شناسهٔ خبر: 67267980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

باید مردم را از زندگی زیر سقف‌های لرزان آگاه کنیم

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: مردم باید آگاه شوند زندگی زیر سقف‌های لرزان چه خطراتی برای آن‌ها به همراه دارد و هدف ما این است که حادثه تلخ زلزله بم مجدد تکرار نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، «محمد آئینی» در مراسم تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها افزود: همکاری اعضای شوراهای شهر با توجه به وظایف قانونی که برای شهرداری‌ها در این حوزه دیده شده است، می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعضای شوراهای شهر در ترویج، هدایت و حمایت از شتاب بخشی به بافت‌های فرسوده نقش کلیدی دارند، تاکید کرد: با توجه به تاثیرگذاری اعضای شورای اسلامی شهرها از آنان در خواست کردیم در رزمایش گروه‌های جهادی که تا مهرماه به صورت ماهانه در سراسر کشور برگزار می‌شود، هدایت و راهبری یکی از محلات را بر عهده بگیرند و با توجه به اعتمادی که مردم به اعضای شوراهای شهر دارند، این امر کارآیی رزمایش گروه‌های جهادی را به شکل چند برابری ارتقا می‌دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه به عنوان نماینده دولت در حوزه بازآفرینی شهری دست استمداد و یاری به سوی اعضای شورای اسلامی شهرها دراز کرده‌ایم، گفت: از اعضای شورای اسلامی شهرها خواسته‌ایم تا به عنوان سفیران بازآفرینی شهری، در رزمایش گروه‌های مردمی و جهادی که با هدف آگاه‌سازی ساکنان بافت‌های ناکارآمد در جریان است، ما را یاری کنند.

به گفته آئینی، موضوع این تفاهم‌نامه همکاری در خصوص محرومیت‌زدایی و زدودن چهره فقر از محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری کشور، توانمندسازی خانواده‌ها و تسهیل در امر نوسازی مسکن در محلات مزبور در جهت ارتقای سطح آگاهی‌های ساکنان این محلات از طریق بهره‌گیری از توان و ظرفیت طرفین است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک همه مردم ساکن محلات بازآفرینی شهری از حقوق خودشان هم در حوزه نوسازی و هم ساماندهی آگاه شوند و با مردمی‌سازی واقعی شاهد جهش جدی در این زمینه باشیم.

نیاز به ابتکارات محلی در حوزه نوسازی مسکن

آئینی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره نوسازی مسکن، گفت: مطابق گفته ایشان که فرمودند «شاید مصلحت نیست دولت مداخله مستقیم کند، اما سرمایه‌گذاران را به صور مختلف تشویق کنید که خانه‌های چهار طبقه و پنج طبقه مستحکم بسازند که هم دسترسی داشته باشند و هم متناسب با روحیات و فرهنگ ایرانی باشند»، به دنبال تشویق سرمایه گذاران برای حضور در بافت‌های فرسوده هستیم.

وی افزود: ایشان همچنین تاکید داشتند کار با ابتکار عمل انجام شود و امیدوارم با همکاری اعضای شورای اسلامی شهرها، شاهد ابتکارات محلی در این حوزه باشیم، تاکنون بیش از ۲۹۴ شهر بسته تشویقی بومی مختص خود را تهیه و تصویب کرده‌اند و اعضای شورای اسلامی شهرها نقش مهمی در تهیه این بسته‌های تشویقی داشته‌اند؛ امیدواریم با حضور پر رنگ آن‌ها نوسازی بافت‌های فرسوده شتاب بیشتری بگیرد.

ایمن‌سازی ساختمان‌ها در بافت‌های ناکارآمد با اجرای تفاهم‌نامه

در ادامه جلسه «شهرام دبیری» رئیس شورای عالی استان‌ها نیز با اشاره به این که این تفاهم‌نامه در جهت هماهنگی و انسجام بیشتر برای احیای بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی سراسر کشور با شرکت بازآفرینی شهری ایران به امضا رسید، عنوان‌کرد: بر مبنای این تفاهم‌نامه از همه ظرفیت‌های دولت، وزارت راه و شهرسازی، اعضای شورای اسلامی شهرها، شهرداری‌ها، مردم و سرمایه گذاران استفاده خواهد شد تا در مدت زمان کوتاه اقدام‌های موثری برای احیای بافت‌های فرسوده انجام شود.

وی ادامه‌داد: بسیاری از وظایف شوراها با این موضوع مرتبط است و طبق قانون چندین وظیفه برای شوراها در حوزه بازآفرینی شهری تعریف شده است که همکاری با مسئولان اجرایی، نهادها و سازمان‌های مرتبط در زمینه موضوعات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و عمرانی، برنامه‌ریزی درباره مشارکت مردم در انجام اقدامات اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی، تشویق مردم به توسعه مراکز گردشگری، فرهنگی و ورزشی و مهم‌تر از همه وضع قوانین، مقررات و سیاست‌های تشویقی نوسازی در بافت‌های ناکارآمد و جلب مشارکت مردم و سرمایه گذاران از جمله این وظایف به شمار می‌رود. معتقدم این هماهنگی و تعامل منجر به ایمن‌سازی ساختمان‌ها در بافت‌های ناکارآمد خواهد شد.

رییس شورای عالی استان‌ها با بیان این که نوسازی بافت‌های فرسوده بدون مشارکت مردم و بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه ما تشویق مردم و سرمایه گذاران برای ورود به نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده است و در گام اول اعضای شورای اسلامی شهرها باید در زمینه بسته‎های تشویقی موجود آموزش ببینند تا بتوانند در راستای آگاه‌سازی مردم فعالیت‌های خود را ادامه دهند.

گفتنی است؛ همکاری‌های لازم در جهت تقویت نقش تسهیلگری و ظرفیت‌سازی در شوراهای اسلامی سراسر کشور به عنوان یک نهاد مردمی در محلات هدف بازآفرینی شهری، همکاری‌های لازم جهت برگزاری گردهمایی‌ها و همایش‌های علمی پژوهشی، آموزشی و ترویجی مشترک جهت ارایه تجربیات در زمینه بازآفرینی شهری محلات هدف، همکاری‌های لازم جهت اصلاح قوانین و لوایح موجود مرتبط با امر بازآفرینی شهری پایدار و استفاده از ظرفیت‌های طرفین در جهت تدوین سیاست‌ها و قوانین فرادست مربوطه از جمله زمینه‌های همکاری مشترک در این تفاهم‌نامه به شمار می‌رود.

نظر شما