شناسهٔ خبر: 67268822 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکنون مورد ابتلا به تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: تاکنون مورد ابتلا به تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

دکتر مریم کوشکی اظهار داشت: تب دِنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌های مهاجم آئدس به انسان منتقل میشود.
وی با بیان اینکه تاکنون موردی از پشه مهاجم آئدس و در نتیجه موارد ابتلا به بیماری تب دنگی در لرستان مشاهده نشده است، افزود: موارد شناسایی شده این بیماری عمدتا در استان‌های فارس، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، شناسایی شده اند.
 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه این ویروس میتواند در تمام گروه‌های سنی سبب بروز بیماری تب دانگی شود، عنوان کرد: تب دانگی علائمی شبیه به آنفولانزا ایجاد میکند و دوره کمون آن به طور میانگین ۷ روز پس از گزش پشه است که میتواند سبب بروز علائمی شامل تب، سردرد‌های شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، درد پشت چشم، بثورات پوستی شود.
 
دکتر کوشکی بیان کرد: مکان‌های مناسب برای تخم گذاری و رشد پشه‌های آئدس ظروف زیرگلدان، قوطی‌های کنسرو و ظروف یکبار مصرف رها شده، سطل و یا سینی زیر کولر و هر گونه ظروف و مکان‌هایی که آب در آن جمع شود هستند.
وی ادامه داد: همچنین تایر‌های لاستیکی ماشین از مهم‌ترین مکان‌های مستعد برای تخم ریزی پشه آئدس هستند.

معاون بهداشت دانشگاه خاطرنشان کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید خود را از گزش پشه آئدس محافظت کنند و در این راستا از لباس‌های آستین‌بلند، شلوار بلند، پشه بند و پماد و یا اسپری‌های دافع حشرات استفاده کنند.

دکتر کوشکی اضافه کرد: همچنین لازم است، محیط خانه تمیز نگه داشته شود و آب‌های راکد در خانه از بین بروند، نصب توری بر روی درب و پنجره‌ها و هواکش ساختمان ها، جمع آوری زباله ها، تمیز نگه داشتن سینک ظرفشویی و... در این راستا موثر خواهد بود.

وی در ادامه با تاکید بر خودداری از سفر به مناطق آلوده، گفت: در صورت مشاهده علائم بیماری هنگام مراجعه به پزشک و یا پایگاه‌های سلامت، لازم است پزشک معالجه کننده و مراقبین سلامت از سابقه سفر شخص مراجعه کننده مطلع شوند.
دکتر کوشکی یادآور شد: در حال حاضر برنامه چک حشره شناسی آئدس توسط کارشناسان مبارزه با بیماری‌های استان در حال انجام می‌باشد و خوشبختانه تاکنون موردی از پشه مهاجم و در نتیجه موارد ابتلا به بیماری در این استان مشاهده نشده است.

نظر شما