شناسهٔ خبر: 67287724 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۱)

دومین مناظره انتخاباتی تلویزیونی نامزد‌های چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

در دومین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری چه گذشت؟ (۱)

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،  دومین مناظره انتخاباتی نامزد‌های چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف برگزار و از شبکه‌های یک، سلامت، جام جم و العالم به صورت زنده پخش شد.

شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری در این مناظره با موضوع اقتصادی به ارائه دیدگاههای خود و نقد و بررسی رویکردهای دیگر نامزدها پرداختند که مشروح آن را در ادامه می بینید.

مجری :عرض سلام و ادب و احترام به نامزد‌های محترم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که براساس قرعه کشی که انجام شده امشب در خدمتشان هستیم و به رسم برنامه‌های تلویزیونی مهمانان ارجمند را به ترتیبی که در قرعه مشخص شده معرفی خواهم کرد.

نامزد محترم شماره ۱ آقای سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی

 نامزد محترم شماره ۲ آقای محمد باقر قالیباف

نامزد محترم شماره ۳ آقای مصطفی پورمحمدی

 نامزد محترم شماره ۴ آقای علیرضا زاکانی

نامزد محترم شماره ۵ آقای مسعود پزشکیان

و نامزد محترم شماره ۶ آقای سعید جلیلی.

در ابتدای برنامه یاد و خاطره امام راحل عظیم الشأن و همه شهدای انقلاب اسلامی به ویژه رئیس جمهور شهید حضرت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان را با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد گرامی می‌داریم.

در برنامه امشب با توجه به بازخورد‌هایی که از برنامه اول گرفتیم تغییرات مختصری در دکور برنامه داشتیم در برنامه اول نامزد‌های محترم بر روی مبلمان مستقر شده بودند، اما در این برنامه بنا به درخواست مطرح شده و بازخورد‌هایی که دریافت کردیم و برای رفاه حال بیشتر نامزد‌های محترم میز و صندلی طراحی شده که نامزد‌های محترم بتوانند با تمرکز و آسایش بیشتری در برنامه حضور و مشارکت داشته باشند. نکته دیگر این که همانند برنامه اول نمایشگری جلوی میزی که من در خدمت شما هستم تعبیه شده که نامزد‌های محترم به طور دقیق از طریق این نمایشگر می‌توانند زمان را مشاهده بفرمایند که مدیریت بهتری را روی زمان داشته باشند، اما به دلیل این که تمرکز مخاطبین محترم از مباحث مطرح شده نامزد‌ها به هم نخورد این نمایشگر را فقط برای نامزد‌های محترم نمایش می‌دهیم و بنابراین صرفاً نامزد‌های محترم این نمایشگر و بحث زمان را می‌توانند مشاهده بفرمایند ولی ما به دقت نظاره خواهیم کرد و همکاران بنده در پشت صحنه این برنامه ساعت این برنامه را به طور دقیق محاسبه خواهند کرد ضمن این که اعضای محترم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات هم در استودیو مجاور بر روند و فرایند این برنامه نظارت دقیق خواهند داشت.

بر اساس ساختار این برنامه نقش مجری علاوه بر رعایت اصل بی طرفی و رعایت اصل عدالت و انصاف مراقبت ویژه بر زمان است و این که نامزد‌های محترم بتوانند به طور کافی و به طور دقیق از فرصت‌های در اختیار قرار داده شده استفاده کنند و بنا بر وظیفه‌ای که بر عهده مجری برنامه مناظره گذاشته شده اگر چنانچه بر اساس قانون و ضوابط و قواعد نامزد محترمی خارج از چارچوب و قواعد صحبت یا مطلبی را ارائه بفرمایند موظف هستم که مداخله کنم و پیش‌تر بابت این مداخله احتمالی از تک تک نامزد‌های محترم عذرخواهی می‌کنم.

این برنامه به روال برنامه گذشته شامل ۳ مرحله خواهد بود که در هر مرحله نامزد‌های محترم فرصت دارند در دو نوبت ۴ دقیقه‌ای مجموعاً ۸ دقیقه و در مجموع مراحل سه گانه ۲۴ دقیقه به علاوه ۶ دقیقه فرصت جمع بندی صحبت کنند و پاسخگوی سوالات باشند بنابراین هر برنامه مناظره برای هر نامزد محترم ۳۰ دقیقه فرصت را در نظر گرفته است.

 به روال برنامه قبل در ابتدا سوالات مطرح خواهد شد و نامزد‌های محترم در مرحله اول به مدت ۴ دقیقه پاسخگوی سوالات خواهند بود و سپس در نوبت دوم این امکان برایشان فراهم است که نقطه نظراتشان را راجع به دیدگاه‌های دیگر نامزد‌ها مطرح کنند مدیریت مجموع این ۸ دقیقه در هر مرحله بر عهده نامزد‌های محترم است که چه میزان را در مرحله اول و چه میزان را در نوبت دوم استفاده کنند. نکته حائز اهمیت این که اگر چنانچه نامزدی از ۸ دقیقه هر مرحله به طور کامل استفاده نکند این زمان ذخیره نمی‌شود برای مراحل بعد یا برای فرصت جمع‌بندی، اما چنانچه بیش از زمان مقرر ۸ دقیقه صحبت بفرمایند این زمان به طور دقیق محاسبه خواهد شد و از فرصت ۶ دقیقه جمع‌بندی کسر می‌شود.

درخواست مصرانه‌ای که از نامزد‌های محترم داریم این است که حتماً در چارچوب سوالات مطرح شده پاسخ بدهند و اجازه بدهند طرح مباحث سیاسی، فرهنگی و اجتماعی به برنامه‌های مناظره که در ادامه خواهیم داشت و در روز‌های آتی در آنجا این مباحث را مطرح کنند و موکول کنیم به مناظره‌های بعدی چرا که مناظره‌ای که امروز در خدمت شما هستیم در موضوع کلی اقتصادی و با سرفصل خدمات رسانی عدالت محور دولت است و چنانچه نامزد‌های محترم در چارچوب سوالات پاسخ بفرمایند این امکان برای مخاطبین ارجمند فراهم خواهد شد که پاسخ سوالات یکسان را با یکدیگر مقایسه کنند و بتوانند جمع‌بندی بهتری راجع به برنامه نامزد‌های محترم داشته باشند که به انتخاب آنها بسیار کمک خواهد کرد و در این برنامه ما تلاش می‌کنیم سوالاتی را مطرح کنیم که بیشتر دغدغه اصلی مردم است و باز مطالبه ما از نامزد‌های محترم این است که در چهارچوب سوالات پاسخ بفرمایند.

اولین بخش از برنامه مناظره امشب را آغاز می‌کنیم، موضوع برنامه امشب مناظره در حوزه اقتصاد است با سرفصل خدمات رسانی عدالت محور دولت و در نوبت اول و مرحله اول موضوع سیاست گذاری در یارانه‌ها، محرومیت زدایی و رفع فقر را مطرح خواهیم کرد. محور این بخش از مناظره سیاست گذاری در حوزه یارانه‌ها، رفع فقر مطلق و محرومیت زدایی است. در برنامه ۵ ساله هفتم هدف گذاری شده که ضمن ریشه کن شدن فقر مطلق ، ضریب جینی که شاخصی برای بیان نابرابری است به ۳۵ صدم درصد کاهش پیدا کند. 

در این بخش نامزد‌های محترم برنامه‌های خودشان را برای تحقق این موضوع ارائه خواهند کرد.

سوال: موضوعات مطرح شده در سوالات را در سه سوال کلی می‌توانیم خلاصه کنیم، یکی این که برنامه دولت شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها از جمله یارانه‌های نقدی نان، انرژی و کالای اساسی چیست؟ به نظر شما یارانه باید به تولید کننده پرداخت شود یا مصرف کننده نهایی؟ برنامه دولت شما برای محرومیت‌زدایی و فقر مطلق چیست؟ 

قاضی زاده هاشمی: عرض سلام و ادب دارم به ساحت قدسی آقا مولایمان علی ابن موسی الرضا (ع)، با یاد امام شهیدان و شهدای انقلاب اسلامی، شهدای پرواز اردیبهشت به ویژه شهید رئیسی عزیز آغاز می‌کنم، در ابتدا پیروزی تیم والیبال ایران را در دو بازی با آمریکا و هلند را تبریک می‌گویم که به دنبال تعویض یک مربی خارجی و آوردن یک مربی ایرانی اتفاق افتاد، ماحصل اعتماد به درون، پیروزی‌های بزرگ است. همانطور که پیامبر اکرم (ص) و در شرع مقدس ما آمده فقر امر نامطلوبی است، اسلام جامعه را مرفه می‌داند فقر را معادل بی‌ایمانی می‌شمارد، لذا وظیفه حکومت اسلامی این است که نگذارد فقر در جامعه ریشه بدواند ولی باید نوعی برنامه‌ریزی کند که نگذارد برخورد با ریشه‌های فقر اتفاق بیفتد ضمن این که باید دستگیری کند کسانی که به هر دلیلی امکان تامین معاش خودشان را ندارند.

