شناسهٔ خبر: 67287750 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی:

اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم/ در آمریکا از شبکه بهداشت ما الگوبرداری می‌کردند

جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی: نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه های ما برای توزیع عادلانه یارانه سوخت است که بر اساس خودرو نیست بلکه بر اساس افراد باشد. اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، سعید جلیلی در دومین مناظره انتخاباتی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در ابتدا پیروزی تیم ملی والیبال را تبریک می‌گویم اگر این را هم نگویند آمریکا خودش باخت.

وی افزود: برای اینکه بخواهیم به پرسشی که مردم دارند، مستقیم جواب دهیم دو مثال می‌زنم، وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین شکل و عادلانه توزیع کند. یک خانواده که سه خودرو دارند با یک خانواده که ۴ نفر هستند و خودرو ندارند را با هم مقایسه کنیم. خانواده‌ای که سه خودرو دارد ۱۲ برابر از خانواده‌ای که هیچ خودرویی ندارد یارانه دریافت می‌کند. این یک محاسبه دارد که باید ببینیم خانواده دارای ماشین چقدر در بنزین یارانه دریافت می‌کند و در این محاسبات می‌توان مشخص کرد که آن خانواده در حالیکه مرفه‌تر است ۱۲ برابر یارانه دریافت می‌کند و این در شرایطی است که ۴۴ درصد خانواده‌های ما ماشین ندارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کسی که چندین خودرو دارد ۱۲ برابر آن خانواده ای که خودرو ندارد یارانه دریافت می کند، گفت: ۴۴ درصد خانواده های ما اصلا خودرو ندارند. اگر منابعی داریم باید کاملا عادلانه توزیع کنیم.

وی ادامه داد: اگر یک خانواده ۴ نفره حقوقی بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان دارد، طبق قانونی که ما داریم کسی که ۱۶ میلیون تومان حقوق دارد نزدیک ده درصد حقوقش را باید مالیات بدهد در صورتی که به این خانواده نفری ۴۰۰ تومان یارانه می‌دهیم؛ در واقع به همین میزان یارانه آن‌ها مالیات دریافت می‌کنند در صورتیکه خیلی از کسانی که درآمد بسیار زیادی دارند با فرار مالیاتی از مالیات فرار می‌کنند. این نشان می‌دهد مناسبات موجود تصحیح جدی نیاز دارد. ما چند طرح آماده کردیم، درباره اینکه انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود و یارانه بر اساس فرد داده شود که عدالت دارد و باعث می‌شود مدیریت مصرف بهتر صورت بگیرد و مردم بتوانند بر اساس منابعی که برایشان حاصل می‌شود مصرفشان را مدیریت کنند.

برخی می‌گویند مسائل با «اف ای تی اف» حل می‌شود اما دوستان صورت مسئله را نمی‌شناسند

جلیلی در نوبت دوم صحبت‌هایش در مناظره انتخاباتی ریاست جمهوری اظهار کرد: بحث رفاه و رفع فقر مطلق پرسشی است که مردم می‌خواهند بدانند چگونه صورت می‌گیرد. ما برخی مواقع این را فقط منحصر به یارانه نقدی و غیرنقدی می‌کنیم اما این کافی نیست. برای ایجاد رفاه و رفع فقر مطلق باید یک نظام رفاهی در لایه‌های مختلف شکل بگیرد تا به هدف نهایی برسیم. وقتی در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید و لایه‌ای درست شده باشد که فقر، بی سوادی، بیماری و... چرخه‌ای را درست کرده‌اند که مثلاً بیمار شوید، فقیر می‌شوید یا بی‌سوادی منجر به فقر می‌شود یا... . این چرخه مادامی که وجود داشته باشد حتماً نمی‌توانید رفع فقر مطلوب را داشته باشید. لذا شما باید در چند لایه کار کنید.

وی افزود: مثل کارهایی چون تأمین مالی خرد، برنامه ملی صنعت، لایحه کمک درآمد به معیشت، فقر زدایی، محرومیت زدایی باید صورت بگیرد اما اینکه چگونه اینها صورت بگیرد هم مهم است. من این را توضیح می‌دهم که منابع را از کجا تهیه می‌کنیم؛ اگر شما می‌خواهید با این موضوعات مبارزه کنید، لازمه‌اش این است که بتوانید ساز و کاری داشته باشید تا جلوی آنچه که موجب فساد می‌شود را بگیرید و منابع لازم را سمت نظام رفاهی بیاورید. مبارزه با پولشویی و قاچاق یکی از اینهاست.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ برخی می‌گویند اینها با «اف ای تی اف» حل می‌شود اما دوستان صورت مسئله را نمی‌شناسند. شما با «اف‌ ای تی اف» دارید کار می‌کنید، ۴۱ بند وجود دارد که همه این‌ها را هم انجام می‌دهید، چه کسی گفته انجام ندهید؟ ما همان زمان اصرار داشتیم قانون مبارزه با پولشویی و تأمین مالی مبارزه با تروریست انجام شود اما بحث این بود که عده‌ای می‌خواستند ناکارآمدی خودشان را پوشش دهند و خواهش می‌کنم صورت مسئله را قاطی نکنید.

اینکه میانگین طول عمر از ۵۵ سال به ۷۵ سال رسیده یک دستاورد در نظام سلامت است

جلیلی در ادامه دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: اگر می‌خواهیم به مردم احترام بگذاریم باید به آنچه که پرسیده‌اند پاسخ دهیم. بخشی از نظام سلامت به بهداشت و سلامت مربوط می‌شود. ما موفقیت خوبی در جمهوری اسلامی داشتیم و در ۴۵ سال گذشته میانگین طول عمر که ۵۵ سال بود امروز به ۷۵ سال رسیده است و این یک دستاورد در نظام سلامت ما است. در همین ۲۴ ساعت گذشته ما ۱۲۰۰ نفر از جمعیت‌مان فوت کرده‌اند، مرگ حق است اما این نافی مسئولیت ما در مورد آن مرگ‌های قابل پیشگیری نیست. نظام سلامت یک وظیفه‌ای دارد و آن این است که مرگ‌های قابل پیشگیری را به صفر یا حداقل برساند. ۴۷ درصد مرگ‌های روزانه زودرس و بسیاری خیلی زودرس هستند.

وی افزود: یک مثال دیگر بزنم و آن اینکه همین الان روزانه طبق آماری که وجود دارد، اگر ۲۶ میلیون خانوار داریم، ۲.۵ درصد خانواده‌ها دچار بیماری‌هایی کمرشکن می‌شوند. حدود ۱۸۰۰ نفر در روز هزینه‌های کمرشکنی به آنها تحمیل می‌شود که به همین دلیل زیر خط فقر می‌روند. باید شرایطی فراهم شود که اگر بیماری سراغ مردم ما آمد، همان بیماری کافی باشد و شرایط بیشتری بر آنها حادث نشود. راهکارش در دنیا بیمه‌ها هستند، متأسفانه خود صندوق‌های بیماری ما بیمار هستند و در آن‌ها عدالت‌محور عمل نمی‌شود. اگر ۲.۵ درصد جمعیت ما یعنی روزی ۱۷۸۰ نفر دچار بیماری کمرشکن می‌شوند، بر این اساس روزی ۵ یا ۶ هزار نفر متأثر از این اتفاق هستند و باید بیمه‌ها عدالت‌محور شوند و راهکارش هم وجود دارد.

در آمریکا از شبکه بهداشت ما الگوبرداری می‌کردند

سعید جلیلی در بخش چهارم صحبت‌های خود اظهار کرد: من مجدد عرض می‌کنم بحث ما بحث سلامت به عنوان یکی از مباحث حیاتی در جامعه است و صحبت از نقش رئیس جمهور در زمینه بهداشت است. رئیس جمهور در این موضوع وظایفی دارد و اتفاقاً در قانون اساسی درباره آن صحبت شده است. برخی از موضوعات نظام سلامت بیشتر به بحث‌های مربوط به وزارت بهداشت محدود شده است در حالیکه خیلی از این مباحث خارج از موضوعات مربوط به وزارت بهداشت است و سلامتی مردم را هدف قرار می‌دهد. در چند سال گذشته به طور متوسط تلفات جاده‌ای سالانه از ۱۷ هزار نفر تا ۲۵هزار نفر بوده است. وقتی تلفات جاده‌ای اینقدر زیاد است در هشت سال به اندازه شهدای جنگ تحمیلی ما می‌شود و علاوه بر فوتی‌ها مجروحان و قطع عضو هم داریم؛ مسئله این است که آیا این یک امر محتوم است یا می‌تواند کم شود.

