شناسهٔ خبر: 67267909 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

شروع HDسازی شبکه‌های استانی تلویزیون

حسن عابدینی معاون امور استان‌های صدا و سیما از ساخت سریال‌ها و اتفاقات جدید می‌گوید که یکی از اتفاقات مهم فرآیند «HDسازی» است در شبکه‌های استانی تلویزیون رقم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

حسن عابدینی درباره سریال های تولید معاونت استان ها توضیح داد: معتقد هستیم ذائقه مخاطبین به سمت‌و‌سوی مجموعه‌های نمایشی پیش‌ می‌رود که این داستان‌ها یا در استان‌ها اتفاق می‌افتد و یا لوکیشن و محل وقوع آن‌ها استان‌ها باشد. ما در سال گذشته یک نظرسنجی صورت گرفت چون برخی معتقد بودند اگر شما لوکیشن‌های استانی را درنظر بگیرید ممکن است میزان مخاطب کاهش پیدا کند. اما این نظرسنجی که درباره سریال‌های تلویزیونی منتشر شد، نشان داد که بیش از 70 درصد مردم معتقدند اگر این مجموعه‌های نمایشی در استان‌ها یا روستاها اتفاق بیفتد آن را دنبال می‌کنند.

به همین دلیل سیاست صداوسیما و معاونت امور استان‌ها به این سمت و سو گرایش پیدا کرد. الان سریال «مستوره اردلان» را بعد از سریال «سنجرخان» برای کردستان شروع شده، فیلمنامه‌اش آماده می‌شود. قهرمانی که اولین زن تاریخ‌نگار دنیاست. در زمانه‌ای که بسیاری بی‌سواد بودند این بانوی کُرد، 20 هزار بیت شعر گفته است.
سریال بعدی «مادر سوجان» است که روزهای پایانی فیلمبرداری‌اش را می‌گذراند. امیدوارم اول تابستان به آنتن برسد؛ هنوز شبکه پخش‌کننده آن مشخص نیست اما یا شبکه یک و یا سه سیما خواهد بود.

وی ادامه داد: دوم، ما الان سریال مادرسوجان را داریم که روزهای پایانی فیلمبرداری اش را می گذراند امیدواریم اول تابستن به آنتن برسد. هنوز شبکحه پخش کننده مشخص نیست اما یا یک و یا سه خواهد بود. «مادر سوجان» در 60 قسمت ساخته می‌شود؛ این سریال قرار است با قصه‌هایش مخاطبان را به دل سه نسل از یک خانواده ببرد؛ مادربزرگ، مادر و نوه که همان سوجان نام دارد. نقش مادربزرگ را خانم ثریا قاسمی به نحو شایسته‌ای ایفا کرده‌اند؛ مادر را حدیث نیک‌رو و سوجان را که نوه داستان است غزاله اکرمی بازی می‌کند.هنرمندان این سریال بی‌شمارند و خوشبختانه همه از کاربلدها و حرفه‌ای‌های سینما و تلویزیون‌اند. بخشی از داستان به دوره تاریخی 50 ساله برمی‌گردد که بازیگرانی همچون بهمن دان، مهدی علی‌پور، نگار بابایی، فریده دریامج و اتابک نادری در آن ایفای نقش می‌کنند. قصه و دورانی که به آن پرداخته شده روایت‌هایش کششِ آن را دارد مخاطب را با خودش بکشاند. تقریباً تمام لوکیشن‌ها در استان گیلان است و البته بخش‌هایی از قصه به تهران قدیم برمی‌گردد.
 
وی همچنین افزود: در فصل اول، وقایع تاریخی سال‌های 1310 تا 1357 در گیلان در یک مجموعه 63 قسمتی روایت می‌شود و مهم‌ترین موضوع آن نقش و اهمیت زن در خانواده و جامعه است. این مجموعه تلویزیونی را حسین تبریزی کارگردانی می‌کند و در 60 قسمت به آنتن تلویزیون خواهد رسید. غزال اکرمی بازیگر جوانی است که نقش اصلی این سریال با نام سوجان را دارد. بخش مهمی از قصه بر محور شخصیت او می‌گردد. ثریا قاسمی، بازیگر پیشکسوت که به تازگی در سریال عشق کوفی دیده‌شد در این سریال نقش مادرجان (مادربزرگ سوجان) را ایفا می‌کند. 

عابدینی ادامه داد: سریال بعدی «دامون» است که در مازندران تصویربرداری می‌شود. امیدوارم بعد از سریال «مادر سوجان» این مجموعه تلویزیونی هم برسد. اما غیر از این سریال، مجموعه «شیرعلی‌مردان خان» را پیش خواهیم برد. سریال «شیر علی مردان‌‌خان» در حالی مراحل تکمیل فیلمنامه و آماده‌سازی تولید را سپری می‌کند که مذاکره با سعید سلطانی و دیگر بخش‌های شروعِ تولید این مجموعه تلویزیونی در دستور کار است. با سعید سلطانی در حال مذاکره‌ایم؛ کارگردانی که دغدغه ساخت سریالی درباره رهبر قیام بختیاری‌ها را از سال‌های گذشته داشته و چندین بار در رسانه مطرح شد او قرار است این سریال را جلوی دوربین ببرد و به دلایل مختلف این اتفاق نیفتاد.

در حال گفت‌وگو هستیم تا بحث کارگردانی و بقیه بخش‌های تولید را قطعی کنیم. به زودی این سریال تولید خودش را شروع کند. در حال حاضر فیلمنامه در حال نهایی شدن است و لوکیشن و ابزارهای صحنه از جمله لباس‌ها، شمشیرها و وسایل مختلف آماده شده‌اند.  سریال «شیرعلی مردان خان» قرار است بیش از 30 قسمت ساخته شود. همچنین قرار است در چهارمحال و بختیاری جلوی دوربین برود.

خوشبختانه با همکاری ما در «نون‌خ» اولین بار لوکیشن‌ها و اتفاقات مربوط به قوم بلوچ ما در این سریال دیده شدند. واقعیت این است خیلی استقبال می‌کنیم از اینکه مجموعه‌های نمایشی در استان‌های مختلف باشند. نون‌خ که یک مجموعه طنز است اما بحث‌های جدّی در این استان خواهیم داشت.

وی همچنین درباره سریال «کندو» هم عنوان کرد: خوشبختانه چنین سریال‌هایی همچون «کندو» در دستور کار است. تعدادی دیگر همچون چند استان کردنشین همچون ایلام، کرمانشاه و کردستان هم طرح‌های اولیه‌ای نوشته شده است. چهره‌هایی که متعلق به یک جا نیستند. یا در مناطق سیستان و بلوچستان هم همین‌طور است و برنامه مفصلی در این زمینه داریم. در استان خوزستان سریالی را کلید خواهیم زد که فیلمنامه‌اش در حال آماده‌سازی است درباره همان ایستادگی اقوام عرب که در استان خوزستان مقابل انگلیسی‌ها داشتند. الان 10 ساعت از برنامه‌های شبکه‌های ملی هر روز در دست ما است. ان‌شاءالله امیدواریم این روند افزایش پیدا کند. یعنی الان دو ساعت اول صبح شبکه سه در اختیار استان‌هاست که از سیستان و بلوچستان این را پوشش می‌دهند تا کهکیلویه و بویراحمد تا آذربایجان غربی و استان‌های مختلف. شبکه یک و دو همین‌طور است.بحث دیگر در حوزه موسیقی است؛ میزان تولید موسیقی ما سالانه رقم بسیار زیادی است. ما سال گذشته تقریباً 1000 ساعت ما انیمیشن‌های مختف را داریم. 

وی درباره حضور هنرمندان در استانها نیز بیان کرد: واقعیت این است استان‌ها کوثر زاینده استعداد برای رسانه هست. امروز از فیلمنامه و طراحی آماده‌سازی سریال‌ها تا بازیگران و هنرمندان از نیروهای انسانی خوب و برجسته هستند. در حوزه موسیقی و انیمیشن نیز عرصه را به صورت جدّی دنبال می‌کنیم. خصوصاً در انیمیشن‌سازی که در سیستان و بلوچجستان و همدان فعال‌اند. در حوزه‌های مستند چه مستندهای در حوزه طبیعت و چه مستندهایی که در حوزه پرتره و افراد و شخصیت‌ها ساخته می‌شوند، خود نیروهای مراکز صداوسیمای استانی این کارها را به بهترین شکل ممکن پیش می‌برند. 

عابدینی درباره  اثرگذاری تولیدات استان‌های مرزی در کشورهای همسایه نیز گفت: به نظر می‌رسد برخی از استان‌ها آن‌قدر قرابت فرهنگی بین دو سوی مرز دارند که به راحتی امکان این را دارند آن طرف مرز از این تولیدات استفاده کنند. به طور مثال ما حتی مجموعه‌های انیمیشنی در آن سوی مرز داریم که از این‌ها استفاده می‌کنند. سریال‌هایی ساخته شده که ما آن سوی مرز تکیه‌کلام‌های این سریال‌ها را می‌شنویم. این قرابت‌های فرهنگی باعث شده به راحتی بتوانند آن سوی مرز از این آثار استفاده کنند. این روند حتماً ادامه دارد حتی این آمادگی را داریم با برخی از این کشورها وارد مذاکره شویم. امسال در بصره  آمدیم بین مجموعه‌هایی که جمع‌خوانی قرآن بین این سوی مرز و آن سوی مرز صورت گرفت را پخش کردیم. در شبکه‌های آبادان، شبکه‌های خوزستان و از این دست؛ احساس‌مان بر این است این ظرفیت وجود دارد و می‌توانیم این کار را انجام دهیم.

نظر شما