شناسهٔ خبر: 67268238 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

۲ سیگنال بازار پول به نفع بازار سرمایه

آغاز ورود نرخ اخزا به زیر ۳۰ درصد و اعمال سیاست انبساطی در بازار بین بانکی امروز با واکنش مثبت فعالان بورس مواجه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، ۲ سیگنال پولی مهم، امروز با واکنش‌های مثبت و گسترده در محافل بازار سرمایه روبه‌رو شد. روز چهارشنبه، همزمان با ریزش نرخ بازده انتظاری برخی اوراق بدون ریسک به زیر ۳۰ درصد، بانک مرکزی هم با انتشار گزارشی نشان داد در بازار بین بانکی عملا سیاستی انبساطی را در پیش گرفته است.

بر اساس این گزارش، امروز برای نخستین بار، در هفته‌های اخیر نرخ برخی اوراق اخزا در فرابورس به زیر ۳۰ درصد کاهش یافت. در نتیجه سیاست‌های سازمان بورس، نرخ بازده انتظاری اوراق درآمد ثابت در روزهای اخیر کاهش معناداری داشته، به طوری که نرخ بازده انتظاری اوراق اخزا در هفته‌های اخیر، تا ۵ واحد درصد کاهش یافته است. میانگین نرخ بازده انتظاری اخزا در اول خرداد امسال به اوج خود، یعنی ۳۶ درصد رسیده بود.

اسناد خزانه از شناخته‌شده‌ترین ابزارهای بازار پول و نرخ سود آن یکی از نشانگرهای مهم در اقتصاد ایران است. سازمان بورس در هفته های اخیر اقداماتی را برای کنترل نرخ اوراق اسناد خزانه (اخزا) انجام داده که این موضوع به کاهش عرضه چشمگیر اسناد خزانه و تعدیل انتظار فعالان بازار از عرضه گسترده آن و هم چنین معامله اوراق اسناد خزانه با نرخ‌های متعادل تر و در نهایت افزایش تقاضا برای این نوع اوراق در صندوق‌ها شده است.

سیاست انبساطی در بازار بین بانکی

این گزارش می‌افزاید؛ همزمان با این رویداد، بانک مرکزی هم در چارچوب اجرای عملیات بازار باز، اعلام کرد: در بازار بین بانکی، به تزریق ۱۹ همت به بازار پولی اقدام کرده است. امروز در محافل کارشناسی بازار سرمایه، از این آمار به تغییر جهت سیاستگذار پولی، به سمت اعمال سیاست های انبساطی، تعبیر شد. بازار بین بانکی، بخشی از بازار پول و محل عرضه و تقاضای وجوه اضافه بانک‌ها برای یکدیگر است. در این بازار ابزار توافق نامه بازخرید (ریپو) از اهمیت بالایی برخوردار است.

در عین حال، بانک مرکزی این هفته با تزریق ۱۹ همت پول از طریق قراردادهای بازخرید بزرگترین تزریق پول در عملیات بازار باز سال جاری را رقم زد که یک رکورد برای سال ۱۴۰۳ به حساب می‌آید. به باور فعالان بازار سرمایه، اتفاق رخ داده نشان می دهد؛ بانک مرکزی سیاست انقباضی را کنار گذاشته و با افزایش سررسید ریپو تلاش دارد تا فشار بر بازار بین بانکی را، بدون افزایش بیشتر عرضه منابع، کاهش دهد.

از سوی دیگر، نکته بسیار مهم در عملیات بازار باز این هفته، باز کردن ریپو ۸۵ روزه برای اولین بار از زمان شکل گیری این بازار بود. به باور برخی فعالان بازار سرمایه، ریپوی ۸۵ روزه از خود تزریق پول خبر مهمتری برای بازارهای مالی است.

برخی کارشناسان می‌گویند؛ ریپوی مدت دار، دست بانک ها را باز می گذارد تا بتوانند با خیال راحت تر به خرید اوراق، اعطای تسهیلات یا پرداخت وام بین بانکی اقدام کنند.

۲ سیگنال بازار پول به نفع بازار سرمایه

۲ سیگنال بازار پول به نفع بازار سرمایه

نظر شما