وی افزود: در یکی از سفرهایی که در زمان وزارت خارجه داشتم، از یکی از مسئولان آن کشور درباره میزان تلفات جاده‌ایشان پرسیدم و می‌گفت میزان تلفات ما سالی ۱۷ نفر است. باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود و از دیگر موضوعات مهم، عوامل اجتماعی متأثر بر امر سلامت است. اشتغال و امنیت شغلی مسائلی است که بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد. بحث‌های جاده‌سازی و... بر سلامت مردم تأثیر می‍‌گذارد. اگر ما می‌گوییم آلودگی هوا، عادات غذایی، حوادث جاده‌ای و... مربوط به مسائل حوزه سلامت می‌شوند، چه کسی باید برای آن برنامه‌ریزی کند. شورای عالی سلامت یکی از بحث‌هایش همین است. وظیفه ما این است که مرگ‌های زودرس را تا جایی که می‌شود کم کنیم. اگر ده سال پیش رئییس جمهور وقت این بحثها را هدف‌گذاری می‌کرد، یک درصد قابل توجهی از این ها کم می‌شد و امروز باید در یک جایی برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

این نامزد ریاست جمهوری در پایان اظهاراتش خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌ریزی‌هایی که داریم، باید تکثر نهادهای سیاستگذاری را کم کنیم، ما تجربه‌ای خوب در شبکه بهداشت داریم، در آمریکا از شبکه بهداشت ما الگوبرداری می‌کردند و ما می‌توانیم به بهترین شکل در این زمینه موفقیت به دست بیاوریم.

لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه واقعی خود را پیدا کند

سعید جلیلی در نوبت بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری اظهار کرد: ما در یکی از بحث‌هایی که روی آن تکیه داریم و شعار دولت ماست یک جهان فرصت و یک ایران جهش است. الزامات یک ایران جهش چیست؟ استفاده حداکثری از این فرصت‌ها. از کجا می‌توان سرمایه‌گذاری جدی‌تر روی فرصت‌ها کرد؟ قطعاً مدرسه. اگر ما واقعاً باور داریم که کشور می‌تواند پیشرفت داشته باشد باید این پیشرفت را از مدرسه شروع کرد. اگر نیروهای نظامی ما لشگر دفع تهدیدها هستند، آموزش و پرورش و مدرسه لشگر شکوفایی فرصتهاست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: خانواده‌های بسیاری الان در حال بررسی هستند که بچه‌شان را کجا و در کدام مدرسه ثبت نام کنند. اگر ما از جهش و پیشرفت کشور صحبت می‌کنیم، معتقد هستیم که پیشرفت کشور با عدالت پیش می‌آید. همه باید در این مسیر نقش ایفا کنند و هر استعدادی بتواند در آن مدرسه‌ای که می‌تواند او را بهتر شکوفا کند حضور داشته باشد. اگر جهش و پیشرفت کشور را جدی می‌دانیم، لازمه پیشرفت کشور این است که آموزش و پرورش جایگاه واقعی خود را پیدا کند. وزیر آموزش و پرورش نیروی بسیار ارزشمندی است که باید هدف را بشناسد و دنبال کند و اینجا نقش رئیس جمهور در انتنخابی که برای وزیر آموزش و پرورش دارد بسیار مهم است. یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما معلمین ارزشمند کادر آموزش و پرورشی است که ۳۰ سال از عمر خود را در این عرصه هزینه می‌کنند، میلیون ها دانش‌آموزی است که ۱۲ سال عمر خود را در اینجا برای پیشرفت کشور در اختیار شما می‌گذارند.

وی گفت:‌ ما معتقدیم الان همین هزینه مادی که برای آموزش و پرورش صورت می‌گیرد اگر بر دانش‌آموزان تقسیم کنیم میزانش بیشتر از مدرسه‌ای است که در شمال شهر داریم. یک مدرسه الگو در پایه‌های مختلف دخترانه و پسرانه چه شرایطی نیاز دارند، چه کمبودهایی دارند؛ ما فکر می‌کنیم اگر این مدرسه الگو را که روی آن کار شده در یک حرکت بزرگ و تحولی بجای ستادهای بزرگ و پر هزینه متوجه مدرسه کنید، موفقیت‌های بیشتری شکل می‌گیرد.

باید دانشگاه را در پیشرفت کشور سهیم کنیم

جلیلی در نوبت بعدی مناظره نامزدهای ریاست جمهوری اظهار کرد: من در این بخش بیشتر می‌خواهم به بحث آموزش عالی بپردازم. ما ده‌ها هزار هیئت علمی داریم که در زمینه‌های مختلف علمی کار کردند و در کنارش میلیونها دانشجو و دانش آموخته داریم. اگر ازپیشرفت کشور صحبت می‌کنیم نقش اینها در این عرصه چیست. حق دانشگاه است که در جهش کشور نقش داشته باشد و سهم خود را داشته باشد و نقش خود را ایفا کند؛ دانشجوها ظرفیت خوبی در این قضیه دارند.

