شناسهٔ خبر: 67271420 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

قتل شهردار منطقه ۵ شیراز تأیید شد؟

ايسنا : رئیس کل دادگستری استان فارس با بیان اینکه در استان فارس، امنیت قابل قبولی برقرار است، از الکترونیکی شدن محاکم قضایی در این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی امروز (۳۰ خرداد ماه) در آستانه هفته قوه قضاییه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز، به تشریح دستاوردهای دادگستری فارس و مجموعه‌های وابسته به قوه قضائیه پرداخت و گفت: استان فارس چهارمین استان پرجمعیت کشور است و یکی از امن‌ترین استان‌ها به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: هیچ محکوم متواری در این دوران نداشتیم و با هماهنگی خوبی که بین دادگستری و سایر اعضا وجود دارد، خدمات و کارهای مردم بهتر انجام می‌شود. قطعاً نواقصی هم وجود دارد، اما سمت و سوی ما رضایت مردم است. سال گذشته، دادگستری استان فارس در اجرای سند تحول و تعالی توفیق خوبی داشت و جزو رتبه‌های برتر کشور شد، در اجرای سند تحول که کار بسیار سنگینی بود و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق داشت، رتبه اول را به‌دست آورد.

خبر مرتبط
زنی همسرش را در شیروان به قتل رساند

فرمانده انتظامی شهرستان شیروان از دستگیری زنی که در درگیری و مشاجره، شوهرش را به قتل رسانده بود، خبر داد.

موسوی اظهار کرد: رسیدگی به پرونده‌های قدیمی را که بیش از شش ماه از آن‌ها گذشته استف به حداقل رساندیم. اکنون ۲۰۰۰ پرونده قدیمی در دادگستری فارس وجود دارد که امیدواریم امسال بخش عظیمی از آن حل و فصل شود.

وی با بیان این‌که دادگستری فارس در مقابل فساد پیشرو است، گفت: هم در این دولت و هم در دولت قبل، هر کجا گزارشی از فساد همراه مستند داشتیم، طبق قانون برخورد کردیم. افتخار می‌کنیم در داخل مجموعه و در جامعه، طبق وظیفه قانونی و در مقابل شرع مبین اسلام، با فساد مقابله کرده‌ایم.

برخورد با متخلفان انتخاباتی

رئیس کل دادگستری فارس درباره انتخابات نیز اظهار کرد: در انتخابات باید در صورت استفاده از ابزارهای دولتی، له یا علیه نامزدهای ریاست جمهوری برخورد قانونی شود.

موسوی در ادامه بیان کرد: ابلاغ‌ها قبلاً به صورت سنتی و به‌صورت کاغذی انجام می‌شد، اما امروز ۹۸ درصد ابلاغ‌ها الکترونیکی است و  دادگستری به سمت الکترونیکی شدن پیش می‌رود. ۱۵ درصد پرونده‌های دعاوی به‌صورت الکترونیکی حل و فصل می‌شود.

پر کردن ۲۸۰۰ حلقه چاه غیرمجاز

وی با توجه به کم آب بودن استان فارس، گفت: سال گذشته ۲۸۰۰ چاه غیرمجاز پر شده است. همچنین ۲۷۰۰ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شده، اراضی ملی که سنددار شده‌اند نزدیک به ۹۹ درصد است.

موسوی با تأکید بر اینکه امید شرکت‌ها به اقتصاد مقاومتی است، ادامه داد: امسال ۲۰ شرکت در شرف تعطیلی بود که با همکاری دادگستری و برگزاری ۶۲ جلسه، این شرکت‌ها احیا شدند.

وی با بیان اینکه در دیدارهای مردمی رتبه اول در کشور را داریم، گفت: در سال ۱۴۰۳ بیشترین دیدار مردمی در کشور، نزدیک به ۱۲ هزار ملاقات از ۵۱ حوزه قضاییه، مربوط به استان فارس بوده است.

موسوی اظهار کرد: از کل پرونده‌هایی که وارد شورای حل اختلاف شده، در حدود ۴۳ درصد آن‌ها، سازش انجام شده است و ۱۰ هزار و ۲۰۰ مورد توسط قضات، احکام جایگزین حبس صادر شده است و مانع زندانی شدن افراد شده‌اند. ۵۶ فقر قتل عمد در این مدت منتهی به سازش شده است.