در دهه ۹۰ سفره ایرانی‌ها ۳۰ درصد کوچک شد

قاضی‌زاده هاشمی:  متاسفانه ما در دهه ۹۰ اوضاع خوبی را طی نکردیم رشد اقتصادی ما، چون منفی شد یا نزدیک به صفر شد ولی ماحصل آن این شد که سی درصد سفره ایرانیان به طور کلی کوچک شد و متاسفانه با این که برنامه‌های فقرزدایی در دولت قبل از آن ضریب جینی را کمی اصلاح کرده بود متاسفانه باز ضریب جینی رشد پیدا کرد و شکاف طبقاتی بیشتر شد .۱۰۰ میلیارد دلار ما تقریبا در آن دهه توزیع کردیم، اما ماحصل آن افزایش رفاه عمومی جامعه نشد و به نفع کسانی اتفاق افتاد که یا در قاچاق سوخت بودند یا می‌توانستند در این زنجیره از یارانه بیشتر استفاده کنند، به مشترکین پرمصرف انرژی و آن شبکه انرژی به عبارت بهتر تعلق گرفت. قطعی برق تابستان و زمستان و گاز و اینها را که شما بهتر از من می‌دانید و الان کار به جایی رسیده که ما بخشی از حامل‌های انرژی را هم باید وارد کنیم، لازمه آن این است که ما حتماً ساز و کارهایمان را در این بخش یک اصلاح جدی کنیم. الان ۳۰ درصد جمعیت ایران درآمدی کمتر از ۱۲ میلیون تومان دارند که نیاز به کمک دارند، از این ۳۰ درصد نیمی از آنها فاقد یک شاغل در خانه‌شان هستند یعنی در جمعیت خانوار حتی یک نفر شاغل وجود ندارد، آن باقیمانده آن‌ها هم کسانی هستند که شغلشان شغل موثر نیست، بنابراین اقدام اصلی و اساسی، توسعه شغل و شاغل کردن حداقل یک نفر از اعضای خانواده و ارتقا وضعیت درآمدی مشاغل است. ما دو برنامه اصلی در این جهت داریم یکی این که دارایی‌هایی که در اختیار دولت است ولی برای مردم است، آنها را به خود مردم منتقل کنیم. دولت سهام دارد، شرکت دارد، زمین دارد باید اینها در جهت ثروتمند کردن مردم به خود مردم منتقل شود و بعد هم اصلاح ساز و کار‌های مندرج در هدفمندی یارانه‌ها است که ناقص اجرا شده، در دوره آقای احمدی نژاد ارزش یارانه ۴۵ دلار بود، در دولت بعد شد ۳ دلار، در زمان سید محرومان با تلاشی که شد به ۱۱ دلار افزایش پیدا کرد که باید قانون هدفمندی یارانه‌ها را کامل اجرا کنیم تا مجموعه جامعه، همه خانوار‌های ایرانی بتوانند از آن برخوردار بشوند.

سوال: ۴ دقیقه اول شما آقای قاضی‌زاده هاشمی تمام شد ممنون از شما، آقای قالیباف ۴ دقیقه جنابعالی از حالا شروع شد

قالیباف: درود می‌فرستم به روح پاک شهدا و امام شهدا و عرض تسلیت و تعزیت دارم بابت حادثه تلخ گیلان و زلزله کاشمر اتفاق افتاد و عرض تسلیت و تعزیت به خانواده‌های محترم شان. بحث امشب بحث بسیار مهمی است، بحث هدفمندسازی یارانه هاست، من همین ابتدا می‌خواهم بگویم که به نظرم از ابتدا ما نه در یارانه‌ها هدفمند حرکت کردیم نه در یک شیوه‌ای چگونگی این کار را درست انجام دادن که در دولت چهاردهم باید این را به آن توجه کنیم ولی قبل از این باید بدانیم که عدالت و جلوگیری از تبعیض مخصوصا از انفال که اموال عمومی هست، برای این کار باید عدالت را رعایت کنیم، به هیچ دلیلی و به هیچ بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت و نکته دوم باید بدانیم که حق مردم ما یک زندگی خوب است، حتی نه یک زندگی معمولی ولی امروز واقعیت این است که بخش قابل توجهی از خانوار‌های ما امروز زندگی شان به سختی می‌گذرد.

باید یارانه را به مصرف‌کننده و انتهای زنجیره دهیم

قالیباف: به هر حال رئیس جمهور و مخصوصا رئیس جمهور آینده مسئول است و باید ضمانت کند که این کار را بتواند انجام دهد و با صراحت بگویم حفظ قدرت خرید خانوار مستقیما  به عهده رئیس جمهور است که خیلی راحت بتواند از پس این کار برآمده و پاسخگو بوده و پیش برود.کسی که کار می‌کند تمام عمر کار کرده است، الان هم بازنشسته شده است چرا باید فقیر باشد، ما باید به این پاسخ دهیم، دولت نباید اجازه بدهد که این فقیر باشد. ما حتما این جا باید کاری بکنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند و این که سوال کردند عزیزان که یارانه را به ابتدا می‌دهیم نه به تولیدکننده می‌دهید یا به مصرف کننده؟ بنده معتقدم به انتهای زنجیره به مصرف کننده باید بدهیم. ولی دقیقا بدانیم چگونه و به چه روشی و به چه کسانی. تا این‌ها مشخص نشوند آن عدالت را ما نمی‌توانیم رعایت کنیم، مثل الان مشکلات جدی در این زمینه داریم، از همین جا بحث درجلسه قبل تورم بود، تورم یکی از مشکلاتی است که بودجه‌ای که می‌آید تورم ایجاد می‌کند، این بودجه‌ای که می‌آید زندگی مردم را جابه جا می‌کند و به نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم و بخشی از ظرفیت خرید آن را برمی داریم.
آن‌هایی که حقوق ثابت دارند مثل کارگران، کارمندان وبازنشستگان و راننده حمل و نقل و این‌هایی که معمولا درآمد ثابتی دارند آسیب می‌بینند. ما باید حتما به میزان رشدی که انجام می‌شود و به میزان تورم باید در افزایش حقوق افرادی که ثابت هستند آن را به آن اضافه کنیم، از دو طریق به انتخاب خودشان، یا از طریق صرفا به صورت نقد یا به صورت کالا‌های اساسی  که ۵-۶ قلم کالای جدی در حوزه لوازم خانوادگی، در حوزه جهیزیه و آن کالا‌هایی که بیش از دو هزار و صد کالری براساس نیازی که دارند در حوزه سبد غذایی تامین شود برای آن افرادی که مورد توجه و مورد هدف کار هست. ادامه بحث را خواهم گفت.

سوال  آقای پورمحمدی فرصت ۴ دقیقه‌ای شما آغاز شد.
پورمحمدی: سلام و ارادت، درود می‌فرستم به امام مان و شهداء و عرض تسلیت به خاطر حادثه‌ای که در دو منطقه کشور اتفاق افتاد، بحث خدمات رسانی عدالت محور خوب یک مسئله اساسی است برای همه دولت‌ها، به خصوص ما در این دو دهه گذشته این مسئله جدی‌تر مطرح شد؛ که ما یارانه‌ها را به نحوی توزیع بکنیم که خدمات مناسب به همه طبقات به خصوص طبقات محروم برسد و عدالت رعایت شود.

عدالت آنچنان که مطلوب بوده رعایت نشده است

پورمحمدی: الان وقتی نگاه می‌کنیم، این حجم توزیع یارانه‌ها و اقدامات ما، موجب آسایش و آرامش طبقات محروم نشده است و الان مشکلات اقتصادی زیادتر شده است، همین دوستان مان این جا توضیح دادند جلسه قبل و بیرون هم می‌رویم احساس عمومی که جامعه دارد و به خصوص که عدالت آن چنان که مطلوب بود، رعایت نشده است و سبب غنی‌تر شدن یک عده، کم شدن دهک‌های طبقه متوسط و فقیر شدن طبقات پایین و گسترش دهک‌های فقیر بوده است و این آماری است که اعلام شده است.تقریبا این هدفمندی یارانه‌ها و توزیع یارانه‌ها به این شکل تقریبا توسعه اش همزمان شد با تحریم‌ها، وقتی که تحریم‌ها حدود نزدیک ۱۷-۱۸ سالی که انجام شده است اول ما خیلی‌ها انکار کردیم و اهمیتی ندادیم و توجه نکردیم، آن موقع که باید کنترل می‌کردیم و اجازه نمی‌دادیم که نهاد‌های بین المللی همه ابزار و شبکه‌هایی که ما نیاز داریم تقویت کنیم توجه نکردیم و درزمان آقای احمدی نژاد پذیرفت و در گزارشش بود و در داستان نقل و انتقال مالی شد مثل اف‌ای تی اف که اواخر دولت آقای احمدی نژاد این قصه مطرح شد و حتی نامه اش نوشته شد و برخی از دوستانی که در این جلسه هستند نامه نوشتند، اما عملا ۱۰-۱۱ سال است که این قصه مانده است و کل اقتصاد ما برای تبادل مالی قفل است، پس طبعا یک بخش جدی که ما نمی‌توانیم کار کنیم و مشکل داریم، منابع نداریم و اقتصادمان ریل درستی نیست، از آن طرف این از وضع بین المللی و بیرونی اش که هی تحریم‌ها تشدید شد و فشارش بیشر شد و داخل قرار بود خنثی کنیم و یادم است که اول دولت یازدهم که اولین جلسه که دولت دومی سوال شد که هر کدام بهترین پیشنهاد دارند بدهند، من در دولت آقای روحانی گفتم که من در دولت قبلی بودم و بحث یارانه‌ها  و سازمان بازرسی کنترل زیادی کردم و یارانه‌ها مشکل جدی است، حجمش گسترده است و هدفمند نیست و کل منابع ما را می‌بلعد و در کنارش فساد توزیع شده است و خیلی توجه نشد و حرف‌هایی زدند و فضای حرمت و این حرف ها.دوستانی که این جا بودند یا بی توجه بودند با تحریم برای خنثی سازی یا فضاسازی اجتماعی یا برای خنثی سازی داخلی که اقتصاد مقاومتی که رهبری بود که چه کاری کردند و ۱۵-۱۶ سال گذشته است و دوستان اطراف میز درگیر بودند و کجا برخورد کردند و ۷-۸ روز فضای انتخاباتی شروع شده است و گرم نیست و معلوم نیست مردم صداقت ما را جدی نمی‌بینند و نمی‌شود که این جور مسایل فکر می‌کنیم قول بدهیم و می‌گویند ۱۰-۱۵ سال قبل چه کردید که بخواهید عمل کنید، یارانه به چه سمت و سویی رفته است و چه عوارضی برای ما ایجاد کرده است، ما برای برگردیم به اعتمادسازی مان، برگردیم به پیشینه مان که با صداقت چکار کردیم و کسانی که حقایق و واقعیت‌های اجتماعی را قبول نداشتیم، کم دیدیم و بی ارزش دیدیم و هیچ تلاشی برای کنترل آن نداشتیم، برای خنثی عمل نکردیم و حالا نسخه می‌پیچیم و معلوم است جواب نمی‌دهد و مردم اعتماد نمی‌کنند و طرح‌ها ناقص است.

سوال : آقای زاکانی ۴ دقیقه شما از حالا شروع شد.
زاکانی: سلام و درود به امام و شهیدان، حوادث اخیر تلخ را تسلیت عرض می‌کنم، مردم ما کشوری ثروتمند هستیم و مشکل این است که این ثروت را درست توزیع نمی‌کنیم، آدرس‌هایی که دوستان ما می‌دهند آدرس غلط است شما زیاد توجه نکنید، که بعدا اثبات می‌کنم که این آدرس بی راهه است و کل این شعار‌ها قبلا داده شده است.
یارانه خانوار در حوزه بنزین، گاز و در حوزه برق، درست در کشور توزیع نمی‌شود، ما یک بسته‌ای داریم به عنوان بسته رفاه که در این بسته رفاه، هم یارانه طلایی داریم، توزیع عادلانه یارانه انرژی، هم ناظر به معیشت مردم، مسکن مردم، اشتغال مردم، سلامت مردم، تفریح مردم، یک بسته ارائه می‌کنیم، در این صحبت‌هایی که می‌شود از موضوع جلسه خارج می‌شویم و حرف‌های دیگر می‌زنیم که معلوم نیست که چقدر به کار مردم می‌آید، ما یک یارانه‌ای طلایی تنظیم کردیم که مابه ازای مصرف انرژی کل خانوار کشور در بخش خانوار، تولید نه، تولید بگذارید کنار، خدمات بگذارید کنار، این‌ها را بگذارید کنار، فقط در بحث خانوار اگر این را شما بنزین، گاز و برق را در نظر بگیرید، شما به هر خانواده سه نفره بیست گرم طلا معادل اعتبار در سال یارانه می‌رسد. توزیع عادلانه یارانه ها، یعنی یک خانوار ۵ نفره ۱۱۰ میلیون در سال یارانه دارد، اعتبار هم به طلا داده می‌شود، مصون از تورم است و نقدینگی را زیاد نمی‌کند و اسباب صرفه جویی برای خانوار فراهم کرده و سود می‌کنند و به میزان انتقال از سوخت‌های فسیلی، بنزین به سمت سوخت‌های پاک، برق، بنزین به گاز و بعد هم به برق سودشان بیشتر شده و این جا برای هم روستاییان و همه عشایر، بازنشستگان عزیز و همه ملت ثروتمند می‌شود، چرا نمی‌خواهید مردم ثروتمند شوند.
به میزان صرفه جویی سود می‌کنند، برق هم که صرفه جویی شود می‌آید در خدمت تولید قرار می‌گیرد و لازم نیست برق کارخانه‌ها و کشاورز را قطع کنیم و آسیب به تولید بزنیم، یارانه انرژی بخش تولید سرجای خودش است و فقط ناظربه سه قلم بنزین، گاز و برق خانوار صحبت می‌کنم هم کل مردم ثروتمند می‌شوند و هم اساسا پاسخ بعدی ناظر به موضوع فقر مطلق ریشه کن می‌شود.
بله صد درصد مردم بهره مند می‌شوند و هرچقدر صرفه جویی کنند دست خودشان است و بهره مندی شان بیشتر است، اگر کسی هم علاقه داشت که بیشتر مصرف کند، ایراد ندارد، از کسی که کمتر مصرف می‌کند می‌تواند بگیرد و تنظیم گرش هم دولت است، مردم سود می‌کنند و ثروتمند می‌شوندو فقر مطلق برداشته می‌شود و اسراف در کشور پرونده اش بسته می‌شود و عدالت در کشور جاری و ساری می‌شود و این راه روشنی است هدیه به شما به ویژه خانوار عزیز و به ویژه زنان و دختران و کسانی که در خانه یک محوریت و اساسی را دارند. از اول شروع دولت هم برای خانوار‌ها حساب ویژه باز می‌شود و این پول برای آن‌ها مدنظر قرار می‌گیرد در حوزه اعتبار به قیمت طلا که مصون از تورم است.

سوال : آقای پزشکیان فرصت ۴ دقیقه شما از حالا شروع شد.
پزشکیان: بنده هم تسلیت عرض می‌کنم به حوادثی که اتفاق افتاده است، آن چیزی که آمار‌ها نشان می‌دهد وضعیت مارا، اگر دوربین‌های شما نشان دهد، مصرف دهک‌های پایین و دهک‌های بالا وحشتناک است، این در رابطه با یارانه‌های انرژی است. این یکی در رابطه با بنزین است، در حقیقت نگاه کنید مصرف دهک‌های پایین و دهک‌های بالا اختلاف بسیار زیادی دارد یعنی ما به کسانی که توانمند هستند بیشتر امکانات می‌دهیم و آن‌ها که پول ندارند کمتر می‌دهیم از این منابع که در اختیار داریم. جمعیت زیر خط فقر ما بدتر شده است و وضع مان بهتر نشده است، یعنی اول باید بدانیم کجاییم تا بعد بدانیم که می‌خواهیم چکار کنیم.
این وضعیت استان‌های ماست، مناطقی که در حاشیه اند مرز‌ها به شدت وضع شان خراب است، این که ما بخواهیم این بی عدالتی را اصلاح کنیم باید اول بدانیم کجا را باید نگاه بکنیم، چون ندانیم کجا را باید نگاه کنیم و به همین شکل بگوییم تئوری خیلی ساده است ولی واقعیتی است که در طول زمان اتفاق افتاده و وضعیت فقر ما را نشان می‌دهد و آمار و ارقام کاملا گویاست که کجاییم، این که چطور بتوانیم مشکلات را حل کنیم قدم اول به داشتن زبان مشترک و اختلافات ما و عدم هماهنگی، تا می‌آییم ما تا یک تصمیمی بگیریم اختلافات باعث می‌شود که نتوانیم آن هدف را اجرا کنیم که مشکلات داخلی باید حل شود تا بتوانیم این روند را اجرا کنیم، دولت منابعی را که تقسیم می‌کند باید هدفمند به آن مناطقی که هست بدهد، چه در رابطه با انرژی و چه در رابطه با بنزین و مسایل دیگر، اگر بخواهد آن یکی دیگر مسایل را حل کند باید زیرساخت‌ها را درست کند و حمل و نقل عمومی را درست کند.