وی افزود: در برنامه هفتم رشد ۸ درصد را تعریف کردیم، سهم دانشگاه‌ها در این رشد هشت درصدی چیست؟ دو نگاه وجود دارد، یکی اینکه مثلاً ما یک آموزش عالی داریم که یک سری درس‌ها ترم بندی می‌شود و یک سری اساتید می‌آیند و به دانشجوها درس می‌دهند که این نگاه بسیار حداقلی است، باید دانشگاه را در پیشرفت کشور سهیم کنیم، مثلاٌ می‌گوییم ارزآوری یک مسئله مهم است، سهم دانشگاه‌ها در این موضوع چیست؟ ما چه مأموریتی برایشان تعریف کرده‌ایم. یکی از برنامه‌های اصلی ما این است،که از ترم آینده این ماموریت تعریف شود و آن موقع ببینید چه نشاطی در جامعه شکل می‌گیرد.

جلیلی در ادامه گفت: در این شرایط دانشجویان و اساتید با موضوعات اصلی کشور درگیر می‌شوند. نکته مهم این است که ما برای خیلی از مسائل مختلف بودجه‌های سنگین تحقیقاتی و علمی را تخصیص می‌دهیم و این بودجه‌ها در دستگاه دیوان سالار ما می‌رود و خروجی‌اش کم اثر است. اگر همان را به تحصیل‌کرده‌ها و دانش‌آموخته‌ها دهیم چقدر مسائل کشور را می‌تواند حل کند؟ در اینجا می‌پرسند چه برنامه‌ای برای مهاجرت دارید، اگر دانشجو احساس کند در پیشرفت کشور می‌تواند تأثیر داشته باشد، چه نشاطی در جامعه شکل خواهد گرفت و چه برنامه‌هایی می‌تواند تعریف شود که کشور را ارتقا دهد؟

هم نسل زد زبان ما را می‌فهمند هم ما آنها را

سعید جلیلی در جمع‌بندی اظهاراتش در دومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت: مردم عزیزمان برنامه‌های من را در این چند شب دیده‌اند و در زمینه‌های مختلف و در دو سطر برنامه‌هایم را مطرح کرده‌ام که ناظر به جهش کشور با استفاده از همه ظرفیت‌ها بر پایه عدالت است و دیگری اینکه ناظر به معیشت و رفاه مردم است و نباید منتظر ماند که زیرساخت‌ها و جهش‌ها صورت بگیرد و بعد به آن‌ها بپردازیم.

جلیلی تصریح کرد: نمی‌خواهم حرف‌های قبل را تکرار کنم. امروز دو رویکرد وجود دارد، یکی خود را باور دارد، نگاه حداکثری دارد و به پیشرفت و جهش معتقد است و یک رویکرد هم اینگونه نیست، یا می‌ترسد یا می‌ترساند و بر اساس تفکراتی که نسبتی با واقعیت ندارد می‌خواهد بگوید که نمی‌شود و اتفاقاً آن‌ها نگاه رمانتیک دارند؛ می‌گویند تهدیدها مانع میشوند که البته باید تهدیدها را دید و در کنار آن به فرصتها توجه داشت.

وی افزود: امروز فرصت‌های جهانی برای پیشرفت و جهش ما بسیار زیاد است و اگر ما در فضایی بیفتیم که چهار یا پنج سال معطل شویم، تجربه‌های غلطی است که بارها مردم آن را دیده‌اند و نتیجه نداده است. من با مردم عزیزمان بارها در این دو سه سال گذشته با اساتید، دانشجویان، در مزارع و روستاها صحبت کرده‌ام. یک مسئله‌ای بارها صحبت می‌شود و می‌گویند که ما نسل زد داریم و ما نه زبان او را می‌فهمیم و نه او زبان ما را می‌فهمد. نه اینگونه نیست، من در جلسات متعدد با دانشجویان صحبت کردم، هم آنها زبان ما را می‌فهمند هم ما آنها را و شاید یک جاهایی صحبت ما اقناع نکند که باید در آن موارد ببینیم ضعف ما چیست که نتوانستیم آن‌ها را اقناع کنیم. ما می‌توانیم نگاه بدبینانه داشته باشیم یا نه افتخارات گذشته را ببینیم. مثلاً بحث طرح شبکه بهداشت که در اوایل انقلاب انجام شد امروز به یک الگوی موفق تبدیل شده که جهان از آن الگو می‌گیرد و ما در این طرح توانستیم ۲۰ سال عمر مردم‌مان را بیشتر کنیم. ما امروز در آستانه یک انتخاب هستیم، اگر می‌گویم یک ایران جهش حالا به یک ایران دعوت، دعوت می‌کنم تا یک ایران در انتخابات حضور داشته باشند. هرچقدر یک ایرانی نقش پر شکوه خود را در انتخبات بیشتر کند آثار آن در پیشرفت کشور بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما