شناسهٔ خبر: 67285208 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان برگزار می شود

قم- دبیر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان از برگزاری دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان در تیرماه امسال خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سید سکندر حسینی ظهر پنجشنبه در نشست خبری آیین رونمایی پوستر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان با عنوان واژه های تشنه گفت: ما امروز پوستر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان را رونمایی می کنیم و تلاش داریم این رویداد را در تابستان امسال برگزار کنیم.

دبیر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان افزود: وقتی کار ادبی ریشه دار می شود از اهمیت بالایی برخوردار می شود و امروز شعر و ادبیات آیینی در افغانستان نیازمند توجه جدی دارد و در این عرصه خلاهایی وجود دارد.

حسینی گفت: دوران معاصر ادبیات آیینی در افغانستان نیازمند توجه ویژه ای دارد در حالی که در ادبیات کهن سابقه طولانی داشته ایم و در طول تاریخ افغانستان، ادبیات دچار چالش های بسیاری بوده است.

وی گفت: چهره های ادبی برجسته ای در طی صد سال گذشته در افغانستان داریم و ۱۵ سال قبل کنگره واژه های تشنه برگزار شده و تلاش کردیم شعر عاشورایی و آیینی شاعران افغانستان در یک مجموعه جمع آوری شود که در این حوزه توجه لازم صورت نگرفته است و حضور شاعران امروز در این حوزه کمرنگ است.

دبیر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان بیان کرد: اشعار ۲۸ شاعر افغانستانی درباره ادبیات عاشورا پس از ۴ سال جمع آوری شد و به کتابی تبدیل شد.

وی بیان کرد: کنگره واژه های تشنه از سال ۹۱ در طول ۱۳ سال به همت حلقه ادبی پردیس تاکنون برگزار شده است.

حسینی اضافه کرد: انجمن آیینی افغانستان ایجاد شد که به هنر و ادبیات آیینی افغانستان توجه ویژه ای دارد تا بتوان ادبیات ارزشی را در کشور افغانستان راهبری کرد و پس از ۶ سال از عمر این انجمن اقدامات خوبی صورت گرفته است و امروز نسلی از شاعران آیینی رشد کردند و به بالندگی رسیدند.

دبیر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان بیان کرد: در سالهای ابتدایی برگزاری این کنگره بخش های محدودی داشتیم و امروز با توجه به اقبال صورت گرفته، بخش های دیگری همانند داستان نیز به این کنگره اضافه شده است.

حسینی بیان کرد: انگیزه شکل گیری این کنگره تولید محتوا در حوزه ادبیات عاشورایی بوده است و دفتر شعر «بوسه بر گلوی نی» در این حوزه به چاپ رسیده است.

دبیر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان گفت: ادبیات عاشورایی در افغانستان رشد چشمگیری داشته است و گروه های مختلفی در افغانستان با الگوگیری از این رویداد برنامه های مشابهی برگزار کردند.

وی اضافه کرد: دبیرخانه دائمی شعر و ادبیات داستانی افغانستان از دهه های گذشته شکل گرفته و امسال نیز این کنگره همزمان با ایران و افغانستان برگزار خواهد شد.

حسینی بیان کرد: از ابتدای شکل گیری این کنگره، انگیزه و دغدغه اصلی تولید محتوا در حوزه ادبیات عاشورایی بوده و موضوع خاصی تعیین نمی شد و محوریت آثار دریافتی تمامی شخصیت های عاشورایی بودند.

دبیر دهمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان ادامه داد: کنگره واژه های تشنه مختص شاعران افغانستانی است که ۲۰ تیرماه آخرین مهلت دریافت اثر است و این کنگره در افغانستان بین فاصله زمانی از ابتدای محرم تا نیمه این ماه برگزار می شود و در ایران نیز در ایام اربعین برپا می شود و از برگزیدگان این رویداد طی مراسمی تجلیل می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما