شناسهٔ خبر: 67267016 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس کل دادگستری فارس تشریح کرد؛

بررسی آخرین پرونده های قضایی استان/ حاضر به علنی برگزار کردن دادگاه مدیران هستیم

رئیس کل دادگستری فارس تشریح کرد؛ رئیس کل دادگستری فارس آخرین پرونده های قضایی استان را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سید کاظم موسوی در نشست خبری همزمان با هفته قوه قضاییه گفت: پرونده صرافی دهقان در حال بررسی است و در این خصوص اموالی هم ضبط شد و پرونده هم اکنون در حال رسیدگی است؛ همچنین پرونده فوت دکتر فرزانه اکبری نیز در حال بررسی است و در این راستا قرار بازداشت 15  نفر صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه بررسی پرونده دومیدانی مختلط در حال اجراست، افزود: پرونده خیریه نرجس با قرار جلب دادرسی و کیفرخواست در حال بررسی است و امیدوارم در تیر و مرداد به نتیجه برسد.

موسوی گفت: پرونده شهید بازیار نیز در حال اظهار نظر است ،پرونده ضرب و شتم باغ نارنجستان هم به زودی اعلام عمومی خواهد شد؛ پرونده خواستگاری در حافظیه شیراز در دادگستری در حال بررسی است و به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد.

موسوی اظهار کرد: فوت شهردار منطقه پنج شیراز به نظر می رسد قتل نبوده و پرونده جنایی نیست ؛ تا اینجا از لحاظ فنی به نتیجه قتل نرسیده ایم اما موضوع هنوز در حال بررسی است.

باید منصفانه در انتخابات تبلیغ شود

رئیس کل دادگستری فارس در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: باید منصفانه در انتخابات تبلیغ شود و در این راستا حب و بغض نباشد چرا که اعتماد مردم از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه همه شرایط و امنیت انتخابات فراهم است، عنوان کرد: شورای پیشگیری از جرایم ‌انتخابات شروع به کار کرده است و امیدواریم ۸ تیرماه رقابت خوبی شکل بگیرد.

رئیس کل دادگستری فارس  خاطرنشان کرد: کسی حق ندارد از ابزار دولتی در تبلیغات انتخاباتی استفاده کند.

موسوی با اشاره به اینکه نزدیک به 99 درصد ابلاغیه ها به صورت الکترونیکی ارائه می شود، گفت: دادرسی با پرونده های بدون کاغذ در دستور کار قرار دارد و 15 درصد دعاوی ما بدون کاغذ اجرا می شود.

رئیس کل دادگستری فارس خاطرنشان کرد: 43 درصد پرونده وارد شوراهای حل اختلاف شده و 56 فقره قتل عمد منتهی به سازش شده است.

موسوی  با اشاره به اینکه 2 هزار و 700 هکتار از اراضی ملی رفع تصرف شد و اراضی ملی تثبیت شده سند دار است، تاکید کرد: یک درصد از اراضی ملی در فارس هنوز سنددار نشده است و در حال پیگیری برای این موضوع هستیم.

وی گفت: 20 شرکت در حال تعطیلی احیا شدند و در سه ماه گذشته 65 جلسه در این خصوص گرفته شد.

حجت الاسلام موسوی اظهار کرد: بیشترین ملاقات مردمی در کشور در سال 1403 مربوط به دادگستری فارس 12 هزار ملاقات مردمی از 51 حوزه قضایی استان فارس بوده است.

حاضر به علنی برگزار کردن دادگاه مدیران هستیم

عالی ترین مقام قضائی فارس گفت: در پرونده مدیران هر پرونده ای که تقاضا شود حاضر به علنی برگزار کردن دادگاه آن هستیم، هیچ حرفی برای علنی برگزار کردن دادگاه ها نداریم، در مقابله با فساد یکی از دادگستری های پیشرو هستیم، نظارت سنگینی بر مجموعه قضائی خود داریم، محال است کوچکترین موضوع به ما گفته شود و کنار بگذاریم.

وی تصریح کرد: همچنین ابلاغیه کاغذی در دادگستری فارس تمام شده است و 15 درصد دعاوی نیز بدون کاغذ است.

موسوی تصریح کرد: در زمینه اراضی ملی رفع تصرف حدود 2 هزار و 700 هکتار است و اراضی ملی سند دار قریب 99 درصد است.

 2 هزار و 800 چاه پر و منع مصرف شده است

وی با اشاره به اینکه استان فارس استان کم آبی است و در سال گذشته 2 هزار و 800 چاه پر و منع مصرف شد، ابراز کرد: در حوزه اقتصاد مقاومتی امید شرکت ها به اقتصاد مقاومتی است، بیشترین دیدار مردمی متعلق به دادگستری فارس بوده که حدود 12 هزار دیدار بوده است.

موسوی گفت: احکام جایگزین حبس حدود 10 هزار و 200 مورد بوده است و43 درصد پرونده های   شورای حل اختلاف منتهی به سازش شده است.

رئیس کل دادگستری فارس ادامه داد: 56 فقره پرونده قتل منتهی به سازش شده است و  2 هزار و 129 زندانی با کمک خیریه و پویش های مختلف آزاد کرده ایم.

وی از چاپ هفت جلد کتاب در سال گذشته توسط دادگستری کل استان فارس خبر داد و گفت: دادگستری در این حوزه پیشرو است و همچنین در حوزه پژوهش دادگستری فارس رتبه برتر را داشته ایم.

موسوی با اشاره به اینکه قسمت زیادی از ساخت و ساز در فارس انجام است، اظهار کرد: در حوزه مقابله قاچاق کالا موفق بودیم و درصد این موفقیت 98 درصد بوده است.

رئیس کل دادگستری فارس با یادآوری این مطلب که 2 هزار و 129 زندانی آزادسازی شدند، افزود: یکی از استان هایی هستیم که واحد داوری و میانجی گری فعال است.

 باغ شهری ها با هزینه کلان باعث هدر رفت سرمایه شده اند

در ادامه دادستان مرکز استان فارس با تشریح جایگاه دادستان در پرونده های مختلف گفت: در دادستانی فارس در راستای برنامه سند تحولی قوه قضائیه و تاکید دادستان کل کشور و ریاست قوه قضاییه پیشگیری از وقوع جرایم اولویت و در دستور کار است.

سید مصطفی بحرینی، با تاکید بر اینکه هر چقدر موفق تر عمل کنیم هزینه مقابله و درمان جرایم کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: دادستانی فارس درپرونده های اراضی ملی و منابع طبیعی، حوزه محیط زیست و حریم و بستر رودخانه و آب های زیر زمینی تغییر کاربری غیرمجاز، بهداشت و سلامت، ترافیک و امور شهری و مسائل مختلف اجتماعی به جد ورود پیدا می‌کند و احقاق حق خواهد کرد.

دادستان مرکز فارس در ادامه با بیان اینکه تغییر کاربری غیر مجاز از ۲۵ سال قبل تاکنون به وفور شاهد آن بودیم افزود: در اطراف شیراز، صدرا، سپیدان، مرودشت و برخی نقاط استان درگیر پدیده غیرمتعارف تغییر کاربری هستیم که دادستان با جدیت در این موارد پیگیری می‌کند.

بحرینی ایجاد باغ شهر ها را موجب هدررفت سرمایه عنوان کرد و افزود: باغ شهری هایی با هزینه کلان چندین میلیارد باعث هدر رفت سرمایه شده است که این هزینه می‌تواند در بحث تولید و خدماتی رسانی بهره برد.

وی اضافه کرد: در این راستا شورای حفظ حقوق بیت المال به  ریاست دادگستری و دبیری دادستان در چهارچوب قانون پیشگیری انجام می‌شود که اکنون هی باغشهری نیست که آب،برق و گاز مجاز گرفته باشد.

دادستان مرکز فارس در رابطه با باغات شیراز نیز گفت: یکی از معضلات کمیسیون ماده صد که به مشکلات تخلف باغات رسیدگی می‌کند روند طولانی مدت بود که اکنون به کمک شهرداری آمدیم و به شهرداری این اجازه داده شد تا به موازات رسیدگی کمیسیون به داستان گزارش دهند که بلافاصله اقدامات جهت جلوگیری و تشکیل پرونده قضایی انجام خواهد شد.

بحرینی در ادامه در خصوص مفاسد اقتصادی ‌و‌مدیران متخلف با بیان اینکه قصور و احمال مدیران از چشم ما دور نمی ماند، اظهار داشت: امسال هفت مورد مدیران استانی متخلف شناسایی شدند که پنجاه مورد مدیران استانی تحت تعقیب یا صدور قرار بازداشت منجر شدند.

وی گفت: انجمن حمایت از زندانیان سه هزار و ۷۰۰ خانواده تحت پوشش دارند که اقدامات بسیاری صورت گرفته و با کمک خیرین تعداد قابل توجهی زندانی سال گذشته ازاد کردیم.

دادستان انقلاب فارس گفت: یکی از معضلات در ارتباط با باغات شیراز تخلفات احداث بنا غیر مجاز است و مانع از تصرفات غیر مجاز خواهیم بود.

 راه اندازی سامانه هوشمند و استعلامات مالی «سهام»

معاون قضایی و برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان فارس نیز گفت: جلسه دادرسی الکترونیک از طریق اینترنت انجام شده است و مراتب به طرفین پرونده ابلاغ می شود و جلسه به صورت آنلاین برگزار شد و با ساکنین خارج هم جلسات برگزار شد و 28 هزار و 737 جلسه آنلاین با طرفین پرونده برگزار کردیم.

علی مومن حسین پور افزود: در حوزه ارتباط با زندانیان و رسیدگی زندانیان هم نزدیک به 92 درصد به صورت آنلاین برگزار کردیم  و جلسه با 18 هزار و 957 برگزار شد.

وی گفت: جلسات علنی برخط و جلسات علنی که بعد محرمانه نداشت، 74 جلسه علنی برگزار شد و 22 هزار و 907 نفر در این جلسات شرکت کردند و کارآموزان قضایی، وکلا و دانش آموختگان رشته حقوق از این جلسات استفاده کردند.

حسین پور با یادآوری این مطلب که برگزاری مزایدات اجرای احکام به صورت الکترونیک انجام شد، افزود: 135 مزایده به صورت الکترونیک توسط شعب دادگستری برگزار شده و جلسات آن در کل کشور قابل بررسی است و فردی که می خواهد ملک خود را به مزایده بگذارد هم متضرر نمی شود.

وی از افزایش دفاتر خدمات قضایی خبر داد و گفت: برای رفع مشکل مردم و کمتر معطل شدن مردم، تعداد دفاتر از 82 به 105 دفتر افزایش یافت و در شیراز از 18 به 23 دفتر رسید و تعدادی دفتر هم در حال راه اندازی است.

حسین پور گفت: سامانه هوشمند و استعلامات مالی با عنوان «سهام» راه اندازی شده است که 75 هزار و 372 پرونده از سامانه سهام استفاده کرده اند.

وی گفت: پرونده الکترونیک و بدون کاغذ با اینکه زیرساخت آن کامل نیست در حال اجراست و 17 درصد پرونده ها بدون کاغذ بوده و صرفه جویی در کاغذ انجام شد.

معاون دادگستری فارس از ایجاد سامانه «ساما» و ثبت اطلاعات اشخاص خبر داد و گفت: با ثبت این اطلاعات در سال گذشته 11 هزار و 208 متهم متواری دستگیر شدند و فارس در ردیف اول سامانه ابلاغ الکترونیک محسوب می شود و 6 میلیون و 975 عزار و 234 ابلاغ صادر شده و به طرفین اعلام شده است.

پیشگیری از وقوع جرم یک موضوع فراقوه ای و فراسازمانی است

معاون قضایی و پیشگیری از جرایم دادگستری استان فارس  گفت: پیشگیری از وقوع جرم یک موضوع فراقوه ای و فراسازمانی محسوب می شود.

علی فاتحی با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری از وقوع جرم با امر فرا قوه ای مواجه هستیم که در آن قوه قضائیه نقش مطالبه گری دارد، گفت: استان فارس در اجرای برنامه پیشگیری از وقوع جرم همچون سایر بخش ها پیشتاز بوده و بحث حمایت از مطالبه گری و سوت زنی اجتماعی در قالب 2 سامانه در نظر گرفته شده است و سامانه جامع اطلاعات مردمی به صورت بی نام عوامل ارتکاب جرم به این سامانه مراجعه می کنند و در سال گذشته بیش از یک هزار گزارش دریافت کرده است.

وی گفت: بیش از 8مرکز مهر والدین در فارس فعال است که والدین طلاق گرفته اند و برای دیدار با فرزند توافق ندارند قبلا در پاسگاه ها این دیدار انجام می شد و این مراکز با وجود روانشناسان در نظر گرفته شد که باعث بهتر شدن روند می شود.

انتهای پیام/

نظر شما