نمی توان به راحتی برای حل مشکلات نسخه داد

پزشکیان : بانک‌ها بیشتر پول‌ها را ۵۵ درصد وام‌ها را در حقیقت به تهران می‌دهند، بقیه اش برای کل کشور دارد هزینه می‌شود، این یعنی که توسعه در تهران و اطراف تهران و عدم توسعه در بقیه نقاط کشور یعنی اگر ما یک برنامه جامع و کامل با مشارکت اقتصاددان‌ها ، دانشگاهی‌ها و هماهنگی مجموعه این جریان‌ها و مدیریت و خود مردم با خود مردم اگر صحبت نکنیم، یک نسخه بنویسیم، خیلی نسخه‌ها بدون داشتن آن پشتوانه کارشناسی می‌آید در یک جا، یک قسمتی را درست می‌کند، بقیه قسمت‌ها را می‌زند تخریب می‌کند. نسخه‌ای که باید داد به این سادگی نیست ولی قطعاً باید یارانه‌ها را هدفمند کرد و به دهک‌های پایین داد و اجازه نداد دهک‌های بالا یارانه بیشتر بگیرند، دهک‌های پایین بهره کمتری از این...، تازه این تورم باز فشار را به دهک‌های پایین ایجاد کند. لازمه این کار؛ همان برنامه‌ای است که خدمت شما عرض کردم. از طرف دیگر کنترل تورم و رشد اقتصادی اگر درست نکنیم، هر اقدامی این طرف کنیم؛ همه را می‌خواهیم فقیر کنیم. ما از این طرف باید جلوی آن تورم را بگیریم که تورم بحث‌های خودش را دارد، رشد را باید اصلاح کنیم و اگر رشد ما درست نباشد که آن شاخص‌های مربوطه را قبلاً در جلسات بحث شده، فقط با این کاری که می‌خواهیم انجام دهیم، فقر را در بین بقیه سیستم‌ها تقسیم خواهیم کرد. به اضافه این که کنترل نحوه سوخت و این آموزش‌های مردم در جهت این کارهاست که ان‌شاءالله نسخه‌ای نیست که به این سادگی در عرض چهار دقیقه کل اینها را ارائه داد.

جلیلی: من هم تبریک عرض می‌کنم پیروزی تیم والیبال را بر به ویژه آمریکا؛ اگر باز نشود که خود آمریکا نمی‌خواست برنده شود و همین طور تسلیت عرض می‌کنم قضیه آن چه که در رشت و زلزله کاشمر...، اما آن چه که درباره سؤالی که خود مردم داشتند، بخواهیم مستقیم جواب دهیم این است که من دو مثال می‌زنم، کمک می‌کند. بحث این است که وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد، این را به بهترین شکل و عادلانه در بین مردم قرار است توزیع شود، بهترین شکل آن و عادلانه باشد. اگر ما دو خانواده را در همین تهران باهم مقایسه کنیم یا در یک نقطه دیگر کشور، یک خانواده‌ای که سه خودرو دارند، یک خانواده‌ای که چهار نفر هستند و خودرو هم ندارند. این یک سؤال است؛ آن کسی که سه خودرو دارد، عملاً شما وقتی یک محاسبه می‌کنید، می‌بینید آن درآمدی که دارد؛ ۱۲ برابر آن کسی که هیچ خودرویی ندارد یارانه دریافت می‌کند، این یک محاسبه کوتاه دارد که می‌شود انجام داد، مثلاً چقدر بنزین ۱۵۰۰ تومانی می‌گیرد؟ چقدر بنزین ۳۵۰۰ تومانی می‌گیرد؟ ولی عملاً باعث می‌شود که این خانواده ۱۲ برابر بیشتر از کسی که خودرو ندارد، یارانه دریافت می‌کند، با این که مرفه‌تر است و وضع بهتری دارد. این در چه شرایطی است؟ در شرایطی است که ۴۴ درصد مردم ما خودرو؛ ماشین ندارند. یعنی کسانی که ندارند کلاً از این یارانه محروم می‌شوند. این حتماً درست نیست. یک مثال دیگر بزنم؛ اگر یک خانواده‌ای باز چهار نفره که یک حقوق بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان دارد، ما طبق همین قانونی که داریم که در بحث مالیات همین سال ۱۴۰۳ است، این کسی که ۱۶ میلیون تومان حقوق دارد، یک خانواده چهار نفره؛ نزدیک ۱۰ درصد حقوقش یعنی یک و ۶۰۰ را باید مالیات بدهد. در صورتی که ما به یک خانواده چهار نفره الان داریم نفری ۴۰۰ تومان یارانه می‌دهیم، یعنی عملاً همان میزان یارانه‌ای که می‌دهیم، از این خانواده مالیات می‌گیریم، یعنی آن یک و ۶۰۰ این‌جا گرفته می‌شود. یعنی به همان میزان یارانه از او مالیات گرفته می‌شود. این در چه صورتی است؟ این در حالی است که خیلی از کسانی که درآمد‌های بسیار زیادی دارند یا با فرار مالیاتی و شفاف نبودن، آن بحث‌هایی که مربوط به چرخه مالی آنهاست، اینها از مالیات فرار می‌کنند. من این را می‌خواهم توضیح دهم، حالا باز بیشتر توضیح خواهم داد که این نشان می‌دهد که این مناسباتی که وجود دارد؛ یک تصحیح جدی لازم دارد. بر همین مبنا ما چند طرح آماده کردیم، یکی در همین دو موضوعی که عرض شد، یکی این که آن طرح بانک که داشتیم که راجع به این که حالا این انرژی چگونه به بهترین شکل توزیع شود و مردم؛ همه آن یارانه‌ای که می‌خواهند داشته باشند، عادلانه باشد، این نباشد که فقط بر اساس خودرو باشد، بر اساس فرد باشد که ضمن این که حالا هم عدالت در آن خواهد بود، باعث می‌شود که این بهتر مدیریت مصرف صورت بگیرد، یعنی مردم می‌توانند بر این اساس، خودشان بر اساس منافعی که برای آنها حاصل می‌شود، آن مصرف انرژی را هم مدیریت کنند. کنار این یک طرح سبد غذایی داشتیم که ۱۳ قلم کالا‌های غذایی را در اختیار مردم باید قرار بگیرد که آن بحث حداقل نظام سلامت لازم است انجام شود و همین طور طرح سفر و طرح روستا‌ها که باز توضیح خواهم داد.

مجری: نوبت اول از مرحله اول را پشت سر گذاشتیم و در نوبت دوم همان طور که پیش‌تر توضیح داده شد، هر کدام از نامزد‌ها به مدت چهار دقیقه فرصت دارند که نقطه نظرات خود را راجع به دیدگاهی دیگر نامزد‌ها مطرح بفرمایند.
قاضی‌زاده هاشمی: قبل از این که ادامه توضیحات خود را بدهم، لازم است من هم به نوبه خود تسلیت بگویم هم به مردم گیلان، هم به مردم کاشمر، سؤالی هم که دارم از آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان این است که بالأخره این تحریم و روابط و ... سالهاست هست؛ مسأله اف‌اِی‌تی‌اف و غیره، چرا عملکرد دولت نهم و دهم و عملکرد دولت سیزدهم متفاوت است با عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم؟ شرایط هم واحد بوده، الحمدلله آقای پورمحمدی در همین دولت‌ها هم بودند، یعنی بالأخره اگر مؤثرترین نقش هم در این مجموعه کسی داشته باشد؛ ایشان است. این نمودار‌هایی که جناب پزشکیان هم نشان دادند برای من خیلی آشنا بود، فکر می‌کنم دوره قبل از انتخابات خود من این نمودار‌ها را بخشی خدمت مردم عرضه کردم، منتها سؤال این است که ما با چه روشی می‌خواهیم این را اصلاح کنیم؟ ما راهکار‌هایی آن موقع دادیم که خیلی از آنها الحمدلله در دولت شهید رئیسی در حال انجام و پیاده سازی است

 دارایی‌های مردم را به مردم برمی‌گردانیم

قاضی‌زاده هاشمی: یکی از برنامه‌های جدی که یا در خود بنیاد شهید ما انجام دادیم. این که گفتیم دارایی‌های مردم را به مردم برمی‌گردانیم، دارایی‌هایی بود متعلق به خانواده شهدا و ایثارگران؛ در اختیار بنیاد شهید، ما آن را به آنها برگرداندیم. صاحب مجمعش را تشکیل دادیم، خودشان اداره می‌کنند. یا داریم از بنگاهداری خارج می‌شویم به نفع این که باز دارایی‌ها را به مردم منتقل کنیم. یا تمام کسانی که در سه دهک پایین بودند را تحت پوشش بردیم. یعنی فقر مطلق اگر بگوییم بر اساس دهک‌یندی است، در بنیاد شهید تمام شد، الا این افرادی که جدیداً وارد می‌شوند که آنها هم ارزیابی وسع می‌کنیم و بعد تحت پوشش قرار می‌دهیم. دوستان ما در امداد در جای دیگری هم موفق بودند. ما دو قالب کلی داریم؛ ۱- پوشش همگانی است برای اصلاح ناترازی انرژی و بازتوزیع منابع که شبیه به آن چیزی که آقای زاکانی فرمودند؛ یعنی در سه عنوان بنزین، گاز و برق، منتها ما طرح‌مان پلکانی است، بر اساس پول ملی خودمان است، چون معتقدیم باید ارزش پول ملی را حفظ کنیم، ارتقاء دهیم. ما برای هر خانوار ایرانی فرض کردیم دو خودرو داشته باشند، بر اساس این که هر خانواری دو خودرو داشته دارد، منابع را توزیع کردیم، سال اول ۴۰ میلیون تومان، سال بعد ۶۰ میلیون تومان که سال آخر اجرای برنامه است؛ ۹۰ میلیون تومان اعتبار انرژی تحت عنوان یک کار در اختیار خانوار قرار می‌گیرد برای پرداخت این هزینه‌ها و اضافه آن را هم وصل می‌کنیم به پشتیبانی از کالابرگ‌هایی که در اختیارشان هست. اما یک گروهی هستند که طبقه‌ای که باز باید به آنها توجه ویژه شود، ما یک نظام یکپارچه مالیات و یارانه طراحی کردیم، بر اساس پی‌آی‌تی یا مالیات بر کل درآمد اشخاص که افراد به سه گروه تقسیم می‌شوند؛ یا کسانی که هزینه‌های آنها بیش از درآمد‌های آنهاست، کسانی که برابری می‌کند و کسانی که درآمد‌های بیش از هزینه دارند. کسانی که هزینه‌های آنها بیش است، تا سقف کفاف که همین ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومانی که اعلام شده، ما حتماً جبران می‌کنیم، ولی از آن افرادی که درآمدی بیش از هزینه‌های خود دارند فقط مالیات اخذ خواهد شد. آن هم بر اساس کل درآمد. این که یارانه را ما باید به انتهای زنجیره بدهیم، این حتماً درست است، اما ابتدای زنجیره هم نیاز به توجه دارد. بخشی از اقتصاد ما، معیشت پایه است. بعضی از دامپرور‌های ما یا کشاورزان یا عشایر ما باید چند گوسفند، گاو و ... داشته باشند، ما باید کمک کنیم به آنها. در حوزه توسعه مراتع، در تسهیلات و سرمایه در گردش آنها باید منابع یارانه دولت؛ آن ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی که ذکر شد، بخشی اهرم شود، توسط بانک‌ها به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه در ابتدای تولید که زمین ما داریم، مجوز داریم و منابع مالی داریم کمک کنیم.

