شناسهٔ خبر: 67288624 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

بازارگرمی برای یک وعده محقق‌نشده

فهرست‌شدن این کوین در ۲۸ خردادماه در بازار پیش از عرضه صرافی ارز دیجیتال کوکوین (KuCoin) امیدهای طرفداران همستر کامبت را پررنگ‌تر از گذشته کرده است. قیمتی که این صرافی در بازار پیش از عرضه برای همستر کامبت با حروف اختصاری HMSTR اعلام کرده، ۰۰۰۱/۰ دلار است؛ یعنی به‌ازای هر میلیون، ۱۰۰ دلار.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

کمتر کسی را می‌بینید که نسبت به بازی تلگرامی پرسرو‌صدای همستر کامبت موضعی نداشته باشد. عده‌ای آن را هدر دادن زمان و انرژی می‌دانند و معتقدند رؤیای تبدیل شدن سکه‌های مجازی به پول واقعی تا ابد یک رؤیا باقی می‌ماند و در مقابل برخی دیگر با علاقه این بازی را دنبال می‌کنند و می‌گویند از کجا معلوم همان اتفاقی که برای نات‌کوین رخ داد، برای همستر پیش نیاید؟

درواقع چیزی که باعث می‌شود افراد به همستر کامبت به‌عنوان یک بازی تلگرامی روی خوش نشان دهند، سابقه فهرست‌شدن نات‌کوین در صرافی‌ها و تبدیل شدن سکه‌های مجازی آن بازی به پول است. هرچند همستر نسبت به نات‌کوین بازی پیچیده‌تری به حساب می‌آید، اما شباهت‌های این دو پروژه، مثل قرار گرفتن آن روی شبکه بلاکچین TON و پیروی از روش Play to earn کسانی را که درگیر این بازی هستند، به آینده آن امیدوار کرده است.

فهرست‌شدن این کوین در ۲۸ خردادماه در بازار پیش از عرضه صرافی ارز دیجیتال کوکوین (KuCoin) امید‌های طرفداران همستر کامبت را پررنگ‌تر از گذشته کرده است. قیمتی که این صرافی در بازار پیش از عرضه برای همستر کامبت با حروف اختصاری HMSTR اعلام کرده، ۰۰۰۱/۰ دلار است؛ یعنی به‌ازای هر میلیون، ۱۰۰ دلار.

پیش از کوکوین نیز صرافی ارز دیجیتال Gate.io، HMSTR را در بازار پیش از عرضه خود فهرست کرده بود که قیمت این کوین در این بازار متغیر بود و به ۰۳/۰ دلار نیز رسید.

برآورد تعداد دقیق کاربرانی که درگیر این بازی تلگرامی هستند، کار ساده‌ای نیست. اما برخی با بررسی داده‌های موجود، تعداد این بازیکنان را بیش از ۱۰۰ میلیون نفر برآورد کرده‌اند. بعضی دیگر نیز تخمین‌شان از تعداد بازیکنان حدود ۶۰ میلیون نفر است. علت تفاوت فاحش این اعداد، تعدد حساب‌های جعلی است که توسط بازیکنان واقعی ایجاد نشده‌اند.

در این بازی ساده، تنها tap کردن روی تلفن همراه، عامل به دست آوردن سکه‌های بیشتر نیست. درواقع روش‌های مختلفی برای کسب سکه وجود دارد که از زدن روی صفحه گوشی کارایی بیشتری دارند و به نظر می‌رسد طراحان این بازی، با ارائه این روش‌ها تلاش کرده‌اند کاربران را بیشتر با این بازی درگیر نگه دارند. پروفیت در ساعت که با خرید کارت‌های مختلف افزایش می‌یابد، یکی از این روش‌هاست.

برای از دست نرفتن سکه‌های حاصل از این امکان، بازیکنان باید هر سه ساعت یک‌بار به بازی خود سر بزنند و آن سکه‌ها را دریافت کنند. برخی حدس می‌زنند رقم پروفیت ساعتی هر کاربر حتی در درآمدزایی نهایی این بازی نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت. به‌علاوه به‌صورت روزانه کد مورس‌هایی اعلام می‌شود که با وارد کردن آنها، یک‌میلیون سکه به کاربر تعلق می‌گیرد. مضاف بر این‌ها هر روز سه‌کارت نیز اعلام می‌شوند که در صورت دریافت این کارت‌ها پنج‌میلیون سکه به بازیکنان داده می‌شود.

