شناسهٔ خبر: 67267436 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

موسوی:

۵۶ فقره قتل عمد در فارس منتهی به سازش شده است

رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: ۴۳ درصد پرونده‌های استان وارد شورا‌های حل اختلاف و ۵۶ فقره قتل عمد نیز منتهی به سازش شده است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام سیدکاظم موسوی در نشست خبری گفت: استفاده از تجهیزات دولتی به نفع نامزد‌های انتخاباتی مطلقا ممنوع است و شهروندان حتما در صورت مشاهده این نوع تخلف موارد را گزارش کنند که در صورت مشاهده حتما رسیدگی خواهد شد.

او با توجه به فرا رسیدن هفته قوه قضاییه ادامه داد: ۹۸ درصد ابلاغیه‌های دادگستری فارس الکترونیکی است و دوره ابلاغ کاغذی در استان فارس تمام شده است.

موسوی عنوان کرد: دادگستری استان فارس در سال گذشته سند تحول و تعالی قضایی را به طور کامل اجرا کرد.

رئیس کل دادگستری استان فارس برنامه محوری را اولویت دستگاه قضایی در این استان دانست و گفت: هیچ شعبه نامتعارف دادگستری در فارس فارس وجود ندارد و تاکنون موفق به رسیدگی به پرونده‌های بزرگی شدیم.

موسوی به رسیدگی الکترونیکی پرونده‌ها اشاره کرد و افزود: پرونده‌ها به صورت الکترونیکی است و هر پرونده مهمی که نیاز است به صورت علنی برگزار می‌شود.

او افزود: هرجای استان فسادی گزارش شده که مستند بوده به صورت جدی به موضوع رسیدگی شده و براساس بررسی‌های صورت گرفته در حوزه فساد ستیزی موفق عمل شده است، ضمن اینکه روند نظارت و رصد دقیقی بر مجموعه قضایی استان حاکم شده است.

رئیس کل دادگستری فارس در ادامه گفت: ۴۳ درصد پرونده‌های استان وارد شورا‌های حل اختلاف و ۵۶ فقره قتل عمد نیز منتهی به سازش شده است.

او با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته ۲ هزار و ۱۲۹ زندانی آزادسازی شدند، افزود: یکی از استان‌هایی هستیم که واحد داوری و میانجی گری فعال است.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد و اراضی ملی تثبیت شده سند دار است، اضافه کرد: یک درصد از اراضی ملی در فارس هنوز سنددار نشده است و در حال پیگیری برای این موضوع هستیم.

او گفت: ۲۰ شرکت در حال تعطیلی در این استان احیا شده و در سه ماه گذشته ۶۵ جلسه در این خصوص تشکیل شده است.

حجت الاسلام موسوی اظهار کرد: بیشترین ملاقات مردمی در کشور در سال ۱۴۰۳ مربوط به دادگستری فارس با ۱۲ هزار ملاقات مردمی از ۵۱ حوزه قضایی استان فارس بوده است.

او اظهار کرد: احکام جایگزین حبس در این استان طی یک سال گذشته بیش از ۱۰ هزار مورد بوده است که احکام جایگزین حبس برای افرادی توسط قضات در نظر گرفته شده است.

او با توجه به کم آب بودن استان فارس، گفت: سال گذشته ۲۸۰۰ چاه غیرمجاز پر شده است. همچنین ۲۷۰۰ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده، اراضی ملی که سنددار شده‌اند نزدیک به ۹۹ درصد است.

موسوی بیان کرد: در حوزه عمرانی با توجه به کمبود بودجه، ساختمان صدرا افتتاح شد و یکی از معضلات مردم صدرا که نبود ساختمان دادگستری بود برطرف شد. از یکم تیر ماه پرونده‌ها به دادگستری صدرا ارجاع داده می‌شود. 

رئیس کل دادگستری فارس در حوزه عملکرد مبارزه با قاچاق کالا، گفت: عملکرد مبارزه با قاچاق کالا ۹۸ درصد بوده است. همچنین برای ۳۵ هزار عدد موتورسیکلت و وسایل نقلیه که در پارکینگ فراجا بودند، تعیین تکلیف شد. درباره پرونده‌های شورای حل اختلاف در سال گذشته رتبه اول را نسبت به بقیه استان‌ها داشتیم. همچنین ۲۱۲۹ زندانی از طریق خیرین پویش‌های مختلف از زندان آزاد شدند.

موسوی بیان کرد: یک مجتمع با متراژ ۹۰۰ مترمربع آماده خدمات‌رسانی به معتادان، زنان مشکل‌دار و ... است. این مجتمع با مشاوره‌های تخصصی یکی از بهترین‌ها در کشور است. دادگستری استان فارس با بی‌طرفی کامل و به دور از دسته‌بندی‌های سیاسی، وظایف قوه قضائیه را اجرایی می‌کند.

موسوی با اشاره به وضعیت پرونده کلاهبرداری صرافی شیراز، افزود: این پرونده در شعبه ۴ اجرای احکام کیفری شیراز در حال اجراست. همچنین یکسری اموال شناسایی شده است که توقیف خواهد شد.

وضعیت پرونده مسمومیت پزشکان

او درباره پرونده مسمومیت پزشکان که ابعاد وسیعی داشت، گفت: پرونده پزشکان که البته بسیاری از افراد مهمانی، پزشک نبودند، در شعبه ۲۰ دادیاری دادسرای ویژه امور جنایی در حال بررسی است و قرار بازداشت ۱۵ نفر داده شده است و عده‌ای نیز با وثیقه از زندان آزاد شدند. بهمچنین پرونده فوت فرزانه اکبری در شعبه ۸ بازپرسی دادسرا در حال رسیدگی است.

رئیس کل دادگستری فارس بیان کرد: پرونده دومیدانی آقا و خانم در مرحله اخذ آخرین دفاع از متهمان است. درباره پرونده خیریه نرجس با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست در شعبه ۱۰۱ در حال بررسی است که البته این پرونده نواقصی داشت و دوباره به دادسرا آمد و تیر و مرداد امسال منتهی به صدور رأی خواهد شد. پرونده کلاهبرداری دیجی‌ماه برای تجدید نظر به دادگاه آمده است که به‌زودی منتهی به صدور رأی می‌شود.

او ادامه داد: پرونده شهید کوروش بازیار در شعبه ۸ بازپرسی در حال اظهار نظر است. همچنین پرونده تعرض به بانوی آمر به معروف در باغ نارنجستان قوام در مراحل تجدید نظر است و با یک اصلاحات جزیی به‌زودی رأی عمومی آن صادر خواهد شد.

او با بیان اینکه پرونده اختلاس در شرکت آبفا در حال رسیدگی است، گفت: پرونده خواستگاری در آرامگاه حافظیه شیراز در دادسرا در مرحله تعیین تکلیف است و به‌زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

پرونده مرگ شهردار منطقه ۵ شیراز

او درباره پرونده فوت رضا مسعودی، شهردار منطقه ۵ شیراز، اعلام کرد: به‌نظر می‌رسد درگذشت رضا مسعودی یک سانحه بوده است و تا به حال مستندی برای قتل و جنایت نگرفته‌ایم و دادسرا هنوز روی این موضوع کار می‌کنند.

موسوی درباره سگ‌گردانی و حمله سگ‌ها به مردم نیز اظهار کرد: این مورد در حال بررسی است و به‌زودی اقدامات لازم انجام می‌شود.

نظر شما