شناسهٔ خبر: 67266022 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

تجهیز کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد

حمید رضا دهقان

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد از تجهیز کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در این استان به دیتالاگرهای برداشت داده‌های هواشناسی ضروری خبر داد.

صاحب‌خبر -

«سیدعلیرضا اسمعیل‌زاده حسینی» اظهار کرد: این مرکز با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان، کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور را به دیتالاگرهای برداشت داده‌های هواشناسی ضروری شامل دمای هوا، رطوبت هوا، دمای خاک و رطوبت خاک تجهیز کرد.

وی خاطرنشان کرد: کلکسیون ذخایر توارثی انار مرکز تحقیقات یزد، از سال ۱۳۶۶ طی پنج سال با جمع آوری ۷۶۲ ژنوتیپ از کشور ایجاد شده که از هر رقم چهار درخت در پنج بلوک با پنج شاهد به صورت یک طرح آگومنتد در مساحت ۱۹ هکتار کشت شده است.

اسمعیل‌زاده افزود: این مجموعه غنی ژنتیکی سومین کلکسیون بزرگ انار جهان است و به عنوان پشتیبان باغ‌های انار کشور و همچنین به منظور بهره‌برداری از ژرم‌پلاسم موجود برای اصلاح باغ‌های انار مطرح است که نیازمند توجه خاصی است لذا این داده‌‎ها اهمیت بسیار زیادی در مدیریت باغ یا اراضی کشاورزی خصوصا در رابطه با تنش های دمایی شامل سرمازدگی، گرمازدگی و همچنین مدیریت آفات و بیماری‌های گیاهی دارد. ضمن این که دستگاه‌های مذکور با برداشت پارامتر با اهمیت رطوبت خاک، مدیریت آبیاری را تدقیق می‌کنند.

وی بر توسعه هر چه بیشتر استفاده از این فناوری خصوصا در باغات پسته و انار استان نیز تاکید کرد و گفت: این دستگاه‌ها نیازی به سلول خورشیدی و برق شهری ندارند و صرفا با باتری به مدت طولانی به جمع‌آوری داده می‌پردازند.

به گفته این مسئول، همچنین این دستگاه‌ها دارای خصوصیتی هستند که در شرایطی که حداقل آنتن‌دهی موبایل وجود داشته باشد، به جمع آوری و ارسال داده می‌پردازند و با استفاده از نرم افزاری که بر روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود، داده‌های جمع آوری شده به صورت برخط قابل دسترس هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان، وی یادآور شد: با استفاده از مدل‌های پیشرفته که عمدتا مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، پیش‌بینی‌های مختلف مانند سرمازدگی نیز قابل انجام است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی، استفاده از این فناوری‌ها در افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید اجتناب ناپذیر است.

اسمعیل‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: به منظور ترویج و آشنایی کشاورزان با این فناوری، چندین دوره آموزشی برای ترویج و آموزش استفاده از آن توسط محققان مرکز برگزار شده و در آینده نیز برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما