شناسهٔ خبر: 67266941 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

تمجید یک فعال اصلاح‌طلب از پورمحمدی/ نسخه انتخاباتی چوبدارها برای مردمان چوب‌خورده!

آیت‌ا... کعبی در سخنانی گفته است: با نامزدهای جبهه انقلاب به صورت تلفنی و حضوری صحبت کردیم که اراده وحدت و هم افزایی و یکی بودن در همه آنان نهفته است.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

نسخه انتخاباتی چوبدارها برای مردمان چوب‌خورده!

تمجید یک فعال اصلاح‌طلب از پورمحمدی/ نسخه انتخاباتی چوبدارها برای مردمان چوب‌خورده!

علی ربیعی،‌ فعال چپ و از مقامات دولت اعتدال طی یادداشتی در سایت جماران در حمایت از مسعود پزشکیان نوشت: به نظرم در این مقطع، همه روشنفکران، نخبگان و دلسوزان ایران، کسانی که دلشان برای ایران می‌طپد و مسیر فعلی را مسیر درست و رو به جلو نمی‌دانند، آنان که نه به سیاست «بقا» بلکه به «توسعه کشور» می‌اندیشند وظیفه اخلاقی دارند که ترغیب به ایجاد کنش رای‌دهندگی به پزشکیان را دنبال کنند.

او در ادامه ضمن تأیید تز تحریم انتخابات در برخی مقاطع(!) می‌نویسد: از تمامی نخبگان فرهنگی، هنری، اجتماعی، سیاسی انتظار می‌رود بر سیاق وظیفه روشنفکری، مارپیچ سکوت را شکسته و کار درست را در زمان درست انجام دهند.

ربیعی همچنین گفته است: در زمانی که بستر تغییر با تشکیل دولتی که جامعه را فهم کرده، تحولات اجتماعی و ارزشی را کاملا درک می‌کند، به عرف جامعه معتقد است و به آن احترام می‌گذارد، تاثیر تحریم و شرایط بین ‌الملل را نه به عنوان یک بیان صوری برای رای آوری بلکه به عنوان یک اعتقاد با درکی از جان و دل مطرح می‌کند، از فیلترینگ رنج می‌برد به هر اندازه حتی باز کردن گره‌های کوچک، فراهم باشد تکلیفی اجتماعی برای همه آنانی که صدای‌شان شنیده می‌شود، به وجود می‌آورد.[1]

*اظهارات ربیعی در بالا و بلندپروازی‌های ابراز شده در حالی است که او چند روز قبل در یک توییت از این نوشته بود: "مردم ایران چوب‌خورده و ناامید از رویا فروشی‌های رایج از سوی کارنابلدان، با جملات پرطمطراق هستند."[2]

ما در تحلیل این جمله نوشته بودیم: توییت آقای ربیعی را اگر با عنایت به سابقه او در سمت‌هایی مثل وزارت کار دولت روحانی و سخنگوی دولت روحانی بخوانیم؛ آنگاه به معانی دردناکی می‌رسیم. از جمله اینکه مردم ایران، چوب چوبدارهایی از قبیل ربیعی را خوردند که در سالیانی از دهه 90 به گفتمان همینان رأی دادند اما آنچه به دست آوردند؛ طعنه به حاکمیت کشور، گرانی، ناکارآمدی، سیاه‌نمایی و اغتشاش بود. ما زمانی از چوبداری آقای ربیعی را یادآوری می‌کنیم که چند روز پس از اغتشاشات آبان 98 بعنوان سخنگوی دولت به صحنه آمد و اینگونه سرود: "حکایت همچنان باقی است..."!

اکنون و در نسخه جدید "آقای سخنگو" برای مردمان چوب‌خورده(!) نیز باید به ربیعی یادآوری کرد که با دستمال کثیف نمی‌توان شیشه را تمیز کرد.

شما چه کارنامه‌ای جز گرانی و اغتشاش دارید که اکنون بدون "توبه و اصلاح و تبیین" که سفارش قرآن کریم برای خطاکاران است؛ نسخه‌ای دیگر برای مردم می‌پیچید؟!