قالیباف: در ادامه بحث این را گفتم که ما حقوق‌بگیر‌ها و آن‌هایی که حقوق ثابت هستند چگونه ما همزمان افزایش تورم آنها را جبران و جایگزین کنیم که سبد خانوار کوچک نشود. نکته دوم؛ ما بعضی از مردم عزیزمان را داریم که اصلاً امکان این که کار کنند، ندارند. این جا هم دولت باید آنها را به طور صد درصد تأمین کند. حتی امکان توانمندسازی در آنها نیست؛ لذا ما برای این که تا آخر برنامه، این  کار را انجام دهیم باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه تأمین اجتماعی چند لایه درست کنیم. ولی تا آن موقع این کار را انجام دهیم، باید در همین سالی که الان در آن هستیم، این مشکلات را چه آنهایی که در فقر مطلق هستند، چه آنهایی که زیر خط فقر هستند، چه آنهایی که ضعیف شدند باید با اینها جبران کنیم، حالا نگاه کنید چه تفاوتی وجود دارد؟ الان دهک‌های پایین نسبت به بالا درآمد آنها یک به ۱۴ است، یعنی آنها ۱۴ برابر درآمد بیشتری دارند. در حوزه ثروت، دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند.

می‎‌خواهیم به مردم اجازه سرمایه‌گذاری ارزی بدهیم

قالیباف:  حالا ما یک انفالی داریم که همین انرژی است که دوستان اشاره کردند، مصرف این یک به ۲۲ است یعنی بعضی  افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر مصرف می‌کنند، این عین بی‌عدالتی و ظلم از انفال است. ما به سرعت باید این را اصلاح کنیم، برای اصلاح این کار واقعاً ما نیازمندیم هدفمند این را کار را انجام دهیم. اشاره شد؛ ۴۴ درصد مردم ما اصلاً خودرو ندارند، بنزین نمی‌گیرند، یک خانواده چهار نفر هستند، شش خودرو دارند، ما خانواده‌هایی داریم که در سال ۱۴۰ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند، خانواده‌هایی هم داریم که یک قِران نمی‌گیرد. آن خانواده محروم، اینها هم خانواده‌های برخوردار ما حتماً در این طرح هدفمندسازی که صرفه‌جویی...، ما داریم حدود نزدیک به ۴۰ درصد انرژی خود را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم. این مال خانواده‌هاست، اجازه دهیم هر خانواده هر چقدر  دارد از استاندارد؛ یک استاندارد معمولی هم باید مشخص کنیم، کمتر مصرف می‌کند، به خودش برگردد. به نظرم ما در طرحی که داریم، بعد توضیح خواهم داد، اختیار را می‌گذاریم بر عهده خود مردم، هر کسی صرفه‌جویی کرده، خودش تصمیم بگیرد، این میزان مترمکعب گاز، یا این مقدار از انرژی در بنزین، یا در برق، هر چه می‌خواهد، می‌خواهد اینها را باهم تبادل کند، ما این ظرفیت را در این سکو برای او درست کردیم، اینها را به هم تبدیل کند. می‌خواهد در بازار مشترکی که مربوط به انرژی‌هاست، آن جا برود در بورس بدهد، برود در بورس بدهد. در بورس می‌خواهد این را ریالی باشد؛ ریالی. می‌خواهد در سرمایه گذاری ارزی باشد؛ ارزی. به تشخیص خودش. چون ما در بخش رشد گفتیم می‌خواهیم ارز‌هایی که در اختیار هموطنان عزیزمان در همه جا هست، سرمایه‌گذاری ارزی بدهیم. اجازه بدهیم کسی که هم صرفه‌جویی در مترمکعب گاز می‌کند، این گازش را به بورس برای تبدیل کردن یا سرمایه‌گذاری کردن با ارزی این کار را انجام دهد. ما این جا در طرح‌مان هیچ اجباری نداریم، می‌تواند نقد تبدیل کند، می‌تواند جا‌به‌جا کند، می‌تواند در بازار بورس چه سرمایه‌گذاری کند، چه تبدیل کند، به اختیار خودش سه تا چهار روش است که می‌تواند این کار را انجام بدهد و کار را پیش ببرد. ولی مهم این است که این انفال باید به نفع مردم و بعد هم بقیه آن، دولت اینها را در تولید و در سرمایه‌گذاری که کیک اقتصاد را بزرگ کنیم که خانواده‌ها این را بتواند تداوم داشته باشد در درآمدهایشان و پایدار.

پورمحمدی: این آمارها؛ بیان مشکلات، پیوسته گفته شده به دوستان ما هم در این جلسه گفتند. راه‌حل‌ها هم پیوسته در دوره‌های مختلف و در برنامه‌های مختلف بیان شده و می‌شود. ولی واقعیت چیست؟ نمودار‌ها منفی است، همه دوره‌ها نقدینگی بیشتر می‌شود، تورم بیشتر می‌شود، خط فقر توسعه پیدا می‌کند، دهک‌ها به هم می‌ریزد، فاصله بین غنی و فقیر زیاد دارد می‌شود. خوب دوباره تکرار همین حرف‌هایی است که تو برنامه‌ها نوشته شده من هم همین حرف‌ها دارم نوشتم مفصل حالا با یک درصدی تفاوت، خیلی فکر نمی‌کنم این‌ها کمک بکند به راه حلی که ما باید دنبالش برویم چرا به علت‌ها نمی‌پردازیم؟

چرا با سکوت و پاک کردن صورت مسئله می خواهید از مشکلات بپریم 

پور محمدی : چرا با سکوت و پاک کردن صورت مسئله فکر می‌کنیم می‌توانیم بپریم از مشکلات، ببینید ما هنوز حاضر نیستیم به مشکلات اساسی اشاره کنیم رهبری معظم مسئله تحریم را جدی می‌گوید راهکار‌ها روابط بین المللی و داخل مسائلی که بعد روی چالش‌های جدی و این یارانه سوخت صد و بیست میلیارد دلاری که باید رویش توجه کنیم ولی همین طور ساده فکر می‌کنیم سکوت کنیم همین بزرگواران ما اینجا که می‌خواهند رؤسای عالی‌ترین مدیریت عالی کشور را به عهده بگیرند بخشی از مسائل مهم کشور اصلاً نمی‌خواهند بپردازند اصلاً نمی‌خواهند پاسخ بدهند به سکوت عبور کنند مگر می‌شود همچین به این مسائل جدی کشور اینجور پرداخته شود، من صادقانه می‌گویم به همه دوستانم احترام می‌گذارم ارادت هم دارم ولی با مردم هم باید صادق باشیم واقعیت‌ها را هم باید جدی مطرح کنیم من چند تا نمونه می‌گویم این برادرم آقای جلیلی خوب اول که نسبت به بحث تحریم‌ها و اینها که هیچ مواضعشان معلوم است زیاد گفتند من هم دخالت نمی‌خواهم تکرار کنم من یادم است یک موقعی در شورای عالی امنیت ملی بحث کیفیت مطرح شد فکر می‌کنم سال نود و پنج بود من و آقای طیب‌نیا دعوت شویم، چون عضو شورای عالی پول‌شویی بودیم من مفصلاً صحبت کردم چقدر مشکل ما داریم و بحران تبادل مالی داریم اصلاً برجام هم نباشد این قصه، قصه گرفتار می‌کند همه را ایشون پایان جلسه اومد به من گفت آقای پور محمدی تو مسئول باشی ما قبول داریم ولی آقایان را قبول نداریم من بهشون گفتم که آقا اصل مسئله را بپذیریم که اشکال و گیر است بشینیم با هم دیگر بگوییم چه شروط و قیودی بگذاریم که حل بشود هفت سال هشت سال از آن موقعیت گذشته هی اقتصاد فشار بهش اومده، این برادرمان آقای پزشکیان که دوستانی که دور ایشان را گرفتند که در ستادهایشان هم غلغله است و نوبت پست و مقام و این حرفا هستند آقای پزشکیان وقتی بحث برجام شد همچنان شیپور طبل پیروزی زدید من چقدر نسبت به برجام موضعم روشن است من از هر روزنه یک درصدی دو درصدی می‌گویند به نفع ملت باید استفاده کرد باید با قدرت رفت به جنگ کسانی که حق ملت را دارند ضایع می‌کنند ولی برای برجام حالا ده درصد بگوییم، پنج درصد بگوییم حالا هر عددی، بیست درصد ظرفیت و روزنه ایجاد می‌کند ولی آقایان رفتند صد در صدی اش کردند گفتند همه مشکلات حل می‌شود و بعد از فرصت خنثی سازی تحریم باید تو اون دولت استفاده کامل و کافی می‌شد متاسفانه اجرا نشد همین‌ها آمدند دور شما شما که کارشناس خیلی نیستید اینها می‌خواهند اداره کنند، اینها می‌توانند اداره کنند آن نگاهشان به روابط خارجی بزرگ نمایی، خودشیفتگی، از این طرف توجه نکردن به خنثی سازی این برادر عزیزمان آقای قالیباف چهار سال رئیس مجلس بوده آقای قالیباف شما در این چهار سال باید تلاش می‌کردی هم نسبت به مسئله برجام اگر روزنه‌ای بود یک تکراری شد اون ترامپ با اون بساطش رفت هفت درصد، دو درصد، پنج درصد ظرفیت بود با یک حاشیه و یک قاعده و اینها اصلاً اجازه پیدا نشد نه به دولت قبلی نه به دولت شهید رئیسی بعد هم که برنامه می‌نویسی برای حل مشکلات یارانه‌ها خوب همین برنامه بیست و پنج تا موضوع مهم در این برنامه معلق است یکسال دیگر پس از تصویب ببینید اینجوری که نمی‌شود شما جواب مسئولیتتان را باید بدهید از این جهت شما باید ببینید که می‌توانید کاری که خودتان کردید بگویید چه اثری داشته از آسمان که نمی‌آییم شما هستید و آقا و آقام و بنده باید ما مردم باور کنند چی شده چی کار می‌خواهید بکنید و از این جهت من فکر می‌کنم بیاییم روی مسائل جدی تمرکز بدهیم با مردم مان صادق و درست و راهکار مناسب بدهیم والا این حرف‌های محاسباتی الی ماشاءالله حرف زدند. 

سوال: جناب آقای زاکانی این فرصت چهار دقیقه‌ای شما از حالا شروع شد؟

زاکانی: بسم الله الرحمن الرحیم این نموداری است که نشان می‌دهد که از همین ابتدای دولت خدمت نفری بیست و دو میلیون در سال یارانه انرژی به اعتبار طلا داده خواهد شد و فقر مطلق از همین ابتدا ریشه کن می‌شود دهک اول بیش از دو برابر شرایط ویژه پیدا می‌کنند الی آخر به جز کسانی که بخواهند صرفه جویی نکنند و قیمت حامل‌های انرژی قیمت کاهش پیدا می‌کند در حوزه بنزین سه هزار تومان حذف می‌شود هزار و پانصد تومان خواهد شد سایر قیمت‌ها هم تغییر نخواهد کرد و این نکته اول، نکته دوم دوم ناظر به حوزه پرداخت به زنجیره است به انت‌های زنجیر غلط است از نظر کارشناسی به حلقه ما قبل زنجیره باید تسویه صورت بگیرد و به کل زنجیره باید داده شود به تامین کننده، تولیدکننده، فرآوری کننده، توزیع‌کننده و در حقیقت مصرف‌کننده ولی ماقبل مصرف کننده باید تسویه شود این نکته اول که من باید عرض کنم نکته بعدی را راجع به آقای پورمحمدی هم آدرس غلطی ایشان میدهد آن نکات جدی را بگذارید توی زمان خودش ما بحث کنیم و خوب من خدمتتان عرض کنم مشاور جناب آقای پزشکیان تو جلسه ایشان گفتند که دولت آقای رئیسی سه سال فلاکت بار بود که البته خود جناب آقای پزشکیان پنج دوره در مجلس بودند یک دوره وزیر بودند، یک دور نایب رئیس مجلس بودند بهتر است که پاسخ‌گو به جای مطالبه و توصیه‌های اخلاقی دوره سیاه هشت ساله دوره آقای روحانی کشور را به باد داد و به طبع سه ساله جناب آقای رئیسی از اون هشت سال بالاتر است و شهید رئیسی از آقای رئیسی زنده حتماً مؤثر‌تر است سبد کالایی را که گذاشتند سال نود و دو همین ژنرال‌های اقتصادی مردم را بیچاره کردند به فلاکت کشاندند مسکن مهر را مزخرف خونداند، اما امروز در ستاد آقای از پزشکیان هستند برادر عزیزمان که بنده کاملاً بهشون علاقه دارم گفتند ما با فساد مبارزه می‌کنیم وقتی برادر آقای رئیس جمهور را به واسطه پرونده‌های فساد تهدید به گرفتن شد برای رسیدگی آقای رئیس جمهور اعلام کرد که اگر او احضار است من اعلام جنگ می‌کنم بعدا معلوم شد که در مقابل قانون رئیس جمهور هم باید خاضع باشد یا معاون اول رئیس جمهور برادرش را به اتهام قاچاق حرفه‌ای ارز گرفتند وقتی دولت را تحویل گرفتند وعده صد روزه دادند بعدا گفتند مگر انسان بی‌عقل است که صد روزه اتفاقی بیندازد، به شعور مردم توهین کردند دولت حذف کارت سوخت صد و پنجاه همت خسارت زدند خسارت‌های متعددی که اتفاق افتاد، وقتی از درون اتاق‌های شیشه‌ای و از درون ماشین‌های آنچنانی مسیر را دنبال کردند دویست و پنج هزار میلیارد بدهی دولت در سال نود و دو بود دولتی که به آقای رئیسی تحویل دادند هزار و سیصد میلیارد در واقع هزار و سیصد هزار میلیارد تومان، هزار سیصد همت بدهی داشت کل بودجه عمومی سال هزار و سیصد و هفتاد همت بود بودجه یک سال را آقای روحانی پیش خور کرد و بدهکار کرد دولت را، وقتی که ناظر به آمریکا و مواجهه شد معلوم شد که سر شما را هم کلاه می‌گذارند و  حادثه معدن یورت هم که اتفاق افتاد پدر یکی از آقایون اونجا گفت ما اصلا رئیس جمهور نداریم راست گفت هشت سال این مملکت رئیس‌جمهور نداشت وقتی قطار تبریز آتش گرفت چهل و پنج نفر به رحمت خدا رفتند در حقیقت وزیر آن دولت که توی ستاد جناب آقای پزشکیان هستند اعلام کرد که مردمه بیمه هستند که انگار مردم محتاجند بیمه باشند بسوزند ایراد ندارد نکته آخرم این هستش که آقای پزشکیان برادر عزیز ما که خیلی هم بهشون علاقه دارند همان دولت آقای روحانی است اگر ناراحت نمی‌شوند همان مسیر را دارند دنبال می‌کنند.

 سوال: نکته اینکه اگر از افراد غایب در این جلسه نام برده می‌شود فرصت برای احقاق حقوق اون‌ها باقی هست و بر اساس برنامه‌ریزی که صورت خواهد گرفت این فرصت در اختیار افراد غایبی که نامشان در جلسات مناظره برده می‌شود حتماً این فرصت در اختیار قرار خواهد گرفت، جناب آقای پزشکیان فرصت چهاردقیقه‌ای جناب‌عالی از حالا شروع شد؟

پزشکیان: من فقط می‌خواهم این را بگویم می‌دانید ما چرا اینجاییم برای این که با هم دعوا می‌کنیم این به اون حرف می‌زند به اون حرف می‌زند مشکلات هم حل نمی‌شود، با این تئوری‌هایی هم گفته می‌شود از اول هم داریم این حرف‌ها را می‌زنیم همچنان روز به روز بدتر می‌کنیم این وضعیت سفره مردم که در زمان آقای رئیسی و این‌ها ببینید روز به روز این سفره بدتر شده اینکه بیاییم بگوییم ما بهتر بودیم من وزیر دولت آقای خاتمی بودم از نظر اقتصاد و شاخص و عدد و رقم بروید نگاه کنید ببینید اونجا بیشتر ثبات بوده یا این چیزایی که می‌گویید ما چرا به اینجا رسیدیم برای اینکه بیخود باهم دعوا می‌کنیم خیال می‌کنیم ما بهترینم شاخص‌های علمی و روند را اول باید از همان از اول هم گفتم انسجام درست نشود، اسمی که آن برادرم می‌برند هر کسی بیاید ستاد من بنده می‌پذیرمش برای این که می‌خواهم رای بگیری، اما آن چیزی که بهش عمل می‌کنیم سیاست‌های کلی مقام معظم معظم رهبری است و چارچوب‌هایی که باید برویم این نقطه به اصطلاح خط قرمزی است که ما مراعات می‌کنیم در نتیجه مشکل این است که ما درد مردم را باید داشته باشم در همین تهران مناطق محروم نگاه بکنید وضعیتشان معلوم است به چه شکلی است و چه وضعیتی دارد و نهایتاً وقتی داریم پول‌ها و منابع را در جا‌هایی که پول‌دار است خرج می‌کنیم یعنی ما چابهار را نمی‌بینیم یا ما خوزستان را نمی‌بینیم یعنی بلوچستان را نمی‌بینیم سیستان را نمی‌بینیم کردستان را نمی‌بینیم این حرف‌ها را می‌زنیم برای اینجاست، اما اینکه در این تئوری‌هایی که گفته شده خیلی راه حل‌های وجود دارد اینها مثلاً این بحث را که می‌کنند من محاسبه کرده بودم راحت نفری ده میلیون تومان می‌شود داد، اما اینکه آیا ما با این روند با مردم چه باید بکنیم با تورم چه باید بکنیم با شاخص‌ها چه باید بکنیم عوارض را چه جوری باید حل بکنیم این لازمه‌اش اول انسجام داخلی است این دعوا‌ها را باید بگذاریم کنار به یک زبان و نگاه مشترک برسیم واقعاً مردم محروم را ببینیم هیچ فرقی نمی‌کند وقتی اون نقشه را بهتون نشان دادند بلوچستان و سیستان و مشهد و تمام این دور ور این مملکت وضعشان خیلی خراب است خوزستانی که نفت و گاز و آب از اونجا دارد در می‌آید امکانات معمولی مدرسه و مشکلات بعدی هم ندارند زیرساختار‌ها را ندارند اگر ما وضعیت رشد و اقتصاد را شغل را درست نکنیم اگر با دنیا مشکلمان را حل نکنیم همین الان روزانه بالای چند هزار میلیارد به خاطر تصمیم‌های ناصواب ما دارد از بودجه مملکت هدر می‌رود نفت ما را دارند آنها میفروشند، گاز می‌فروشند در میادین مشترک دارند میبرند و ما نمی‌توانیم ببریم شما نگاه کنید قطر را در چه وضعیتی است و ما در چه وضعیتی؟ ما ثروتمندیم ولی چرا مردم ما اینجورین؟ ما دقیقاً اگر قانون را عمل بکنیم باید بازنشستگان را ببینیم باید معلمان را ببینیم باید طبق قانون با اینها عمل کنیم خوب در مجلس بودیم چرا به قانون عمل نکردیم همه دولت‌ها چه دولت شهید رئیسی چه دولت روحانی چرا طبق تورم حقوق را اضافه نکردیم بازنشته‌ها الان از ما چه می‌خواهند قانونا طبق تورم حقوقمان رو بدهید چرا نمی‌دهید همین قانون را اجرا کنیم چه برای بازنشسته، چه برای کارگر چه برای معلم اینها واقعیت‌هایی است که وجود دارد ما اگر می‌خواهیم مشکل حل بشود اول باید خودمان صادق باشیم با مردم شعار دادن و از این حرف‌ها گفتن که کار سختی نیست و همش به مردم گفتیم ما ال می‌کنیم وقتی آمدیم نشد من نمی‌خواهم بگویم که در دولت شهید رئیسی وزیر کشاورزی را چرا گرفتند، چای دبش چرا درست شد چه قدر الان دارند کار‌هایی می‌کنند که آدم نمی‌خواهد وارد بشود ما مشکل مان اختلافات خودمان است و سیاست‌هایی که با دنیا داریم.

 من یک توضیح بدهم، ببینید وقتی شما در ایجاد شرایط اولیه اشتغال مشکل داشته باشید یعنی چه؟ یعنی یک لایه‌ای درست شده باشد که فقر، بی‌سوادی، بیماری با هم یک چرخه‌ای را درست کرده باشند که کسی که مثلاً اگر خدای نکرده بیمار می‌شود دچار یک فقر بیشتر بشود، بی‌سوادی موجب فقر بشود یا بالعکس فقر موجب بی‌سوادی بشود یا این که نداشتن آن شرایط اولیه باعث تشدید فقر شود، این چرخه مادامی که وجود داشته باشد حتماً شما نمی‌توانید آن رفاه و آن رفع فقر مطلوب را داشته باشید؛ لذا شما باید در چند لایه از جنبه اشتغال و مبارزه با بیکاری، آن باز خودش روش‌هایی دارد مثل برنامه ملی تامین مالی خرد مشاغل تولیدی، مشاغل خدماتی آزادکار،  مشاغل سیار که برنامه‌هایش مفصل است الان آنها را نمی‌خواهم بگویم، لایه کمک درآمد و معیشت، لایه فقرزدایی، لایه محرومیت زدایی این کار‌ها باید سرعت بگیرد این یک بحثی است که اهمیت دارد، اما آن چیزی که مهم است این است که چگونه اینها صورت بگیرد، چون به محض این که بگوید خیلی خوب ما این چند لایه را بخواهیم وارد شویم اولین بحث این است که منابعش کجاست، شما از کدام درآمد می‌خواهید این کار را انجام بدهید. من این را توضیح می‌دهم که شاید کمی به بحث ما کمک کند، یکی از بحث‌های بسیار مهم که برادرمان آقای پورمحمدی اشاره کردند این است که اگر شما می‌خواهید با این موضوعات مبارزه کنید با فقر و فساد، لازمه آن این است که بتوانید ساز و کاری داشته باشید بسیاری از آن چه که در کشور شما تحت فساد صورت می‌گیرد جلوی آن را بگیرید و منابع حاصل از آن چیزی که امروز دارد به یغما می‌رود را، آن منابع را بیاورید به سمت نظام رفاهی که می‌خواهید مستقر کنید. مبارزه با پولشویی یکی از آنها است، مبارزه با قاچاق یکی دیگر از آنها است، اشاره کردم زمانی که من در شورای امنیت بودم این را نوشتیم که باید مبارزه با پولشویی دنبال شود و این مباحث، مادامی که چرخه اقتصادی دچار مشکلات جدی باشد حتماً نمی‌توانید انجام بدهید، اما این که مثلاً ما بگوییم این مثال‌هایی که زده شد اینها مربوط به این است که اول اف‌ای تی اف باید امضا بشود نه، این حالا یکی از اشکالات دوستان این است که صورت مسئله را به نظر می‌رسد دقیق متوجه نیستند یادم است سال ۱۴۰۰ هم آقای همتی همین را گفتند من این را در همین مناظره بیان کردم شما دارید با اف‌ای تی اف کار می‌کنید برنامه عمل بستید ۴۱ بند است دارید عمده این بند‌ها را انجام می‌دهید، هیچ مانعی هم ندارید چه کسی گفته اینها را انجام ندهید؟ زمانی که شما وزیر دادگستری بودید، زمانی که شما رئیس سازمان بازرسی بودید سال‌ها، این کار‌ها را باید انجام می‌دادید چرا انجام ندادید؟ مبارزه با پولشویی بله همان زمان ما اصرار داشتیم قانونش باید تصویب بشود قانونش را مجلس تصویب کرد، مبارزه با تامین مالی تروریسم قانونش را مجلس تصویب کرد، تمام اینها بسترهایش الان در کشور فراهم است چرا انجام نمی‌دهید؟ آن بحثی که وجود داشت چیزی بود که می‌خواستند عده‌ای، ناکارآمدی خودشان را یک بهانه درست کنند و بگویند بر این اساس این کار انجام نمی‌شود الان اینکه شما یارانه را به مردم بدهید اول اینکه به خودرو بدهید، به آنها بدهید این چه ربطی به این موضوع دارد؟ خواهشم این است صورت مسئله را بعضاً قاطی نکنید.

مجری : ممنون آقای جلیلی، مرحله اول از مناظره دوم را پشت سر گذاشتیم و در مرحله دوم با موضوع ارتقا نظام سلامت در خدمت نامزد‌های محترم خواهیم بود. این توضیح را عرض کنم همان طور که پیش‌تر هم راجع به فرایند و روند مناظره توضیح داده شد در هر مرحله در دو نوبت ۴ دقیقه‌ای این زمان ۸ دقیقه‌ای اگر مجموعاً کمتر استفاده بشود برای مراحل بعد ذخیره نمی‌شود، اگر بیشتر استفاده بشود از ۶ دقیقه کسر می‌شود، اما یک حداکثری دارد که حداکثر آن در هر نوبت بین ۱۵ تا ۲۰ ثانیه خواهد بود یعنی بیشتر از آن متاسفانه امکان صحبت فراهم نیست.

اجازه دهید که یک بار زمانبندی و گزارش آن را با هم ببینیم که هر یک از نامزد‌های محترم چه میزان در نوبت مرحله اول صحبت کردند که زمان‌های اضافه که از این میزان استفاده شده از فرصت ۶ دقیقه کسر خواهد شد. در مجموع زمان کلی آقای قاضی زاده هاشمی ۸ دقیقه و ۳ ثانیه، آقای قالیباف ۸ دقیقه و ۱۴ ثانیه، آقای پورمحمدی ۹ دقیقه، آقای زاکانی ۹ دقیقه و ۸ ثانیه، آقای پزشکیان ۸ دقیقه و یک ثانیه و آقای جلیلی ۸ دقیقه و ۲۵ ثانیه که عرض کردم زمان‌های اضافه از ۸ دقیقه از فرصت ۶ دقیقه پایانی جمع‌بندی کسر خواهد شد.

 اما مرحله دوم برنامه مناظره، موضوع این بخش از برنامه مناظره ارتقا نظام سلامت است، در برنامه ۵ ساله هفتم هدف گذاری شده که سرانه پزشک به جمعیت، به ازای هر هزار نفر به دو نفر افزایش و شاخص سهم پرداختی از جیب بیماران به ۳۰ درصد کاهش پیدا کند. در این بخش نامزد‌های محترم برنامه اجرایی خودشان را برای تحقق این موضوع ارائه خواهند کرد. سوالات کارشناسان محترم و تعدادی از مردم را در این باره با هم می‌بینیم و برمی‌گردیم آغاز نوبت اول و فرصت ۴ دقیقه‌ای پاسخ نامزد‌های محترم به پرسش‌های مطرح شده.

سوال: می‌توانیم مجموع صحبت‌ها و سوالات مطرح شده در این تصاویر را در ۳ سوال کلی و خلاصه مطرح کنیم، برنامه دولت شما برای در اولویت قرار گرفتن پیشگیری نسبت به درمان و دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی چیست؟ راهکار شما برای حل بحران نیروی انسانی در نظام سلامت چیست و برنامه دولت شما برای هوشمندسازی نظام سلامت چیست؟ آقای قاضی زاده هاشمی فرصت ۴ دقیقه‌ای جنابعالی در نوبت اول شروع شد.

 قاضی‌زاده هاشمی: در ابتدا جمله‌ای بگویم پیرامون شبهه‌ای که ایجاد شد در مورد اشکالی در دولت شهید رئیسی، فرق شهید رئیسی بزرگوار این بود که با مشکل و مسئله و فساد کنار نمی‌آمد، اعلام جنگ نمی‌کرد، خودش می‌شد اولین گزارش دهنده، دولتش و خودش رسیدگی می‌کرد و برخورد هم می‌کرد.
مردم عزیز در حوزه سلامت اولویت اول ما این است که شما بیمار نشوید، ابعاد سلامتی هم گسترده است هم جسمی است، هم روحی و روانی است، هم وضعیت جامعه و آسیب‌های اجتماعی است، حتی در بعضی از تعاریف جهانی همانطور که خبر دارید سلامت معنوی را هم جزئی از سلامت ذکر می‌کنند. وظیفه دولت هم این است که موتور ایجاد بیماری‌ها را خاموش کند آن چیزی که آلودگی ایجاد می‌کند آن را خاموش کند، آلودگی هوا، آلودگی خاک، آلودگی صوتی، مواد غذایی آن چیزی که ما مصرف می‌کنیم اگر خدای نکرده کم تحرک هستیم نیاز به تحرک داریم نیاز به نشاط داریم برای این که دچار اختلالات روحی روانی نشویم، ۱۰ درصد جامعه می‌گویند به درجاتی به علت کاهش نشاط در جامعه دچار اختلال روحی می‌شوند. در همین تهران با این اوضاع زیست محیطی که پیدا کرده کسی نیست که دچار بیماری نشود تعداد روز‌هایی که هوا در آن پاک است بسیار اندک است، ظریفی می‌گفت در هر شهری بالاخره تولیدی دارد، ظاهرا در تهران هم فقط تولید دود داریم و سیاستمدار یعنی کسانی که بالاخره به جامعه آسیب می‌زنند. ما باید ورزش را وارد زندگی کنیم جزئی از آموزش قرار بدهیم و تلاش کنیم که تمام این بسته دیده شود. ما در بنیاد شهید یک تجربه خیلی خوبی داریم اولاً رفتیم سراغ پایه سلامت، خانواده‌های ما به خصوص آنهایی که در معرض خطر بودند را شناسایی کردیم برنامه مدون پایه سلامت برایشان گذاشتیم، برنامه اردوی سه روزه سفر برایشان گذاشتیم، برنامه ورزش گروهی برایشان گذاشتیم از این جنس کار‌ها که الزاماً کار وزارت بهداشت و درمان هم نیست، وزارت بهداشت و درمان باید سیاستگذار باشد تمامی دستگاه‌های دولت بیایند وسط کار و دنبال کنند. اما سطح دوم که خوب حالا کسی بیمار شد ما باید رهایش کنیم؟ اشاره کردند خودش و خانواده‌اش صد‌ها کیلومتر باید بکوبند بیایند در تهران یا شهر‌های بزرگ آن جا خدمات دریافت کنند ما باید این را معکوس کنیم یعنی کاری کنیم که دسترسی عادلانه به خدمات خوب هم در حوزه سلامت و هم در حوزه درمان اتفاق بیفتد، پوشش هزینه‌های درمان افراد به خوبی اتفاق بیفتد این پوشش الان یکسان است، چون دهک‌های بالاتر دسترسی به بیمه تکمیلی و چیز‌های دیگر دارند یا منابع مالی دارند به نظر می‌رسد نظام بیمه‌ای ما باید در دهک‌های پایین‌تر میزان پوشش بیمه‌ای خودش را افزایش بدهد،  ۴۵ درصد از پزشکان ما فقط در تهران هستند ما باید به شهرستان‌های مختلف پزشک اعزام کنیم که در دولت شهید رئیسی در این زمینه کار‌های خیلی خوبی شروع شد مثلاً ۱۶ هزار تخت بیمارستانی به خصوص در مناطق محروم که از قبل مانده بود افتتاح شد، افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی اتفاق افتاد که البته زیرساخت‌های آموزشی آن حتماً باید توسعه پیدا کند و به آن کمک کنیم. فقط ۱۰ هزار تا پزشک به مناطق محروم اعزام شد و ۱۲ میلیون نفر که فاقد هرگونه خدمات پوشش درمان بودند مجدداً اینها تحت پوشش خدمات درمان قرار گرفتند، آن دوستانی که با صنعت بیمه آشنا هستند می‌دانند این کار، کار سرمایه‌گذاری و صنعتی نیست بلکه یک کار حمایتی است که دولت شهید رئیسی عزیز وظیفه خودش دانست که کسی به خاطر آنها دچار مشکل نشود و نهایتاً تقویت صندوق بیماران صعب العلاج است آنهایی که هزینه‌های درمانشان دچار فقر می‌شود، ما وظیفه داریم جلوگیری کنیم کسی به خاطر درمان دچار فقر شود و سه دهک پایین را کاملا انشاالله هم تحت پوشش قرار داده شده و هم تحت پوشش قرار خواهیم داد.

 سوال: ممنون از شما، آقای قالیباف فرصت ۴ دقیقه جنابعالی از حالا شروع شد.

 قالیباف: در ابتدا عذرخواهی کنم لازم است نکته‌ای را توضیح بدهم، برادر عزیزم آقای پورمحمدی موضوعی را اشاره کردند در رابطه با بحث تحریم، آقای پورمحمدی بنده هم موافق هستم که حتماً تحریم یک کاغذ پاره نیست، از روز اول این بحث را معتقدم حتماً آسیب به کشور می‌زند به مردم، به اقتصاد، به رشد تولید حتماً باید به طور جد به آن بپردازیم. حتماً شما خاطرتان است من در همان ابتدا بحث‌ها که بعضاً با مذاکره مخالف بودند من گفتم با مذاکره موافق هستم منتهی بدون اینکه مذاکره یک روش مبارزه است، اشتباه نگیرید آمریکا در قبل و بعد از انقلاب نشان داده همیشه دشمن این سرزمین بوده، یقین کنید دارید با دشمن مذاکره می‌کنید نه با یک نفری که با شما حاضر است مساوی و با عدالت رفتار کند. خوب نتیجه آن چه شد؟ اعتماد کردید ترامپ آمد از قرارداد بیرون رفت بعد ما یک طرفه همه تعهدات را داریم اجرا می‌کنیم. من در یک توییت هم این را اشاره کردم، پروتکل الحاقی را عمل می‌کنیم، گزارش می‌دهیم خوب چرا؟ از قضا مجلس اقدام کرد می‌فرمایید مجلس هیچ اقدامی نکرد، مجلس اقدام کرد از قضا در شورای عالی امنیت ملی به ریاست آقای دکتر روحانی مصوبه‌ای شد در بند ۷ که مجلس برای این کار یک قانون بشود که دولت و همه مجموعه‌ها را از بلاتکلیفی در بیاورد این قانون تصویب شد. در بند ۶ این قانون دقیقاً گفته شد ما اقدام می‌کنیم

 

نظر شما