چیزی که در مورد نات‌کوین باعث جلب اعتماد عمومی شد، فهرست‌شدن این کوین در صرافی ارز دیجیتال بایننس بود. این صرافی از نظر حجم معاملات روزانه، بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال جهان به‌حساب می‌آید. CoinMarketCap در تاریخ ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ این صرافی را با حجم معاملات ۲۴ ساعته ۱۷/۴ میلیارد دلار در رتبه یک قرار می‌دهد. با این تفاسیر، خوب است نگاهی به دو صرافی‌ای که HMSTR را در بازار پیش از عرضه خود فهرست کرده‌اند، داشته باشیم.

صرافی ارز دیجیتال Gate.io در حال حاضر از نظر حجم معاملات روزانه در میان ۲۰ صرافی برتر ارز دیجیتال قرار می‌گیرد. این صرافی که در سال ۲۰۱۳ کار خود را آغاز کرده و دفتر مرکزی آن در پکن – چین - قرار دارد، تاکنون درگیر هیچ دعوای حقوقی عمده‌ای نبوده است.

هرچند صاحبان این صرافی ادعا می‌کنند فعالیت‌هایشان با قوانین ضدپول‌شویی (AML) و قوانین مربوط به شناخت مشتری (KYC) مطابقت دارد، اما به‌دلیل آنکه مجوز فعالیت دریافت نکرده است، از ارائه خدمات به کاربران ایالات‌متحده، کانادا و ژاپن منع شده و در این سه کشور فعالیتی ندارد.

کوکوین نیز با وجود آنکه از حیث رتبه‌بندی حجم معاملات روزانه وضعیتی بهتر از Gate.io دارد و از این منظر در میان ۱۰ صرافی برتر ارز دیجیتال قرار می‌گیرد، اما مانند Gate.io مجوز فعالیت در هیچ کشور خاصی را ندارد. این صرافی نیز ادعایی مشابه با Gate.io را مطرح می‌کند و می‌گوید، فعالیت‌هایش با AML و KYC مطابق است، اما به‌دلیل اخذ نکردن مجوز‌های لازم، امکان فعالیت در ایالات‌متحده را ندارد. دفتر مرکزی این صرافی که در سال ۲۰۱۷ تأسیس شده، در سیشل (مجمع‌الجزایری در اقیانوس هند) قرار دارد و مانند Gate.io تابه‌حال درگیر دعوای حقوقی عمده‌ای نبوده است.

فهرست‌شدن توکن‌ها در بازار پیش از عرضه (IEO)، متفاوت از فهرست‌شدن آن‌ها در صرافی‌هاست. این کار معمولاً برای جمع‌آوری سرمایه از طریق فروش توکن به سرمایه‌گذاران جدید است. این اتفاق از طریق همکاری صرافی ارز دیجیتال با صاحبان پروژه صورت می‌گیرد. صرافی لیست سفیدی از سرمایه‌گذاران مجاز به خرید ایجاد می‌کند، سپس سرمایه‌گذاران وجوه خود را به صرافی واریز می‌کنند و درنهایت در تاریخ و زمان تعیین‌شده به قیمت از پیش مشخص‌شده، توکن‌ها به سرمایه‌گذاران لیست سفید فروخته می‌شوند.

پس از اتمام IEO، توکن‌ها در صرافی فهرست می‌شوند و برای معاملات عمومی در دسترس قرار می‌گیرند. IEO‌ها در غالب موارد برای سرمایه‌گذاران جدید طراحی می‌شوند و دارندگان آن نمی‌توانند توکن‌های خود را بفروشند. با این حال استثنا نیز وجود دارد و گاهی برخی IEO‌ها مرحله‌ای برای معاملات آزاد دارند که دارندگان فعلی توکن نیز امکان فروش پیدا می‌کنند.

بررسی شرایط پیش از عرضه در صرافی Gate.io نشان می‌دهد جایی برای فروش دارایی‌های کسانی که در حال حاضر HMSTR را دارند، وجود ندارد و این کار تنها برای جذب سرمایه‌گذاران جدید است. صرافی کوکوین هنوز اطلاعات رسمی شرایط پیش از عرضه HMSTR را اعلام نکرده، اما به نظر نمی‌رسد IEO در این صرافی هم راهی برای فروش HMSTR برای دارندگان فعلی آن داشته باشد و کوکوین نیز این کار را برای جذب سرمایه‌گذاران جدید انجام داده است.

به‌نظر می‌رسد دارندگان همستر فعلاً باید منتظر بمانند و ببینند آیا وعده فهرست‌شدن همستر که به روز‌های پایانی تیرماه و اوایل مردادماه موکول شده است، اتفاق خواهد افتاد؟

منبع: روزنو

نظر شما