وی از رتبه برتر نقد و تحلیل رأی در حوزه پژوهش دادگستری فارس خبر داد و گفت: استان فارس رتبه برتر کشور در سال گذشته را دارد و هفت جلد کتاب را منتشر کرده است.

موسوی بیان کرد: در حوزه عمرانی با توجه به کمبود بودجه، ساختمان صدرا افتتاح شد و یکی از معضلات مردم صدرا که نبود ساختمان دادگستری بود برطرف شد. از یکم تیر ماه پرونده‌ها به دادگستری صدرا ارجاع داده می‌شود. 

رئیس کل دادگستری فارس در حوزه عملکرد مبارزه با قاچاق کالا، گفت: عملکرد مبارزه با قاچاق کالا ۹۸ درصد بوده است. همچنین برای ۳۵ هزار عدد موتورسیکلت و وسایل نقلیه که در پارکینگ فراجا بودند، تعیین تکلیف شد. درباره پرونده‌های شورای حل اختلاف در سال گذشته رتبه اول را نسبت به بقیه استان‌ها داشتیم. همچنین ۲۱۲۹ زندانی از طریق خیرین  پویش‌های مختلف از زندان آزاد شدند.

موسوی بیان کرد: یک مجتمع با متراژ ۹۰۰ مترمربع آماده خدمات‌رسانی به معتادان، زنان مشکل‌دار و ... است. این مجتمع با مشاوره‌های تخصصی یکی از بهترین‌ها در کشور است. دادگستری استان فارس با بی‌طرفی کامل و به دور از دسته‌بندی‌های سیاسی، وظایف قوه قضائیه را اجرایی می‌کند.

موسوی با اشاره به وضعیت پرونده‌ کلاهبرداری صرافی شیراز، افزود: این پرونده در شعبه ۴ اجرای احکام کیفری شیراز در حال اجراست. همچنین یکسری اموال شناسایی شده است که توقیف خواهد شد.

وضعیت پرونده مسمومیت پزشکان

وی درباره پرونده مسمومیت پزشکان که ابعاد وسیعی داشت، گفت: پرونده پزشکان که البته بسیاری از افراد مهمانی، پزشک نبودند، در شعبه ۲۰ دادیاری دادسرای ویژه امور جنایی در حال بررسی است و قرار بازداشت ۱۵ نفر داده شده است و عده‌ای نیز با وثیقه از زندان آزاد شدند. بهمچنین پرونده فوت فرزانه اکبری در شعبه ۸ بازپرسی دادسرا در حال رسیدگی است.

رئیس کل دادگستری فارس بیان کرد: پرونده دومیدانی آقا و خانم در مرحله اخذ آخرین دفاع از متهمان است. درباره پرونده خیریه نرجس با صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست در شعبه ۱۰۱ در حال بررسی است که البته این پرونده نواقصی داشت و دوباره به دادسرا آمد و تیر و مرداد امسال منتهی به صدور رأی خواهد شد. پرونده کلاهبرداری دیجی‌ماه برای تجدید نظر به دادگاه آمده است که به‌زودی منتهی به صدور رأی می‌شود.

وی ادامه داد: پرونده شهید کوروش بازیار در شعبه ۸ بازپرسی در حال اظهار نظر است. همچنین پرونده تعرض به بانوی آمر به معروف در باغ نارنجستان قوام در مراحل تجدید نظر است و با یک اصلاحات جزیی به‌زودی رأی عمومی آن صادر خواهد شد.

او با بیان اینکه پرونده اختلاس در شرکت آبفا در حال رسیدگی است، گفت: پرونده خواستگاری در آرامگاه حافظیه شیراز در دادسرا در مرحله تعیین تکلیف است و به‌زودی نتیجه آن اعلام می‌شود.

پرونده مرگ شهردار منطقه ۵ شیراز

وی درباره پرونده فوت رضا مسعودی، شهردار منطقه ۵ شیراز، اعلام کرد: به‌نظر می‌رسد درگذشت رضا مسعودی یک سانحه بوده است و تا به حال مستندی برای قتل و جنایت نگرفته‌ایم و دادسرا هنوز روی این موضوع کار می‌کنند.

موسوی درباره سگ‌گردانی و حمله سگ‌ها به مردم نیز اظهار کرد: این مورد در حال بررسی است و به‌زودی اقدامات لازم انجام می‌شود.

نظر شما