۰۷ و جذب ۸۰ هزار دانشجوی غیرایرانی در این سال، ما باید در تلاش برای گسترش مراکز آموزش زبان فارسی در کشور باشیم، چراکه در حال حاضر این مراکز تنها قابلیت جذب ۲۰۰۰ نفر دانشجو را دارند".

دکترداداش‌پور درادامه افزود: " در جهان کنونی ما دارای دو مرز هستیم؛ مرز جفرافیایی و مرز فرهنگی. همانطور که مستحضرید مرز فرهنگی بسیار گسترده‌تر از مرز جفرافیایی کشور‌ها می‌باشد و ما باید در تلاش گسترش زبان فارسی در مرز‌های فرهنگی جهان باشیم".

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: " براساس قانونی که توسط رئیس جمهورابلاغ شده است، باید زیرساخت‌ها برای تدریس به زبان دوم در دانشگاه‌ها مهیا شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که الزامی در این ابلاغیه وجود ندارد ولی اگر دانشگاه‌ها توان تدریس به زبان دوم را دارند، اقدامات لازم برای برگزاری برخی از کلاس‌ها به زبان دوم را پیگیری کنند".

وی افزود:" آموزش زبان به صورت مجازی در این حوزه قرار نیست جای آموزش حضوری را بگیرد و همچنین سیاستی تغییر نمی‌کند، بلکه تنها در جهت تقویت و رشد این حوزه از زمان پذیرش دانشجو، آموزش زبان فارسی بصورت مجازی و در حد ابتدایی تا زمان ورود دانشجو به دانشگاه انجام می گیرد".

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:

او با اشاره به این موضوع که باید برای دانشجویان دکتری زبان فارسی ایجاد فرصت شود، گفت:" فرصت مطالعاتی برای دانشجویان رشته زبان وادبیات فارسی فراهم خواهد شد تا این دانشجویان درمحیط خارج از کشور به دیگران زبان فارسی آموزش دهند. ما می توانیم با استفاده از این دانشجویان، تعداد بسیاری دانشجوی بین الملل جذب نماییم و دانشگاه‌ها در این راستا باید طرح های عملیاتی را پیش گیرند و با توجه به مراکزی که دراین فعالییت ها و آموزش های آغاز شده موفقییت داشته و کسب تجربه کرده‌اند، با استفاده از تجربیات آن‌ها این طرح را با موفقیت در دانشگاه خود پیاده‌سازی کنند".

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد: "در فروردین ماه امسال، هزینه قابل توجهی تحت عنوان جذب دانشجوی غیرایرانی، با عناوین تجهیزمراکز آموزشی، تولید محتوای چند زبانه، آموزش چندرسانه‌ای و تولید محتوای نرم‌افزاری صورت گرفت".

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:در ادامه، دکترسید اسماعیل قاسمی از دانشگاه لرستان نیز به این موضوع اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین معضلات این حوزه، نبود هماهنگی سرمایه گذاری در مراکز آموزشی دانشگاهی آزفاست که باید طی یک همفکری به استانداردی دراین زمینه برسیم.

درادامه، میز گرد اول این گردهمایی با موضوع «قطب بندی مراکز آزفا» آغاز شد.

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:دکترکیانوش سوزنچی؛ سرپرست اداره کل اموردانشجویان بین‌المللی سازمان امور دانشجویان، در راستای قطب بندی این مراکز گفت که مراکز آزفا تنها مراکز آموزشی نیستند، بلکه بُعد پژوهشی آن نیزمورد بحث است که به ارتقاء این مراکز کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: "قطب بندی تنها بصورت کلی انجام نمی‌شود بلکه ما در بخش تولید محتوا و همچنین در بحث زیر‌ساخت‌ها قطب بندی داریم که یک کار عملیاتی است و در این راستا دانشگاه‌ها می‌توانند با یکدیگر همکاری‌های لازم را داشته باشند".

در این گردهمایی از مراکز آلفا دعوت بعمل آمد تا در نمایشگاه زبان‌های خارجی که در مهر‌ماه برگزار می‌شود غرفه داشته باشند و به منظور روند بهبود این حوزه به تبلیغات بپردازند.

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:دکترشهلا شریفی از مرکز آزفای دانشگاه فردوسی مشهد نیز ضمن تاکید براین که بهتر است قطب‌بندی را به رتبه‌بندی تغییرداد، خاطر نشان کرد: " قرار بر این محوریت بود تا به آموزش زبان فارسی درکشور خود بسنده نشود و تنوع فرهنگی صورت گیرد، اما متاسفانه این مسئله به فراموشی سپرده شده واین اتفاق، امری قابل‌قبول نیست. آموزش زبان فارسی باید از مرز‌های جغرافیایی ما فراتر رود و این آموزش، تنها منحصر به دانشجویان نیست، درحالی که محور بحث ما از شروع جلسه، دانشجویان در ایران بوده است".

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:دکترسیداحمدرضا افسری؛ رئیس پردیس بین‌الملل و رئیس مرکز آزفای دانشگاه کاشان نیز در راستای سایر نظرات به این موضوع اشاره کرد که در آیین نامه مطرح شده، تکالیفی برای آزفا تعریف شده است که از توان و وظایف این مرکز خارج است و این موضوع را یکی از معضلات این مراکز برشمرد. وی درادامه خاطر نشان کرد: " در هر صورت به علت واضح نبودن پروتکل‌های واحد و یکسان در این حوزه، با قطب بندی موافق نیستم".

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:دکترمهری اکبری از بخش بین‌الملل دانشگاه خوارزمی نیز درنقض صحبت‌های دکترافسری گفت: "آنچه در قطب‌بندی باید مورد توجه قرار گیرد این است که قطب‌بندی به حالت سلبی کشیده نشود و ما به این موضوع بعنوان یک فرصت نگاه کنیم". 

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:دکترمهین‌نازمیردهقان؛ رئیس مرکز آزفای دانشگاه شهید بهشتی نیزارتقاء و رشد دوره‌های آموزشی ویژه مدرسین درحوزه تولید محتوا را نوید داد.

در چهارمین دوره گردهمایی مراکز آزفا سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی مطرح شد:به دنبال موضوع این گردهمایی، دکترمحمد‌جواد حجاری از دانشگاه رازی کرمانشاه نیز گفت که بازنگری در قطب‌بندی مراکز، باید با توجه به عملکرد سالانه صورت گیرد.

در این گردهمایی، رئیسان مرکز آزفای سراسر کشور، پس ازآن‌که مسائل و معضلات مورد توجه درحوزه آموزش زبان فارسی به دانشجویان غیر ایرانی را بازگو نموده و به گفتگو دراین حوزه پرداختند، نوید آینده‌ای روشن را نیز با گسترش آموزش زبان فارسی وایجاد امکانات و توانایی‌های لازم درمرز‌های فرهنگی دادند.

نویسنده خبر:یاسمن امیریان
عکاس خبری:عطیه انصاری

عطنا را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید:

روبیکا                         روبینو

بله             ایتا

نظر شما