نسخه‌ای که البته حرف و حدیث پیرامون آن کم نیست...

حرف و حدیث‌هایی از قبیل صحبت‌های اخیر محمدرضا تاجیک، رفیق گرمابه و گلستان ربیعی که درباره پزشکیان به جماران گفته بود: -او- نمی‌خواهد یا نمی‌تواند خارج از چارچوب حرکت کند، نمی‌خواهد یا نمی‌تواند در و دریچه‌ای را بگشاید، نمی‌خواهد یا نمی‌تواند گسستی ایجاد کند، نمی‌خواهد یا نمی‌تواند گفتمان و جریان متفاوت و نویی ارائه کند، بلکه می‌خواهد تنها آنچه مغفول و مسکوت مانده و بالفعل نشده را فعال کند.[3]

***

تمجید یک فعال اصلاح‌طلب از پورمحمدی

تمجید یک فعال اصلاح‌طلب از پورمحمدی/ نسخه انتخاباتی چوبدارها برای مردمان چوب‌خورده!

سعید شریعتی، فعال چپ در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون نخستین مناظره انتخاباتی؛ یک موضع بسیار عجیب و دور از انتظار گرفت.

شریعتی در این بخش از صحبت‌های خود به تمجید از "مصطفی پورمحمدی" پرداخته و گفته است: آقای پورمحمدی هم به نظر من نکات بسیار خوب و درستی را به صورت پرحرارت مطرح کرد و به نوعی پزشکیان و پورمحمدی، هر دو با انتقاد از وضع موجود، نقاط ضعف اصلی اقتصاد ایران را به درستی مطرح کردند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا شائبه حمایت پورمحمدی از پزشکیان در جریان مناظرات درست است، گفت: شائبه نیست، کاملاً مشاهده می‌کنیم که زاکانی می‌خواست این‌ها را درگیر یک چالش کند و هر دو را به هم پیوند می‌داد و اصرار داشت که این دو نفر را به هم سنجاق کند.[4]

* حجت‌الاسلام پورمحمدی که طیف او طیف راست سنتی و اصلی‌ترین سابقه وی حضور در مناصب امنیتی است. باید بررسی کرد که براساس چه مواضع و پیشینه‌ای توانسته است حمایت بخشی از بدنه سخت اصلاحات را حامی خود کند.

***

"تماس در نیمه‌شب" برای برای وحدت در جبهه انقلاب

تمجید یک فعال اصلاح‌طلب از پورمحمدی/ نسخه انتخاباتی چوبدارها برای مردمان چوب‌خورده!

آیت‌ا... کعبی، از استادان حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری طی سخنانی که خبرگزاری رسا آنها را منتشر کرد در اشاره به انتخابات پیش رو گفته است: به تقویت و وحدت نیروهای انقلاب حساس هستیم و باید به موضوع ضرورت انسجام در این عرصه توجه کرد و نامزدهای جبهه انقلاب باید ایثار کنند.

او همچنین تصریح می‌کند: با نامزدهای جبهه انقلاب به صورت تلفنی و حضوری صحبت کردیم که اراده وحدت و هم افزایی و یکی بودن در همه آنان نهفته است و باید این اتفاق مبارک رخ دهد.[5]

*تلاش برای تحقق وحدت بین نامزدهای برآمده از یک جناح سیاسی امری معقول و مطلوب است. همچنانکه تلاش و مجاهدت در سطح جامعه برای شناخت "رأی خوب".

در پیوستار این دو تلاش معقول اما باید متوجه بود که وحدت به شرطی مفید فایده است که گزینه خوب در سبد انتخاب مردم قرار گیرد. وگرنه اجماعی که حاصل آن ناکارآمدی باشد عملا جامعه را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1635117

2_ mshrgh.ir/1613571

3_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1634852

4_ https://www.ilna.ir/fa/tiny/news-1495106

5_ https://rasanews.ir/003Bck

نظر شما